Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegmaatschappijen willen één Europees luchtruim

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 636 
|
 parool.nl 
Vliegmaatschappijen willen één Europees luchtruim

© ANP

Een Europees luchtruim levert het milieu meer op dan de omstreden emissiehandel voor luchtvaartmaatschappijen. Bovendien zijn passagiers daardoor veel sneller op hun bestemming.

Door eenwording kunnen maatschappijen jaarlijks 12 procent brandstof besparen, veel meer dan met CO2-handel wordt bereikt.

Vandaag overleggen de Europese lidstaten in Brussel. Maatschappijen moeten sinds januari voor een deel van hun CO2-uitstoot betalen, ook niet-Europese maatschappijen.

Landen als Rusland, China en de VS nemen nu strafmaatregelen, die desastreus kunnen uitpakken voor bedrijven als KLM en Airbus.

Vliegmaatschappijen en een aantal lidstaten, waaronder Nederland, betogen vandaag in Brussel dat er meer milieuwinst valt te halen door haast te maken met de vorming van één Europees luchtruim. Dat is nu een lappendeken van verkeersleidingsgebieden. Vliegtuigen moeten omvliegen en voor elk gebied wachten op toestemming.

De EU zou lidstaten die treuzelen met het opgeven van hun verkeersleiding, zoals Frankrijk en Spanje, moeten aanpakken, is de gedachte die leeft bij maatschappijen.

Volgens KLM-topman Peter Hartman moeten de opbrengsten van emissiehandel gestoken worden in het op poten zetten van één Europees luchtruim.

Vandaag vindt in Brussel spoedoverleg plaats over de emissiehandel, nu landen als Rusland, China en de VS hun dreigement van strafmaatregelen waar blijken te maken. Die zijn woest dat Europa hun maatschappijen eenzijdig dwingt mee te betalen aan emissiehandel.

De VS stapt nu naar wereldhandelsorganisatie WTO, Rusland wil de kosten voor Europese maatschappijen om over Siberië naar Japan en China te vliegen fors verhogen en China dreigt met een forse inperking van landingsrechten voor Europeanen.

KLM zou door de maatregelen van de laatste twee landen zwaar worden getroffen - op China en Japan wordt veel gevlogen door de maatschappij. (Herman Stil)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Tja, Dat mag allemaal waar zijn, maar oud VVD minister Joritsma kraaide altijd : Eerst europees regelen.. nu wordt dat europees geregeld en.....nog niet goed, De luchtvaart betaalt nog steeds geen belasting op kerosine, en is bij ongewijzigd beleid per 2025 de grootste CO-2 vervuiler .. Is Stas Atsma ook nog van Milieu naast I ..infrastructuur ?