Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegen op biokerosine: een groene mythe

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1001 
|
 sargasso.nl 
Vliegen op biokerosine: een groene mythe

Biokerosine lijkt een milieuvriendelijke oplossing voor vliegen, maar is dat niet, betoogt Freek Kallenberg in deze gastbijdrage. Kallenberg is redacteur van het tweemaandelijks opinietijdschrift over milieu Down to Earth.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa beëindigde vorige maand voorlopig haar testprogramma van vluchten op biokerosine. Dit is een goed moment om definitief af te zien van vliegen op biokerosine, die wordt gewonnen uit landbouwgewassen. De verbouw van – hoofdzakelijk tropische – gewassen voor de luchtvaart gaat ten koste van de verbouw van voedsel. Bovendien is biokerosine niet beter voor het klimaat.

Lufthansa beschouwt haar testprogramma als een succes en kondigt aan in de toekomst meer vluchten met biokerosine uit te willen voeren. Ook andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, British Airways en Air France, voeren testprogramma’s uit met biobrandstoffen. Luchtvaartmaatschappijen zoeken naar een alternatief voor kerosine. Kerosine is slecht voor het klimaat en de olie raakt op. Vliegen op biokerosine is echter geen oplossing, vooral niet als deze wordt gemaakt van plantaardige olie uit landbouwgewassen, zoals de jatropha die Lufthansa in haar testvluchten gebruikt.

Uit een recent verschenen onderzoek van Milieudefensie blijkt dat de verbouw van jatropha in Indonesië de verbouw van voedselgewassen verdringt en bovendien leidt tot armoede onder de boeren. Boeren op Java, schakelden enkele jaren geleden over op de verbouw van jatropha voor het Nederlandse bedrijf Waterland International. Waterland en de Indonesische autoriteiten beloofden onopgeleide, arme boeren met een klein stukje land gouden bergen als ze zouden overstappen van voedselgewassen op het oneetbare jatropha. Boeren die niet overtuigd waren, riskeerden dat ze hun land kwijt raakten. Dat hebben ze namelijk meestal in bruikleen van de overheid. Uiteindelijk kregen ze een schijntje voor hun oogst, die bovendien in veel gevallen maar gedeeltelijk werd opgekocht. Hun inkomen is hierdoor meer dan gehalveerd. Bovendien zijn ze nu vaker gedwongen duur voedsel op de markt te kopen. Voedsel, dat ze voorheen zelf verbouwden, aldus de milieu-organisatie.

De Europese luchtvaartsector wil naar eigen zeggen in 2020 jaarlijks 2 miljoen ton biokerosine verstoken, zo’n 3 procent van de jaarlijks benodigde hoeveelheid kerosine voor de Europese luchtvaart. Volgens een recente studie van Friends of the Earth Europe is voor de productie van deze biokerosine uit landbouwgewassen zo’n 3,5 miljoen hectare aan landbouwgrond nodig. Dat is ongeveer de oppervlakte van België. Als men in 2050 volledig op biokerosine wil vliegen is een oppervlakte nodig zo groot als Europa. Landbouwgrond die niet kan worden gebruikt voor de verbouw van voedsel.

Hier bovenop komen alle andere sectoren die ook steeds meer biomassa willen gebruiken. De aarde is niet groot genoeg om aan deze behoefte te voldoen. Omdat er steeds minder land beschikbaar is om voedsel op te verbouwen stijgen de voedselprijzen. Dat zorgt voor spanningen en kan zelfs tot honger leiden.

Bovendien is de klimaatwinst van biokerosine veel kleiner dan de luchtvaartsector beweert. Volgens recent onderzoeken kan de CO2-uitstoot van biokerosine minder zijn dan die van normale kerosine, maar het kan ook veel meer zijn. Daarnaast zijn er andere broeikasgassen die vrijkomen bij het verbranden van biokerosine en die zijn gelijk aan die van de normale kerosine.

Desondanks stimuleert de Europese Unie het gebruik van biokerosine door het gebruik niet te belasten. Sinds begin 2012 moeten luchtvaartmaatschappijen in Europa betalen voor de CO2 die ze uitstoten. Dit geldt, ondanks de CO2-uitstoot en uitstoot van andere broeikasgassen, niet voor biobrandstoffen. Een politieke blunder die zo snel mogelijk moet worden teruggedraaid.

Om klimaatverandering tegen te gaan en te voorkomen dat nog meer boeren een zelfde lot ondergaan als de boeren op Java, zijn andere oplossingen nodig. Vliegtuigen zullen steeds efficiënter worden maar uiteindelijk zullen we minder moeten gaan vliegen.

Lufthansa gebruikte de biokerosine de afgelopen maanden voor binnenlandse vluchten van Frankfurt naar Hamburg, een afstand van nog geen 500 kilometer. Op deze afstanden zijn de trein of bus veel efficiëntere vervoermiddelen. Ook in ons land is hiermee nog veel winst te behalen.

Veertig procent van vliegreizen vanaf Schiphol gaat over een afstand korter dan 1000 kilometer. Als we nu eens beginnen deze onnodige vliegreizen te vervangen door slimmere vormen van transport, dan besparen we de wereld een hoop ellende.


Reacties op dit bericht