Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Vlieghinder Schermer zal nog veel erger worden’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 3203 
|
 NHD 
‘Vlieghinder Schermer zal nog veel erger worden’

Van NHD-verslaggeefster Willemien Schenkeveld

SCHERMER- Zo’n zestig mensen zijn sympathisant geworden van het dit jaar opgerichte Platform Vlieghinder Schermer en omstreken. Volgens het Platform is dat nog maar tien procent van de belanghebbenden.

Klik voor een vergroting

,,Volgens onderzoek is het lawaai dusdanig dat 500 tot 600 mensen in deze omgeving er last van zouden moeten hebben’‘, zegt Reinier Rozeboom uit Grootschermer, voorzitter van het Platform Vlieghinder Schermer e.o. ,,Wij bereiken blijkbaar nog lang niet iedereen’‘, is zijn conclusie.

Sinds de ingebruikname van de Polderbaan in 2003 is het vliegtuiglawaai boven de Schermer sterk toegenomen. Vooral ‘s nachts en ‘s ochtends vroeg is er sprake van overlast. De vliegtuigen worden dan langs vaste banen geleid en één daarvan voert pal over de Eilandspolder. In Grootschermer, Driehuizen, West-Graftdijk, Graft en De Rijp wonen dan ook de meeste sympathisanten van het Platform.

Barricades
Volgens Rozeboom is de huidige overlast echter pas het begin van de ellende. ,,Schiphol heeft nu 400.000 vluchten per jaar, maar wil doorgroeien naar 600.000 of 800.000. Dan wordt de situatie hier redelijk onleefbaar. Ook overdag en ook in de wijdere omgeving. Wij pleiten daarom samen met de zeventien andere Platforms in Noord-Holland voor grenzen aan de groei en strengere regels over de manier en de tijdstippen waarop vliegtuigen mogen landen en opstijgen.’‘

Rozeboom zou graag zien dat de gemeente Schermer van zich laat horen, zoals ook het bestuur van het nog veel meer door vliegverkeer geplaagde Castricum dat heeft gedaan. Burgemeester S. Schelberg wil dat echter niet: ,,Het Platform vindt mij geheel aan hun zijde, maar de gemeente is geen partij in deze kwestie. Het luchtverkeer is puur rijksregelgeving.’‘

,,Ik zóu leuk op de barricades kunnen gaan staan en met de rest mee roepen’‘, zegt Schelberg. ,,Maar de kwestie staat al genoeg op de kaart bij de Tweede Kamer.’‘Radartrack van het vliegverkeer zondag 4 december 06.00-11.30 uur. Oranje is landen, groen is opstijgen. De dikke oranje lijn rechtsboven is het staartje van het vliegverkeer dat ‘s nachts in een vaste baan over de Eilandspolder wordt geleid. Ook boven Castricum loopt ‘s nachts zo’n baan.

Zie ook:


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erwin. von der Meer uit Castricum

Burgemeester S. Schelberg staat wel achter het Platform Vlieghinder Schermer en omstreken maar geeft de voorkeur aan formeel en risicomijdend gedrag. Dit in tegenstelling tot de burgemeester van Castricum mevr. Emmens-Knol. Zij staat niet alleen achter het Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC) maar toont ook actief belangstelling voor het werk dat PVRC doet. Er is regelmatig overleg met haar of haar wethouders en zij zendt namens de gemeente brieven aan de kamer om daarmee de geluidsoverlast in Castricum en omgeving aan te kaarten. Niet iedereen is hetzelfde en als burgemeester Schelberg van nature risicomijdend is valt hem natuurlijk weinig kwalijk te nemen. Hij zou niet anders kunnen want hij is nu eenmaal zo. Het zou best eens kunnen zijn dat hij regelmatig denkt "was ik maar ook eens flink", om aansluitend weer te moeten constateren dat hij dat niet is. Is voor hem eigenlijk best vervelend of.....?

Geplaatst door geert rozeboom uit lanett,alabama usa

reinier is gepensioneerd van de nederlandse luchtmacht,wat is zijn probleem?open vliegbasis Twente en daardoor minder druk op schiphol,of verhuizen naar Kampen,dat is zijn geboorteplaats.thanks,geert