Vliegen als ganzen en niet meer als ‘dronken eenden’
Vliegen als ganzen en niet meer als ‘dronken eenden’, dat zou helpen bij het terugdringen van de CO2-uitstoot van vliegtuigen. Zo bevestigde KLM-directeur Peter Hartman desgevraagd bij de lancering van een ‘milieustand’ op luchthaven Schiphol.
Bij de stand kunnen passagiers zien wat de luchtvaartindustrie doet om de CO2-uitstoot, waarvan deze tak 2 procent voor zijn rekening neemt, terug te dringen. “Alles wat de dierenwereld ons leert, moet je serieus nemen”, zei Hartman.
Eén Europees luchtruim
Zo zou het helpen als vliegtuigen net als ganzen in een v-formatie gaan vliegen. Door in elkaars luchtstroom te vliegen, verbruiken ze minder brandstof. En wanneer vliegtuigen geen rare bochten meer hoeven te maken omdat ze in het luchtruim van een ander land vliegen. Maar daarvoor is één Europees luchtruim nodig en dat kunnen de vliegmaatschappijen niet bewerkstelligen. Dat moeten de regeringen doen.
10 procent korter
“Waarom hebben we Schengen als dat 1 meter boven de grond ophoudt?”, vroeg Hartman zich af. “Al in 1960 zijn we begonnen met het vormen van een gemeenschappelijk luchtruim, via Eurocontrol.” Maar de realiteit van vandaag is dat er nog steeds 38 luchtverkeersleidingscentra in Europa zijn. “Als we Nice-Amsterdam in één rechte lijn konden vliegen, zou die route 10 procent korter zijn, 600.000 kilo aan brandstof besparen en dus 1,8 miljoen kilo CO2-uitstoot.” (belga/odbs)
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Zinnig! En hoe gaan we dat dan doen, praktisch gesproken? Spreken de kisten af in de lucht? Gaat men eerst cirkeltjes draaien totdat Nils en al zijn vriendjes ook in de lucht zijn?
Als je zonodig kerosine wil besparen, sluit dan per direct de Kolderbaan met zijn 800 kilo verspilling per ritje.