Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegen binnenkort veel duurder

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 739 
|
 Parool 
Vliegen binnenkort veel duurder

PARIJS - 108 euro betaalt een KLM-passagier sinds kort als hij naar Amerika vliegt. 108 euro éxtra, voor de kerosine die het vliegtuig verbruikt. Een jaar geleden moest de reiziger nog 55 euro bijbetalen.

De bijdrage gaat binnenkort weer omhoog, zegt KLM-topman Peter Hartman na de presentatie van de tegenvallende jaarcijfers Air France KLM in Parijs. En dan nog dekt hij bij lange na niet kosten van de kerosineprijs, die vrijwel gelijke tred houdt met de olieprijs.

Een passagier aan boord van een KLM-toestel verstookt gemiddeld 3,5 liter kerosine per honderd kilometer, tegen de huidige prijs voor kerosine en de actuele dollarkoers kost dat circa 2,50 euro. Voor een vlucht naar New York komen de brandstofkosten per passagier daarmee op 145 euro uit, flink boven de bijdrage die de KLM nu vraagt.

De stijgende brandstofprijzen zullen ongetwijfeld gevolgen hebben voor het aantal reizigers, zegt

Jean Cyril Spinetta, topman van Air France KLM. Passagiers zullen minder vaak en minder ver gaan vliegen.

Nog voor de ecotaks van de Nederlandse regering van kracht is, zorgt de wereldeconomie daarmee al voor het gewenste effect van die maatregel - mensen zullen minder gaan vliegen.

De avond voordat Air France-KLM de cijfers bekend maakte, liet de grootste maatschappij ter wereld, American Airlines, weten dat het twaalf procent van haar vluchten schrapt en passagiers in het vervolg vijftien dollar voor de eerste en 25 dollar voor alle volgende koffers in rekening te brengen.

Het kan nog erger. Het afgelopen jaar zijn vijf Amerikaanse maatschappijen simpelweg verdwenen, omdat ze zich niet meer konden redden.

De luchtvaart in Europa staat er wat beter voor, zegt Spinetta, omdat vooral de grote maatschappijen goed gewapend zijn tegen economische crises en hoge olieprijzen. Ze kopen hun brandstof jaren van te voren in, tegen veel lagere prijzen, die jaren eerder al zijn vastgelegd.

Maar dat geldt volgens hem niet voor de prijsbrekers, die kunnen geen kant op. Door de enorm hoge kosten voor kerosine moeten ze hun ticketprijzen wel verhogen en daardoor zullen ze passagiers kwijt raken. Eerst de kleine prijsbrekers, en als de olieprijsstijging doorzet, ook de Easyjets en Ryanairs - tenminste, volgens Spinetta. ‘‘Als de olieprijs zo hoog blijft, zal de luchtvaart grote veranderingen doormaken.’‘

Het enige antwoord op de stijgende olieprijs zijn volgens Spinetta nieuwe, zuiniger vliegtuigen. ‘‘Brandstof maakt nu dertig procent uit van onze totale kosten. Met een oude vloot is dat aandeel nog veel hoger. Het is vrijwel onmogelijk daar nog mee te opereren.’‘

Door nieuwe vliegtuigen in te zetten, verbruikt de gemiddelde KLM-passagier straks 3,36 liter kerosine per honderd kilometer en kost de vlucht naar New York hem, tegen de huidige prijzen en koersen, 139 euro aan brandstof.


Reacties op dit bericht