Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Vliegroute bij Schiphol moet hoger’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 633 
|
 Haarlems Dagblad 
‘Vliegroute bij Schiphol moet hoger’

Door Richard Mooyman

SCHIPHOL - Boegbeeld Benno Baksteen van het Platform Nederlandse Luchtvaart gaat zich inspannen voor een proef met hogere aanvliegroutes naar Schiphol. Dit met de bedoeling om de geluidshinder door het vliegverkeer te beperken. Baksteen hoopt dat er volgend jaar zomer al experimenten kunnen worden gedaan op de landingsroutes vanuit het noorden richting Polderbaan en Zwanenburgbaan.

,,Laten we er snel mee beginnen’‘, aldus platform-voorzitter Baksteen, in dagelijks leven gezagvoerder van een Boeing 777. Het platform gaat de gemeenten Velsen, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Castricum op hun verzoek helpen bij het uitwerken van een voorstel voor hogere aanvliegroutes. Baksteen is al jaren pleitbezorger van hogere aanvliegroutes als manier om de geluidshinder te verminderen. Ook omwonenden en diverse andere gemeenten bepleiten al langere tijd hogere naderingsbanen voor vliegtuigen op weg naar Schiphol. Naar verwachting kunnen vooral woonkernen op enige afstand van Schiphol hiervan profiteren.

In de praktijk is er de afgelopen jaren echter nauwelijks vooruitgang geboekt bij het uitwerken van dit veelbelovende voorstel. Het belangrijkste obstakel lijkt de huidige gedetailleerde milieuregelgeving voor Schiphol te zijn. Luchtverkeersleiders hebben hun handen vol aan het begeleiden van toestellen naar Schiphol zonder dat de vliegvoorschriften worden overschreden. Bovendien laat de luchtvaartwet het niet toe om te experimenteren met andere vliegbanen en -procedures.

Volgend jaar komt hierin mogelijk verandering indien staatssecretaris Schultz van Haegen (verkeer) instemt met het tijdelijk versoepelen van bepaalde regels om vliegexperimenten mogelijk te maken. De Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) heeft hierop aangedrongen. In de CROS zijn zowel gemeenten, omwonenden als de luchtvaartsector vertegenwoordigd.

,,De hogere aanvliegroutes zijn een kansrijk idee, maar niet makkelijk om uit te voeren’‘, aldus Baksteen. ,,Er zijn veel partijen bij betrokken en hier en daar is sprake van wat wantrouwen.’‘

Technische belemmeringen zijn er volgens de voorzitter van het Platform Nederlandse Luchtvaart niet. ,,Ik weet zeker dat het mogelijk is.’’ De hogere vliegbanen hoeven volgens Baksteen ook niet te leiden tot een afname van de landingscapaciteit op de luchthaven.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

Ach, wat moeten we nou toch gelukkig zijn met dit geweldige voorstel. Ik was er nog niet opgekomen. Maar hoe zit het toch met de luchtvervuiling en de toename van gevaar van neerstorten??? Gek is dat toch, dat daar niemand van al die instanties over praat. Zouden ze niet weten, dat zoveel vliegtuigen in een zo'n dichbevolkt gebied al die risico's geven???Ja toch zeker? En dat maar niet benoemen, dan is het er ook niet, lijkt het.
Maar ik blijf me ernstig zorgen maken, dag in dag uit.

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

In Veel verbetervoorstelen is dit al genoemd. Vanaf een veel grotere hoogte landen met CDA procedure. Niet meer langs de hele kust, treintjes vliegen.(Al blijft dan het probleem, waar vindt je een corridoor van 4 km waar geen mensen worden gehinderd?)LVNLdirecteur Kroese tegen mij: Het kan morgen, maar kost dan capaciteit. 20 %, omdat er een aantalvliegtuigenzijn,die niet de benodigde navigatieapparatuur hebben. Dan moet dat maar internationaal geregeld worden, dat deze toestellen zwaarder worden belast qua landingsrechten en niet meer snacht mogen landen. Twee verkeersvliegers beaamden dit op een latere bijeenkomst. En...Els er blijven nog een heel stelzaken als externe veiligheid (eufemisme voor Neerstortgevaar, luchtvervuiling, Co -2 uitstoot, in 2020 zal de luchtvaart daarvan 20 % voor haar rekening nemen bij ongewijzigd beleid! Etc Etc)
Goed dat Baksteen dat nu ook noemt. Ik kan mij vergissen, maar hoorde dat een jaar geleden nog niet van hem.
Vandaag ook nog eens gelezen, dat de luchtvaart de meest vervuilende vervoersmodaliteit is.
Jan Griese