@Dirk:
30 juli 2006, 10:02
Het geluid van een vliegtuig zwelt aan. Op het moment dat je verwacht dat het geluid af zal nemen (met 35 per uur weet je dat wel ongeveer) wordt het geluid nog harder. En harder. Totdat je onwillekeurig naar boven kijkt en laaghangende bewolking ziet.
Het geluid wordt letterlijk oorverdovend hard. Het buurjongentje rent de trap af en is vrijwel niet de kalmeren door zijn moeder, hij is totaal in paniek.
Navraag leert dat het een 'doorstart' is geweest. Het vliegtuig was niet zichtbaar en ik weet niet hoe laag dat ding zat. Ik weet wel dat een vergelijking met 'van je ladder waaien' een stuk dichter bij de waarheid is dan jij stelt.
- Volgens Cros (de klachtentabel per plaats) waren er in juli uit Castricum bijna 13.000 klachten. Het lijkt alsof Vuijk alleen de klachten uit postcode 1902 heeft geteld.
- Uitgeest ligt niet 'vermoedelijk' in de route van vertrekkend Polderbaanverkeer. Dat is zo. Even de uitvliegroutes bekijken bij Cros was voldoende geweest.
- Volgens Vuijk krijgen de in het zuiden tov Schiphol liggende gemeenten meer lawaai als er richting het noorden wordt gestart en geland. Dus zouden landende vliegtuigen meer herrie maken dan startende. Volgens het rekenmodel van het NLR maken landende vliegtuigen echter vrijwel geen lawaai.
- Zwanenburg en Spaarndam liggen volgens mij niet ten zuiden van Schiphol.
- Bij mijn weten zijn er geen vliegroutes gewijzigd.
- Het Cros bericht heeft het niet over de laatste maar de eerste drie weken van juli.
- Vorig jaar juli waren er in dezelfde periode bijna 46.000 klachten ingediend tegen nu 59.000. Dat is bij mij geen verschil van 10%.
Alleen, opmerking nummer drie; De kritiek op de Vuijk moet je daar met een korreltje zout nemen. Bij starten en landen naar het Noorden nemen over het geheel genomen de klachten uit zuidelijke gemeenten inderdaad toe en die uit noordelijke af. Dat zou volgens het rekenmodel inderdaad niet kunnen. Maar het is een feit dat al eerder is geconstateerd.
Die tegenspraak is niet de schuld van Vuijk. Die ontstaat omdat het merendeel van de klachten over landers afkomstig zijn uit luchtverkeersgebied waarin volgens het rekenmodel van NLR geen aanmerkelijke hinder voorkomt.
(Ook de CDV vond dat de rekenmodellen geluid van landers meer lijken te onderschatten dan dat van starters. Verder zit overlast landers verder van Schiphol, in een gebied waar de voorspellende kracht van het model slecht wordt.)
Het is het rekenmodel dat daar fout zit en niet Vuijk. Vuijk (en CROS) hebben het hier niet over berekende hinder, maar over klachten.
Geplaatst door Dirk uit Zwanenburg
Met dit soort opmerkingen maak je je dus echt belachelijk en volstrekt ongeloofwaardig.