Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegroutes verder van woningen

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1115 
|
 Haarlems Dagblad 
Vliegroutes verder van woningen

SCHIPHOL -  Uitvliegroutes vanaf de Polder-, Zwanenburg- en Kaagbaan worden de komende jaren zodanig aangepast dat bewoners van Spaarndam, Velserbroek, Lisse, Noordwijkerhout en Oostzaan minder hinder ondervinden.

Dat is een van de voorwaarden van de bewoners aan de zogeheten Alderstafel. ,,Met de luchtverkeersleiding is afgesproken dat hier de komende jaren tijd en geld voor wordt vrijgemaakt. Bij deze microprojecten gaat het om een verfijning van de uitvliegroutes’‘, licht Cees van Ojik namens de bewonersvertegenwoordiging toe.

Op papier zien de uitvliegroutes er vaak goed uit. ,,Die routes worden door de piloten in de computers van de toestellen gezet, maar in de praktijk wordt toch net anders gevlogen. Dan zie je opeens toestellen die toch te dicht langs Spaarndam gaan of er zelfs overheen vliegen. Ook Velserbroek heeft dan last van die opstijgende toestellen vanaf de Polderbaan. Dat betekent dat de route op die plaats toch nog verder van de woningen moet komen.’‘


Reacties op dit bericht

Geplaatst door cns uit deltametropool

Dezelfde Mijnheer van Ojik meldt o.a. in streekbladen voor Kennemerland en IJmond dat "het Aldersadvis verkeerd wordt begrepen". Aha! Volgens zijn artikel is de VERUIT BELANGRIJKSTE MAATREGEL in dit laatste Aldersadvies de "invoering van glijvluchtlandingen overdag, waardoor de hinder zal verminderen voor veel bewoners in het buitengebied". Schiphol zou verder selectief worden geprogrammeerd!

Wie houdt wie nu voor de gek?!
De nieuwe CEO heeft al aangekondigd te streven naar miljoenen extra passagiers via "low-cost" carriers bij de pauperpier. Een soort Eurolines in de lucht, zeg maar. En CDA/glijvluchtlandingen in het huidige nachtregime worden al onvoldoende of niet juist uitgevoerd waarbij monitoring ontbreekt zodat niets valt te bewijzen. Bij de genoemde aantallen zijn de genoemde glijvluchtlandingen overdag reden voor een onoplosbaar capaciteitsprobleem.

Ofwel houden Alders en de sector Van Ojik voor het lapje en laten ze hem bewust onzin debiteren als "bewoner tegen bewoners". Ofwel Van Ojik leidt de bewoners in het buitengebied bewust om de tuin, veegt z'n straatje schoon en pakt de schamele winst voor de eigen parochie.
Allemaal wel erg doorzichtig en bepaald niet goed voor het imago van de betrokkenen.
Dat moet toch beter kunnen, zou je zo denken.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Jaja, op papier zien de routes er prachtig uit. Nu moeten ze er de geluidskegel er ook nog eens bij intekenen. Anderhalve kilometer vanaf de bebouwde kom is helemaal niet prachtig voor de bewoners. En al helemaal niet als op die route 24/7 wordt gevlogen en er een bocht wordt gemaakt. Ik kan het uitvliegende verkeer over Velsen meer dan uitstekend (sic) horen omdat ik recht in de motoren kan kijken. Achter zo'n toestel zit 15 tot 20 km geluidsspoor. Zie je niet op die fijne getekende routes van Schiphol.