Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegen vliegtuigen op 1.000 meter of 610 meter? (vliegveld Lelystad)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 3328 
|
 dichtbij.nl Editie Almere 
Vliegen vliegtuigen op 1.000 meter of 610 meter? (vliegveld Lelystad)

ALMERE - Er is weer onduidelijkheid over de hoogtes van de vliegtuigen boven Almere en Dronten.

De Almere Partij stelt dat het Rijk een ontwerp heeft liggen waaruit zou blijken dat vliegtuigen boven Flevoland op 1 km. hoogte zullen vliegen. Dat staat in schril contrast met de werkelijkheid. Vliegtuigen zullen gebruik maken van het zogenaamde Instrument Landings System (ILS) voor hun landing op de Flevolandse luchthaven en zij doen dat middels vastgestelde procedures.

De ILS aanwijzer in de cockpit geeft de vlieger aanwijzingen hoe en vanaf welke hoogte, de ideale dalingslijn gevolgd moet worden om de landing uit te voeren (zie tekening). Het interceptiepunt van de ILS kan op 6 of 8 nautische mijl (respectievelijk 11,1 en 14,8 km) afstand van het begin van de landingsbaan liggen op een hoogte van 2.000 voet oftewel 610 meter.

Lawaai
Er wordt veel ophef gemaakt over het zogenaamde Continious Descent Approach (continu vanaf grote hoogte zonder motorvermogen naar het vliegveld dalen) als zou dat enorm aan geluidsoverlast schelen. Maar dat is zeer discutabel. Natuurlijk wordt er weinig geluid geproduceerd door een vliegtuig tijdens het zakken van grote hoogte waarbij het motorvermogen bijna 0 is.

Het probleem is echter dat wanneer een vliegtuig een ILS nadering maakt, te beginnen op 610 meter hoogte, de wielen en de landingskleppen naar beneden worden geselecteerd waardoor de weerstand fors toeneemt die alleen maar overwonnen kan worden door motorvermogen te vragen van de motoren oftewel: meer lawaai. Met andere woorden: juist op geringe hoogte is er sprake van aanmerkelijk meer geluid.

Dus vliegtuigen, met de bedoeling te landen op Lelystad –Airport, zullen niet op 1.000 (ruim 3.000 voet) over het Flevolandse landschap vliegen. Dronten en Almere-Hout zullen, gezien het bovenstaande, te maken krijgen met dalende vliegtuigen beduidend lager dan 1.000 meter in ieder geval totdat er een totaal andere manier wordt uitgevonden om te kunnen landen op het vliegveld.

John Assmann


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese

Bovenstaande is volkomen juist. Flevolanders let op..Het ministerie,de Luchtvaart sector en dhr Alders belazeren de boel.

Geplaatst door Grove

Wat mij opvalt is dat de routes vanuit en naar Spanje Canarische eilanden, niet op de route kaartjes staan, of wordt er enorm omgevlogen?
Wanneer je uit het zuiden komt en gaat landen op baan 05 Lelystad vlieg je boven de Noord/Oost kant van Almere op slechts 450 meter hoogte ( 1500 voet)Wanneer je wilt dat vliegtuigen met gereduceerd vermogen uitklimmen, moet de baan aanzienlijk langer dus duurder worden, minstens 2800 meter om tot 75 % motorvermogen te reduceren. Hier hoor ik ook niemand over.De beste oplossing voor de problemen van Schiphol is een nieuw vliegveld in de relatief ondiepe Noordzee, wanneer dat wordt gedaan met een verbindingsdijk zijn de kosten aanzienlijk lager dan de eerdere onhaalbare plannen.De beste plaats voor zo'n vliegveld is tussen Katwijk en Scheveningen.