Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegen boven Floriande: ‘Nog liever een HSL langs mijn huis’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1364 
|
 Witte Weekblad 
Vliegen boven Floriande: ‘Nog liever een HSL langs mijn huis’

Het gebulder van opstijgende vliegtuigen leidt tot gesloten ramen en deuren in Floriande.

HOOFDDORP - Daar woon je dan in Floriande. Je wist dat een woning vlakbij Schiphol gepaard zou gaan met vliegtuigoverlast, maar had je ook rekening ermee gehouden dat dit nog zou toenemen? Met het besluit dat vanaf 1 november opstijgende vliegtuigen vanaf de Kaagbaan met een buiging tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep vliegen, is dit wellicht al gauw realiteit. Een mobiele meetpost moet na een jaar uitsluitsel geven.

Als het doel is dat per saldo minder mensen overlast hebben, kan het dus best wel eens zo zijn dat toename van geluidsoverlast in Floriande niet opweegt tegen de afname elders. Als het goed is, wordt een aantal mensen wel heel blij van dit besluit, omdat door de buiging de vliegtuigen niet meer recht over hun huis vliegen. Floriande-bewoners offeren zich ongewild op voor hen en een geluidmeetpost moet uitwijzen hoe groot die opoffering is.

Schreeuwen

‘Toen wij hier eind 2003 kwamen wonen wisten we heel snel dat we onder een uitvliegroute zaten. Dat de overlast zo erg zou worden als dat die nu is, konden we toen niet vermoeden’, geeft Eiland-2-bewoner Simon van Halm verontrust aan. ‘Ik ben niet tegen vliegtuigen en vlieg zelf regelmatig, maar precies rond etenstijd tot 22.00 uur krijg ik half Schiphol in een stijgende bocht over me en dat is niet fijn. Je moet je televisie harder zetten en je moet telefoongesprekken of gesprekken in de tuin onderbreken of hard tegen elkaar gaan schreeuwen.’ Volgens Van Halm is er niet meer mee te leven en moet je ramen en deuren gesloten houden.

Risico

Floriande-bewoonster en KLM-medewerkster Lia Noordman denkt daar anders over. ‘Over het algemeen vind ik dat wij in de wijk Floriande absoluut nog niet te klagen hebben over geluidsoverlast. Zeker als je dit vergelijkt met omliggende plaatsen rondom Schiphol. Daarbij ben ik van menig dat zeker mensen die kiezen voor nieuwbouwwijken in de buurt van een luchthaven, weten dat je een verhoogd risico op geluidsoverlast hebt. Als je naast het spoor woont, weet je dit ook en ook dan kan de NS besluiten om meer treinen op dat traject te laten rijden. Aangezien ik zelf voor een luchtvaartmaatschappij werk, zou ik het ook wel erg hypocriet vinden om over overlast te gaan klagen. Uiteindelijk wordt mijn salaris er wel van betaald. En soms is het ook wel eens spectaculair om die vliegtuigen zo over te zien komen. Mijn neefjes uit Brabant komen maar al te graag bij ons op visite om vliegtuigen te kunnen kijken.’

Referentie

Van Halm vindt dat de informatievoorziening en de genomen maatregelen onvoldoende zijn. ‘Bewoners zijn niet geïnformeerd over de aankoop van een huis onder een uitvliegroute en de huizen zijn niet extra geïsoleerd met bijvoorbeeld geluidwerende roosters of extra dakisolatie. Bovendien is er nooit een handhavings- en geluidsmeetpunt in Floriande geweest en dus ontbreekt er nu met de komst van een mobiel geluidsmeetpunt referentiemateriaal. En zonder handhavingspunt kunnen ze vliegen wat ze willen en is er geen rechtsbescherming voor bewoners.’ Als bewoner heeft hij een verbetervoorstel ingediend om een vliegroute om te leggen, die vervolgens werd afgewezen. ‘Men zou in de knoei komen met de spijkerboorroute, terwijl dat juist de route was die ik verlegd had willen zien’, verbaast Van Halm zich. ‘Ik woon hier prima, maar heb nog liever een HSL langs mijn huis, die rijden niet om de twee minuten. Driehonderd mensen die klagen over een HSL krijgen daarentegen meer voor elkaar dan 7.000 huishoudens in Floriande. Ik ben erg benieuwd of er nog iets wordt gedaan met de klachten van bewoners.’


