Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegen als ganzen en niet meer als ‘dronken eenden’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 506 
|
 HLN-BE 
Vliegen als ganzen en niet meer als ‘dronken eenden’

Vliegen als ganzen en niet meer als ‘dronken eenden’, dat zou helpen bij het terugdringen van de CO2-uitstoot van vliegtuigen. Zo bevestigde KLM-directeur Peter Hartman desgevraagd bij de lancering van een ‘milieustand’ op luchthaven Schiphol.

Bij de stand kunnen passagiers zien wat de luchtvaartindustrie doet om de CO2-uitstoot, waarvan deze tak 2 procent voor zijn rekening neemt, terug te dringen. “Alles wat de dierenwereld ons leert, moet je serieus nemen”, zei Hartman.

Eén Europees luchtruim
Zo zou het helpen als vliegtuigen net als ganzen in een v-formatie gaan vliegen. Door in elkaars luchtstroom te vliegen, verbruiken ze minder brandstof. En wanneer vliegtuigen geen rare bochten meer hoeven te maken omdat ze in het luchtruim van een ander land vliegen. Maar daarvoor is één Europees luchtruim nodig en dat kunnen de vliegmaatschappijen niet bewerkstelligen. Dat moeten de regeringen doen.

10 procent korter
“Waarom hebben we Schengen als dat 1 meter boven de grond ophoudt?”, vroeg Hartman zich af. “Al in 1960 zijn we begonnen met het vormen van een gemeenschappelijk luchtruim, via Eurocontrol.” Maar de realiteit van vandaag is dat er nog steeds 38 luchtverkeersleidingscentra in Europa zijn. “Als we Nice-Amsterdam in één rechte lijn konden vliegen, zou die route 10 procent korter zijn, 600.000 kilo aan brandstof besparen en dus 1,8 miljoen kilo CO2-uitstoot.” (belga/odbs)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Terwijl complete woonkernen worden geteisterd door vliegherrie vanwege de veiligheid (versneld divergeren), komt de KLM nu met vliegen als ganzen op de proppen.

Zinnig! En hoe gaan we dat dan doen, praktisch gesproken? Spreken de kisten af in de lucht? Gaat men eerst cirkeltjes draaien totdat Nils en al zijn vriendjes ook in de lucht zijn?

Als je zonodig kerosine wil besparen, sluit dan per direct de Kolderbaan met zijn 800 kilo verspilling per ritje.

Geplaatst door Willem

De dierenwereld heeft ons een ander ding geleerd. Als het donker is dan moeten de dagdieren slapen.
Slingers vliegen kunnen we in Nederland uitstekend hoor, daar hebben we geen buitenland voor nodig. LVLN heeft daar absoluut geen hulp bij nodig.

Geplaatst door V.O.S.

" Eén Europees luchtruim "

Nu denk ik het te snappen. De Staat der Nederlanden wil heel graag de nationale luchthaven van Europa zijn ! Kom dus allen met uw vliegtuigen naar 1 plek in Europa: het onrustigste, vuilste en onveiligste staatje van Europa: Nederland bv..
Dat is wat die bewindslieden in Den Haag voor ogen hebben.

Geplaatst door Observer

Willem en V.O.S inderdaad !
In de volksmond heet het toch: Domme gans?
Zo dom zijn ze uiteraard niet.Ik kan nog altijd gefascineerd naar die overtrekkende koppels kijken,die feilloos hun routesvliegen. Maar domme eenden?
Nee P.R. praat
2 % kom nou ! Bij ongewijzigd beleid in 2020 20 % Luchtvaartaandeel in Broeikasgassen!
Kortom Macho taal !
Natuurlijk zal een europese luchtverkeersleiding iets eficienter kunnen werken, maar hun aandeel in de CO-2 reductie wil menhelemaal niet leveren!
Business as usual .....?
We zullen zien.