Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegroutes Lelystad passen in luchtruim

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1990 
|
 destentor.nl 
Vliegroutes Lelystad passen in luchtruim

LELYSTAD - De uitbreiding van Lelystad Airport komt een grote stap dichterbij nu de nieuwe vliegroutes in het luchtruim lijken te ‘passen’. Dat laatste maakte staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) maandagmiddag bekend tijdens een symposium in Lelystad. Boven Lelystad ‘hangt’ een stelsel van (militaire) vliegroutes.
Die vormen een potentiële bedreiging voor de uitbreiding van het vliegveld, waarbij er meer en zwaardere vliegtuigen zullen landen. Het wordt, kortom, druk in de lucht. Maar uit onderzoek van het ministerie blijkt dat de nieuwe routes van en naar Lelystad niet ‘botsen’ met de Schiphol-routes en het militaire vliegverkeer. Ook kan met minimaal 3000 voet boven de Oostvaardersplassen worden gevlogen, een andere voorwaarde.

Dit alles betekent dat het advies van oud-minister Hans Alders, om Schiphol-vluchten op termijn te verplaatsen naar Lelystad, nader kan worden uitgewerkt. En daarmee komt de uitbreiding van het vliegveld in zicht.

Gemeente en provincie zijn ‘tevreden’ met het nieuws van de staatssecretaris.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Kan iemand uitleggen waar het op is gebaseerd dat een vliegtuig op 3000 ft geen lawaai zou maken en waarom deze norm geldt voor de Oostvaardersplassen en niet voor al die dorpen/steden rond Schiphol????

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Kan iemand mij vertellen waarom er zo veel mensen zijn die in een bestuurlijke functie zitten (bijvoorbeeld gemeenten / overheden) met kilo's boter op hun hoofd?

Is enkel geld de insteek? Wat heb je aan bakken met geld als je dag in dag uit in een enorme klere herrie zit? Ben je dan gelukkig?

Dat is pure Verloedering Onder Schipholbeleid !

Blijkbaar accepteren we in dit landje, dat het wordt omgetoverd tot 1 vliegveld.
Besef dat je niet kunt schuilen voor vliegtuigherrie!

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@Boeing : Een fantastisch GOEDE vraag ! Men wil ipv CDA vliegen, dat de LVNL uit capaci-teitsoverwegingen niet wil, de hoogten van vluchten gaan verhogen (de ZGN Transition-layer zou dan omhoog gaan.) Dit is al EU beleid, dat in 2020 zou moeten ingaan. De BLRS Bewonersplatforms wilden dat al jaren, maar de LVNL vertikte het. Nu blijkt het al in 2013 te kunnen worden ingevoerd... Het voordeel voor de sector(LVNL) wordt uitvoerig uitgekiend. Maar dat Aldersadvies was toch 1 en ondeelbaar ?

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@VOS: Ja Kilos boter ! Maar meestal wonen die lieden niet onder vliegtuigbanen...of geld zat om te verhuizen..

Geplaatst door Grove PJM uit Nanteuil Auriac de Bourzac

Hoe je de routes ook verplaatst, het blijft zo dat de meeste vakantie vluchten naar het zuiden gaan en dan kom je o.a. over het Gooi, daar liggen veel van de aanvliegroutes van Schiphol. Verkeer naar Lelystad moeten dus al vroeg laag gaan vliegen en verkeer van Lelystad naar het zuiden moet, wanneer het druk is, lang laag vliegen. Daarbij genomen dat Schiphol niet gebaat is met alleen verplaatsing van dag vluchten.
Schiphol heeft behoefte aan veel meer nachtvluchten wat tot op heden nog niet mogelijk is in Lelystad.
De baan verlenging in Lelystad, waar al mee begonnen is ( onder mom van veiligheidsstrook !!!) zal niets oplossen, slechts verplaatsen van overlast naar de polder.
Jammer dat de heer Alders nog steeds niet wil inzien dat Schiphol moet uitbreiden in de Noordzee. Geen overlast meer van Schiphol en toch een enorme uitbreiding van het vliegverkeer en daarmee de werkverschaffing. Met SchipholKatwijk zal Schiphol een mega luchthaven kunnen worden, een super Mainport. Een distributie centrum voor heel Europa van auto onderdelen welk merk dan ook, computers, bloemen en planten, fruit en groenten, etc. etc. Jammer dat onze politieke vertegenwoordigers ( uitgezonderd SGP) dat nog niet inzien.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@Grove: De politiek steekt al jaren haar hoofd in het zand. Royal Hashkoning- DHV stelt : Luchthaven in Zee kan zelfs budget-neutraal en hoeft geen 30 miljard te kosten. Laat het 10 miljard kosten, dan moet dat kunnen. Tererin vannu Schiphol bestemmen voor woningbouw (dure grond) Rond de Luchthaven is bijna geen gemeente meer die nog woningen kan bouwen. Starters staan 8 jaar ingeschreven op de huurtmarkt en kopen is zeer moeilijk. Nederland innovatief?? Hoezo? Onze waterwerken/bedrijven , kunnenhet , Nog reclame ook voor naar het Buitenland. Denk aan de dijken te New Orleans, die het recent hielden tegen de orkanen, door Nederlanders gebouwd .