Reacties op dit bericht

Geplaatst door schiphol regio bewoner

dit is tenminste een keer een genuanceerd artikel, met voor- en tegenstandpunten en ervaringen, daar zouden de linkse media als de Volkskrant een voorbeeld aan kunnen nemen; jammer alleen dat dit een lokaal huis-aan-huis blaadje is, dat meestal meteen in de kattenbak verdwijnt, als het al bezorgd wordt.. de landelijke politieke opinie blijft hierdoor worden "voorgelogen", mat wantrouwen en rare besluiten in de Tweede Kamer tot gevolg, keer op keer, zo leert de historie

in een reactie op een ander artikel uit dat PVDA propaganda blaadje ( de VK) geeft "CNS" aan blij te zijn dat na het vertrek van oud hoofdredacteur Broertjes de schroom is weggevallen om anti-Schiphol stukken te publiceren; helaas is een deel van mijn eerdere reacties op de recente leugens van de VK-redactrice en de zeer tendensiuese editoriols gewist, was blijkbaar te duidelijk; zoals eerder gezegd, de VK voert al jaren een fel anti Schiphol/sector beleid, ook openlijk toegegeven; of dat verergert onder huidig bewind, weet ik niet, kan volgens mij niet, is meer voortzetting

dat daar tegenover de Telegraaf in chocoladeletters de standpunten van onze witte zwaan verkondigd, al dan niet net voordta deze openbaar bekend worden, brengt eea een beetje in evenwicht, maar het is nog steeds 10 tegen en 1 voor.. ook zal het iedereen opvallen dat de Telegraaf consequent de kant van een van de sectorpartijen kiest, die natuurlijk het ook niet over alles eens zijn, als het even kan wordt vrolijk meegedaan aan Schiphol of LVNL bashing, aan de airline of afhandelaar kan het tenslotte nooit liggen, die hebben zo'n mooi gecultiveerd imago; helaas heeft het Franse PR bureau de witte zwanen in het archief gegooid, na de overname van de aandelen, maar oude liefde roest niet en oude gewoontes slijten langzaam zullen we maar zeggen..

voor de goede orde: Burlage, die een interessante column publiceerde deze dagen, is inmiddels aktief Telegraaf joiurnalist af, dus daar hoeven geen indianenverhalen bij verzonnen te worden, was gewoon zijn eigen mening, net als ik die ook hier verkondig..

Geplaatst door schiphol regio bewoner

dit is tenminste een keer een genuanceerd artikel, met voor- en tegen standpunten en ervaringen, daar zouden de linkse media als de Volkskrant een voorbeeld aan kunnen nemen; jammer alleen dat dit een lokaal huis-aan-huis blaadje is, dat meestal meteen in de kattenbak verdwijnt, als het al bezorgd wordt.. de landelijke politieke opinie blijft hierdoor worden "voorgelogen", met wantrouwen en rare besluiten in de Tweede Kamer tot gevolg, keer op keer, zo leert de historie

in een reactie op een ander artikel uit dat PVDA propaganda blaadje ( de VK) geeft "CNS" aan blij te zijn dat na het vertrek van oud hoofdredacteur Broertjes de schroom is weggevallen om anti-Schiphol stukken te publiceren; mijn eerdere reacties op de recente leugens van de VK-redactrice en de zeer tendentieuze editorials zijn verloren gegaan; zoals eerder gezegd, de VK voert al jaren een fel anti Schiphol/sector beleid, ook openlijk toegegeven; of dat verergert onder huidig bewind, weet ik niet, kan volgens mij niet, is meer voortzetting

dat daar tegenover de Telegraaf in chocoladeletters de standpunten van onze witte zwaan verkondigd, al dan niet net voordat deze openbaar bekend worden, brengt eea een beetje in evenwicht, maar het is nog steeds 10 tegen en 1 voor.. ook zal het iedereen opvallen dat de Telegraaf consequent de kant van een van de sector partijen kiest, die natuurlijk het ook niet over alles eens zijn, als het even kan wordt vrolijk meegedaan aan Schiphol of LVNL "bashing", aan de airline of afhandelaar kan het tenslotte nooit liggen, die hebben zo'n mooi gecultiveerd imago; helaas heeft het Franse PR bureau de witte zwanen in het archief gegooid, na de overname van de aandelen, maar oude liefde roest niet en oude gewoontes slijten langzaam zullen we maar zeggen..

voor de goede orde: Burlage, die een interessante column publiceerde deze dagen, is inmiddels aktief Telegraaf journalist af, dus daar hoeven geen indianenverhalen bij verzonnen te worden, was gewoon zijn eigen mening, net als ik die ook hier verkondig..

