Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegen buiten route onbestraft

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 678 
|
 Haarlems Dagblad 
Vliegen buiten route onbestraft

SCHIPHOL - Veel vluchten buiten de verplichte vliegroutes rond Schiphol blijven buiten de geluidsboekhouding. Route-afwijkingen bij gelijktijdige starts tellen niet mee omdat ze op grond van de veiligheid noodzakelijk waren, zo stelt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Ruim 1300 afwijkingen tussen november en half april blijven op die manier buiten de boeken.


De verkeersleiding geeft piloten bij parallelle starts op de Polderbaan en de Zwanenburgbaan extra koersinstructies om te voorkomen dat vliegtuigen elkaar te dicht naderen. Hierdoor kan in onder meer Spaarndam en Zwanenburg extra geluidshinder ontstaan. De koersafwijkingen na 15 april tellen overigens wel mee omdat de procedures sindsdien enigszins zijn aangepast.

Mede dankzij het niet meetellen van de 1300 vluchten denkt LVNL dit jaar binnen het voorschrift te blijven dat maximaal drie procent van de vliegtuigen overdag buiten de routes mag vliegen.

Overschrijding van de norm kan de luchtverkeersleiding een flinke boete opleveren. De organisatie moest vorig jaar 45.000 euro betalen wegens diverse overtredingen.

Milieudefensie vindt het ‘belachelijk’ dat de vluchten niet meetellen. ,,Veiligheid gaat natuurlijk boven alles’‘, zegt woordvoerder J. Wijnhoven. ,,Maar waarom moeten altijd de milieuregels wijken en de omwonenden op de blaren zitten?’’ De verkeersleiding had de problemen volgens hem ook kunnen oplossen door minder of van andere banen te vliegen. ,,Maar alles wordt aangegrepen om op Schiphol meer ruimte te creëren.’‘

,,Ik word hier zo langzamerhand moedeloos van’‘, zo reageert voorzitter B. Luytze van de Dorpsraad Spaarndam. ,,Op zich is het terecht dat geluidshinder niet belemmerend mag zijn bij veiligheidsmaatregelen. Maar de drempel ligt wel heel erg laag.’’ Luytze maakt zich grote zorgen over de geluidshinder in Spaarndam. De verkeersleiding heeft volgens hem nog steeds geen definitieve oplossing gevonden voor de gelijktijdige starts.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat, die toezicht houdt op naleving van de milieuregels, liet gisteren weten dat de zaak nog wordt bestudeerd. De inspectie zal volgens een woordvoerder ‘na een analyse’ bepalen of de luchtverkeersleiding de vluchten terecht niet meetelt. LVNL maakte gisteren bekend dat het afgelopen half jaar wel twee voorschriften voor nachtelijk baangebruik zijn overschreden. Volgens de organisatie is de naleving van milieuregels echter verbeterd ten opzichte van het voorgaande jaar.

Richard Mooyman
zaterdag 15 mei 2004


Reacties op dit bericht

Geplaatst door R. Onrust uit Westzaan

Op allerlei wijzen omzeilt Schiphol de regelgeven, terwijl die al zeer pro-Schiphol is. De omwonenden kunnen 's nachts niet slapen en overdag niet van het mooie weer genieten. Beide reken ik tot de grondrechten van de mens en die worden in Nederland telkens weer met de voeten getreden.
Klagen helpt geen zier, want luisteren kunnen de bestuurders van Schiphol en Nederland niet meer. Misschien dat er teveel vliegtuigen over de villabuurten en golfbanen in Nederland zijn gevlogen en deze maatjes van elkaar daardoor hartstikke doof zijn geworden. Ik hou echter liever mijn gehoor en wil af van die brullende vliegtuigen die continu mijn rust verstoren.
Dat ze zich niet aan de vliegroutes houden is mij al lang opgevallen. Heel noordholland is onderhand vliegroute geworden.