Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegend flatgebouw bedreiging voor KLM’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 746 
|
 nu.nl 
Vliegend flatgebouw bedreiging voor KLM’

SCHIPHOL
Een vliegend flatgebouw dat dagelijks op Schiphol landt en weer opstijgt, de vliegtuigspotters zullen komend najaar telkens weer hun ogen uitkijken.

Met ingang van 1 augustus vliegt Emirates Airlines met de prestigieuze A380 dagelijks op en neer tussen Amsterdam en Dubai. Emirates is de eerste maatschappij die het aandurft om vanaf Schiphol aan dagelijkse lijndienst met dit grootste passagierstoestel ter wereld te onderhouden. Het XXL-toestel met twee volledige passagiersdekken meet vanaf de grond ruim 24 meter hoog en is daarmee vergelijkbaar met een flatgebouw van acht woonlagen. Met telkens maximaal 517 passagiers aan boord zal de A380 van Airbus voor een kleine aardverschuiving op de reismarkt gaan zorgen, zo verwachten luchtvaarteconoom Jan Veldhuis en reisondernemer Bob Rus van Vliegtickets.nl.
KLM
‘‘De A380 is puur prestige. De KLM zal er qua prijzen hard aan moeten trekken om weerstand te bieden aan de powerplay van Emirates”, zegt Bob Rus, die via Vliegtickets.nl en Vliegtarieven.nl jaarlijks 300.000 luchtreizigers op weg helpt. ‘‘Reken maar dat veel reizigers zullen kiezen voor goede service tegen goede prijzen.”
Luchtvaarteconoom Jan Veldhuis, verbonden aan het bureau SEO Economisch Onderzoek gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam, ziet nog een bedreiging voor de KLM. ‘‘Nog maar heel weinig mensen in Nederland hebben met een A380 gevlogen. Als je dan toch een verre reis maakt naar Afrika, naar het Verre Oosten of naar Australië, dan wil je ook wel eens in zo’n bijzonder toestel zitten”’, zegt Veldhuis.
Toestellen
Van de A380 zijn tot dusver zo’n zeventig toestellen in bedrijf. De KLM heeft ze niet aangekocht, ofschoon Airbus inmiddels een orderboek voor nog eens 226 toestellen heeft. Lufthansa en Air France hebben de A380 wel in hun vloot opgenomen, maar vliegen er niet mee naar Schiphol.
Daarvoor is de Nederlandse thuismarkt simpelweg te klein. Emirates volgt echter een uitgekiende strategie. Die houdt in dat zo veel mogelijk passagiers op Schiphol worden opgehaald, die vervolgens via de thuishaven in Dubai naar andere bestemmingen in Afrika of het Verre Oosten worden doorgevlogen. Zo worden de Verenigde Arabische Emiraten een steeds belangrijkere doorvoerhaven van internationale luchtreizigers. Vooral backpackers en familieleden van landverhuizers zijn dol op de maatschappij; zij vliegen voor rond de 600 euro naar het Verre Oosten en rond de 900 euro naar Australië of Nieuw-Zeeland.
Emirates
Sinds Emirates in 1985 begon met vliegen, is de maatschappij uitgegroeid tot één van de belangrijkste ter wereld. Oliedollars, goedkope kerosine, belastingvrije lonen voor de piloten en stewardessen uit lage-lonenlanden dragen bij aan het commerciële succes van Emirates. De vloot behoort tot de jongste ter wereld. Met ingang van 2010 is Emirates op Schiphol gaan vliegen en dat heeft een daverend effect gehad, constateert Bob Rus van Vliegtickets.nl. ‘‘Die maatschappij is in twee jaar tijd onze top-drie binnengestormd als het gaat om intercontinentale tickets en reizen naar het Midden-Oosten. Het gaat behoorlijk hard.” Volgens Rus is de prijs-kwaliteitverhouding uitstekend. ‘‘Emiraties begint langzamerhand de positie over te nemen van Singapore Airlines en van Malaysian.’’
Keerzijde
Luchtvaarteconoom Veldhuis ziet echter een keerzijde aan de komst van de A380 op Schiphol, die juist gunstig kan zijn voor de KLM. Doordat de blauwe vogels doorgaans minder zitplaatsen hebben dan de A380, hoeft de KLM onderweg naar het Verre Oosten geen tussenstops te maken.
Veldhuis: ‘‘De zakenreiziger zit niet te wachten op een stop-over van een uur of vier op de luchthaven van Dubai. Die vliegt bij voorkeur rechtstreeks en wel zo snel mogelijk. De KLM biedt die mogelijkheid wel en is daarmee succesvol.”
Een blauwe A380 zal volgens de luchtvaarteconoom dan ook niet snel te zien zijn op Schiphol. ‘‘Past niet bij de strategie van de KLM”, aldus Veldhuis. Voorlopig zullen de spotters het dus moeten doen met de luchtreis van Emirates.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Het begin van het einde voor de mainport Schiphol. Wat op den duur overblijft is een kleine HUB voor korte afstanden.

Geplaatst door cros op de helling uit deltametropool

De luchtreus A-380 van Emirates is met recht een "vliegend flatgebouw". Risico analyses schijnen te ontbreken bij alle verantwoordelijke autoriteiten bij I&M, de provincies N. en Z. Holland, de verantwoordelijken bij de BRS (wethouder Portegies van CAL o.a.!),Alderstafel,CROS en zo verder. Onbegrijpelijk!

Over de gevaren die kleven aan het pal over wookkernen vliegen met luchtreuzen die tot 800 passagiers herbergen zwijgt men in alle talen. De 75% toestellen die talloze haarscheuren in de vleugels vertonen vliegen ongehinderd mee. Wat men denkt te doen aan de "luchtzakken" achter de A-380 die een gevaar kunnen opleveren voor kleinere toestellen in het overvolle luchtruim: geen woord.
Het nieuwe Superministerie I&M heeft de analyse van de inspectie "Situatie complex en risicovol" volledig naast zich neer gelegd. En zo kunnen we nog wel even doorgaan....

Misschien dat het PVRC bestuur - dat over de jaren inmiddels zo rond 100.000 euro aan contributie heeft opghaald van de ca. 1000 leden - eens een kort geding kan overwegen:

"Is het toelaatbaar dat deze gemankeerde luchtreuzen middels een sterk verouderd luchtverkeersleidings systeem door LVLN op geringe hoogte pal over onze woonkernen gaan worden geleid?" Het is maar een idee....

Misschien zijn er ook andere mogelijkheden voor het PVRC bestuur om nu toch eens van zich te laten horen en iets te gaan ondernemen tegen deze zeer verontrustende ontwikkeling?