Geplaatst door loriette

@SRB,
Schiphol is een grote leugen met list en bedrog!!Ik hou van de Volkskrant!!Lang leve
de Volkkrant!!

Geplaatst door jhgriese

@SRB : De Telegraaf bracht het artikel als eerste , gelijktijdig met de Alders Persconferentie ! De Volgende dag kwam de VK pas.
De VK had rond 2002 al eens een groot conflict met VenW over het beruchte memo,die via VROM werd gelekt: Daar liet Ambtenaar F van D weten: VenW manipuleerde cruciaal onderzoek (NLR CR2002-373 ) Dit onderzoek diende de Tweede Kamervraag te beantwoorden: Zijn de Stelsels (PKB 1995 en dat van 2002-huidige-) gelijkwaardig ? Nee kiet het rapport zien.Maar Venw manipuleerde de uitslag . Zo werd het huidige stelsel doorgedrukt ,dat ook al niet gelijkwaardig was (Men ging van 300 naar 35 H.havingspunten!)VK zat nog even met partijen in een Rechtszaak,maar trok zich later terug,omdat er gehaaide Landsadvocaten bij waren gehaald. Tja: Vertrouwen komt te Voet en gaat te Paard .


Geplaatst door cns

@SRB:
Net als bij bovenstaand voorbeeld van machtsmisbruik door bepaalde (o.a.V&W) vertegenwoordigers van de overheid mag toch wel een vraagteken worden gezet bij het redactioneel ingrijpen bij een krant waarvan het voortbestaan aan een zijden draad hangt? Waarbij verdere financiering slim wordt gekoppeld aan beperking van redactionele vrijheid? Heeft dus niets met schroom te maken, daarmee verdraait u helaas de genoemde gang van zaken.
Dat kranten vanuit verschillende ideologie opereren is in ons democratisch bestel gelukkig nog de normaalste zaak van de wereld. Richting dictatuur linksom of rechtsom is dat wel anders! Dit soort onbetrouwbaarheid en gerommel zou de sector echt moeten afschudden
Dan kan ook gewerkt worden aan het zoveel mogelijk beperken van de schaduwzijden die nu eenmaal - ook in de luchtvaart - bestaan. Bij een gezonde sector past niet langer het imago van "rupsje nooit genoeg"; zeker niet voor al diegenen die er gewoon hun brood verdienen en er zeer bij zijn gebaat dat de "leiding" tijdig de bakens verzet.
En dat laatste wordt met de dag een grotere prioriteit.

Geplaatst door schiphol regio bewoner

@CNS
ik kan niet al uw opmerkingen plaatsen, maar constateer wel dat wij het
hierover nooit eens worden, dus beginnen aan een inhoudelijke discussie met
argumenten hierover laat ik maar achterwege; wie weet steekt u wat op van
mijn andere interacties met Jan Griese en Hans Buurma, en wellicht kunt u overwegen de
denigrerende kwalificaties over de sector, haar leiders en haar medewerkers
voortaan achterwege te laten; als u verwacht met respect te worden behandeld door
degenen die in uw ogen onaanvaardbare overlast veroorzaken, kunt u wellicht
beginnen met een meer respectvolle toon..

wel zo fair naar individuen zoals ik die ook
in de omgeving wonen en een ander standpunt hebben in deze..

Geplaatst door cns

Het lijkt erop dat u selectief respect en fair play af probeert te dwingen. Ook omzeilt u argumentatie bij de schaduwkanten van massale luchtvaart door eenvoudigweg te stellen dat u "dit niet kunt plaatsen".

We wachten maar rustig af wat uw discussie met andere deelnemers op dit forum op gaat leveren............