Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Vliegroute tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep helemaal schrappen’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 2266 
|
 Haarlems Dagblad 
‘Vliegroute tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep helemaal schrappen’

HOOFDDORP -
Wethouder Michel Bezuijen erkent dat een deel van de Hoofddorpse wijk Floriande meer last heeft van lawaai door een vliegproef met de Kaagbaan van Schiphol. Bezuijen wil de route tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep door het liefst helemaal schrappen.

Als dat niet lukt, dan moet de route volgens hem een stuk worden verschoven om de hinder in Floriande te verminderen. Spijkerboor heet de vertrekroute vanaf de Kaagbaan die met een bocht richting het noorden draait. Vorig jaar besloot de Schipholcommissie Cros tot een proef om de hinder tegen te gaan. Door vliegtuigen via een smalle baan te laten vliegen, moet de overlast door ‘uitwaaierende’ toestellen verminderen. In grote lijnen lijkt dit te lukken, maar sindsdien klaagt ook een aantal inwoners van Floriande over meer hinder. Wethouder Bezuijen (ruimtelijke ordening en luchthaven) heeft begrip voor de klachten.

,,Wij hadden vooraf hoge verwachtingen, maar ik zeg eerlijk: het valt een beetje tegen. Een bijkomend nadelig effect is doordat je het vliegverkeer gaat concentreren, een deel van Floriande alle ellende krijgt. Wij hebben daarom als gemeente Haarlemmermeer gezegd: we willen de proef alleen met een jaar verlengen. De luchtvaartsector wilde het al definitief invoeren.’‘
De wethouder wil eerst proberen de route tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep door helemaal te verleggen, een plan dat hij al eerder lanceerde. De Bollenstreek liet direct weten tegen te zijn omdat daar dan de hinder zou toenemen. De luchtvaartsector voelt er ook weinig voor.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

Nou, nou, we zijn weer terug bij af: gemeenten, bewoners en platforms rollebollen 'al vechtend' over straat. En Schiphol? Die loopt er mee heen.

Geplaatst door Observer uit Nederland

Gerard, Er is maar 1 oplossing: Minder vliegen, en rigoreuzere maatregelen.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

De tweede oplossing kan zijn: vliegveld in de Noordzee. Op voldoende afstand van de kustlijn.

Geplaatst door Observer uit Nederland

V.O.S. Met een vliegveld in Zee zijn we er ook nog niet....

De vluchten met N en Z Amerika, zouden dan geen problemen meer opleveren. Maar wat te denken van de Vluchten uit het Oosten, die naar men "zegt" zullen gaan toenemen..?
Die zullen toch over Nederland moeten vliegen. Suggesties ?
En wie neemt de Innovatieve maatregelen, zie onder:

INNOVATIEPLATFORM ‘gekibbel’
Van onze verslaggever Volkskrant Bart Dirks
gepubliceerd op 22 oktober 2008 02:45, bijgewerkt op 23:43

Den Haag - Frans Nauta was verrast en vereerd toen premier Balkenende hem in 2003 vroeg als secretaris voor zijn Innovatieplatform. Maar opgeluchter nog was de politicoloog van PvdA-huize toen hij eind 2005 weer vertrok bij het comité van prominenten uit politiek, wetenschap en bedrijfsleven.

Het Innovatieplatform, nog altijd een stokpaardje van de premier, moet Nederland naar de wereldtop leiden op het gebied van hoger onderwijs, onderzoek en innovatie. ‘Niet eerder kwam er zoveel macht en status bijeen in een adviescommissie’, schrijft Nauta in zijn donderdag te verschijnen boek Het innovatieplatform – innoveren in het centrum van de macht. Maar de resultaten ‘had je ook met een ambtelijke projectgroep voor elkaar kunnen krijgen’.

Nauta beschrijft het gekibbel tussen de ministers van het toenmalige kabinet (van CDA, VVD en D66), zijn eigen pogingen om zelfs maar kantoorruimte te krijgen en het gebrek aan ‘mensen onder de 50, vrouwen, en VVD’ers’. VVD-staatssecretaris Nijs zou van de premier te horen hebben gekregen dat ze zich stil moest houden. Hoewel het Platform nog amper een visie had, eisten de departementen al eigen subwerkgroepen op. Intussen moest Nauta ‘bedelende ondernemers’ afwimpelen, die zeurden om geld dat er niet was.

Na een jaar wilde Balkenende, moe van de kritiek uit de Tweede Kamer en in de media, de successen uitventen. Nauta: ‘Hoe ging ik daar nou een boekje over schrijven? Het voelde als opkloppen van lucht.’

Ook de premier had het zich heel anders voorgesteld, zo zou zijn toenmalige spindoctor Jack de Vries in 2005 aan Nauta hebben toegegeven. ‘We hebben onderschat hoeveel tijd er in een premierschap gaat zitten.’ En over Nauta’s eigen falen: ‘Ik denk dat het systeem je grootste vijand was.’




Geplaatst door cns uit Uitgeest



WAKE UP CALL:

Jan-Peter en Jack, Job en Duco, ze weten maar al te goed bij wie het privilege op Research ANd Development (:RAND),al dan niet
in 'Europe' is ondergebracht.

Een voorbeeldje?

'Ready for take-off' oftewel de introductie van 'de metropolitane strategie' (PvdA- Visser/Eilert/Cohen/Asscher/Alders etc.) in onze Rijndelta (= Delta- of Schipholmetropool).

Heeft iemand nog de moeite genoemen om het
"Leitbild Schiphol" = op naar de 1.050.000
vluchten te analyseren?

Masterplan Schiphol wordt achter de schermen consequent doorgedrukt en onzr regio heeft het nakijken!