Vliegtaks drama voor Schiphol

BRUSSEL - Het besluit van België om volgend jaar toch geen vliegtaks in te voeren is hard aangekomen bij luchthaven Schiphol en de KLM. Beide zien hun passagiersaantallen de laatste maanden dramatisch dalen en vrezen voor een verder aanzwellende vlucht van vakantiegangers naar het buitenland.
Uit nieuwe pijnlijke cijfers die deze krant als eerste kon inkijken blijkt dat Schiphol sinds de invoering van de Nederlandse vliegtaks - in juli dit jaar - liefst 400.000 passagiers minder heeft vervoerd dan een jaar eerder.
De luchthaven denkt dat op jaarbasis zelfs een miljoen vliegreizigers weg zullen blijven en vooral naar het relatief goedkopere België en Duitsland uitwijken. De helft daarvan komt voor rekening van KLM. Daarmee besparen ze immers 11,25 euro per persoon op een reis binnen Europa en 45 euro voor een verre trip.
De Belgische regering zwichtte onder enorme druk van de reissector, die voor het verlies van duizenden banen waarschuwde. Ook dreigde prijsvechter Ryanair zich uit het land terug te trekken. Minister Bos (Financiën) maakte gisteren duidelijk dat de Nederlandse vliegtaks gewoon gehandhaafd blijft. ,,Het zou mooi zijn als België het ook zou doen, maar voor ons verandert er niets.”
Geplaatst door Observer uit Nederland
De grootste redenen voor een evt. min groei (?)
zijn:
1) De olieprijzen, en de financiele crisis.
2) De sterk verslechterende en dichtslibbende infrastructuur rond Schiphol
3) De al maar verslechterende service op Schiphol.
4)De extreem hoge parkeergelden.
Met als resultaat: Schiphol tuimelde uit de Top 10 van best beoordeelde Luchthavens
(via 8,2 miljoen peilingen,via 800 miljoen reizigers, Forbes)