Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Vliegen was misschien te goedkoop’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 836 
|
 AD 
‘Vliegen was misschien te goedkoop’

SCHIPHOL-RIJK - Het milieu houdt hem bezig. Steven van der Heijden, topman van TUI Nederland, de grootste reisorganisatie van Nederland, kijkt gelukzalig uit over de open vlakte vanuit het kantoor van de eigen luchtvaartmaatschappij ArkeFly bij Schiphol.

,,Soms duiken er roofvogels het gras in om een muis te vangen,’’ zegt hij. De plannen voor nieuwe kantoren op dat stukje natuur zijn wegens de economische situatie uitgesteld. Van der Heijden kan er niet rouwig om zijn. ,,En als ze er uiteindelijk wel komen, dan huren we gewoon het kantoor dat dán het beste uitzicht heeft,’’ zegt hij lachend.

Van der Heijden is een groot voorstander van het verduurzamen van de luchtvaartsector, maar de vliegtaks is volgens hem een onzinnige belasting.

,,Welk alternatief heb je? Het is een utopie om te denken dat mensen ineens ophouden met vliegen omdat het slecht is voor het milieu. Wij moeten ervoor zorgen dat het vliegen schoner kan. Daar investeert de maatschappij onvoldoende in. Een vliegbelasting lijkt een goed idee, maar als je die vervolgens gebruikt om het gat in de schatkist te dempen, dan schiet het milieu er niks mee op.’’

TUI onderzoekt de gevolgen van de vliegbelasting. Uit de eerste resultaten blijkt dat ruim 100.000 mensen meer dan vorig jaar van buitenlandse vliegvelden vertrekken. ,,De doelstelling van de ecotaks is minder vliegen. Nu gebeurt het wel én over de grens. Dat is slecht voor het milieu én de Nederlandse economie.’’

De luchtvaart is, vertelt hij, goed voor 2 procent (volgens de sector) of 3 procent (volgens de buitenwereld) van de totale uitstoot aan CO2. ,,Dat is relatief weinig en evenveel als bijvoorbeeld de scheepvaart, maar daar wordt zelden over gesproken.’’

Hij merkt dat steeds meer klanten beginnen over het milieu. ,,Al is het 1 procent, dan gaat het bij ons toch al om 13.000 mensen die ernaar vragen of aan je deur voorbijgaan. Marktleiderschap brengt een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee, dan moet je voorloper zijn. Maar je moet jezelf ook niet een te groen imago toedichten, want je bent nu eenmaal een grote mobiliteitsveroorzaker en dus een belangrijke bron van CO2-uitstoot.’’

Van der Heijden reist privé en zakelijk veel met het vliegtuig. ,,Dat is omdat veel plaatsen in de wereld nou eenmaal alleen per vliegtuig bereikbaar zijn. Uiteraard vlieg ik klimaatneutraal, ik compenseer dus de milieu-effecten van mijn mobiliteit.’’

De reiziger zal volgens hem niet snel minder op vakantie gaan wegens het milieu of de hoge brandstofprijzen, maar het soort vakantie wordt wel anders. ,,Het pretsegment wordt minder. Daar hebben wij niet zozeer last van en ik vind het persoonlijk ook niet zo erg dat we minder makkelijk een weekendje gaan shoppen in Milaan of New York.’’

ArkeFly krijgt wel last van de afname in verre reizen, voorspelt Van der Heijden. ,,Als de stijging van de brandstofkosten wordt doorberekend in de prijzen deze winter en de zomer erna, dan zullen er minder verre vakanties geboekt worden. Als dat zo blijft, dan moeten we onze vlootsamenstelling aanpassen. Dan hebben we te veel vliegtuigen voor lange afstanden en te weinig voor de korte.’’

Vreemd vindt hij deze ontwikkeling allerminst. ,,Vliegen is de afgelopen jaren misschien wel te goedkoop geweest. De maatschappelijke kosten van het vliegen waren niet of nauwelijks inbegrepen in de prijzen.’’

Voor hem persoonlijk maakt dit wat minder uit, aangezien de bestemming bij hem ondergeschikt is. ,,Het is voor mij belangrijker met wie ik op reis ga, dan waar naar toe.’’

De sector verkeert in zwaar weer. Dat veel vliegmaatschappijen hun capaciteitssterkte terugbrengen en de frequentie van vluchten verminderen heeft volgens Van der Heijden ook een gunstige uitwerking. Zo is het pilotentekort waar de sector geruime tijd mee kampte opgelost, zegt hij. ,,Het wordt weer een stuk makkelijker om vliegers te vinden.’’

TUI hoopt voordeel te halen uit het feit dat de onderneming over een eigen vliegmaatschappij beschikt, ArkeFly, als enige van de vier grote reisbedrijven. ,,Wij hebben de regie over onze eigen capaciteit en kunnen ons product beter afstemmen op de klanten.’’


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit nederland

Over het CO-2 verhaal vertelt hij de halve waarheid. (Bij ongewijzigd beleid zal de broeikas uitstoot van de Luchtvaartsector in 2020 20 % bedragen. En in de hogere luchtlagen is de schade enorm ! )
Natuurlijk vindt hij die vliegtax ook onzinnig. Gelukkig zegt hij wel:
"Vliegen is de afgelopen jaren misschien wel te goedkoop geweest. De maatschappelijke kosten van het vliegen waren niet of nauwelijks inbegrepen in de prijzen.''


Geplaatst door Ton uit NULL

Wat een onzin allemaal. De milieutax moet besteed worden aan het milieu.
Alsof de accijns op het bier besteed wordt aan de vrbetering van het bier of aan de bestrijding van het alcoholisme.
En de hondenbelasting verdwijnt ook in de algemene pot. En zo hoort het ook.
Om over de accijns op de kerosine maar te zwijgen.
Over zeuren gesproken!

Geplaatst door Observer uit Nederland

Uit de algemene middelen moeten vele kostenwordenbetaald: Ook de dijkverzwaringen
met oog op de zeespiegelstijging en o. a. CO-2 beleid.