Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegen 15x slechter voor milieu

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 6571 
|
 Dichtbij.nl Editie Zuid- Kennemerland 
Vliegen 15x slechter voor milieu

Door de dichtbijredactie, Marieke van der Leij (Heemsteedse Courant)

HEEMSTEDE - Welke vorm van vervoer is nou eigenlijk het meest milieuvriendelijk? ‘Lopen!’ zeggen bijdehandjes. Of ‘fietsen.’ Dat is waar, maar waar het gemotoriseerd vervoer aangaat, zal het antwoord menigeen verbazen.

Wie zich graag laat voortstuwen door gemotoriseerd vervoer en aan CO2-reductie wil doen, kiest voor de bus. Vooral de nieuwe lijnbussen winnen het glasrijk van nummer twee: de trein. De auto - afhankelijk de aandrijving op brandstof of elektriciteit - ligt ver achter en eindigt op plek drie. Het aller slechtst voor het milieu is het vliegtuig. Een vliegreis belast het milieu vijf tot vijftien keer meer dan een reis per touringcar. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (circa 500 kilometer). Zo meldt www.milieucentraal.nl ‘Daarnaast komen er nog verschillende andere stoffen vrij, die hoog boven het aardoppervlak een sterke extra opwarming geven.’ Ook het KNMI waarschuwt: ‘Vliegverkeer heeft effecten op samenstelling van de atmosfeer.’

Wie de radar met vliegbewegingen boven Nederland bestudeert, denkt dat er een zwerm muggen is losgebroken. Oorzaken van de toename zijn de bevolkingsgroei, goedkopere vliegtickets, het betere vliegnetwerk, en het idee dat vliegen ‘cool’ is. De cijfers laten een schrikbarend grote groei zien: zo steeg het aantal vervoerde passagiers vanaf Schiphol in het jaar 2000 van 39 miljoen naar 52 miljoen in 2013. Straalmotoren zijn zo’n 70 procent efficiënter geworden sinds de jaren ‘60, maar zijn alsnog verantwoordelijk voor 12 procent van de door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot. Een toename wordt verwacht.

Een tegenprestatie kan geleverd worden in de vorm van energiebesparing of het afvangen van CO2 met groene tuinen, groene daken of investeringen in milieutechnieken. Het beste is helemaal niet op reis te gaan. Of nog beter: neem geen kinderen! Want mensen zijn onmiskenbaar de grootste vervuilers op - en vernietigers van - de aarde.

Brandstof per persoon
Onderstaand overzicht toont het brandstofgebruik per 100 km/persoon. (Bron: www.wikitravel.org/nl)

Bus: 1,0 liter.
Trein: 2,0 liter.
Auto: 6,4 liter.
Vliegtuig: 9,1 liter.

CO2 per persoon
Onderstaand overzicht geeft het CO2-gehalte in kilogrammen per reiziger aan. Als voorbeeld is genomen een retourtje Amsterdam - Berlijn. (Bron: www.milieucentraal.nl)

Touringcar: 30 kg.
Trein: 50 kg.
Auto 4 personen: 70 kg.
Auto 2 personen: 145 kg.
Auto 2 personen met caravan: 230 kg.
Vliegtuig: 355 kg.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

De luchtvaart groeit jaarlijks met 4,8%. Over een jaar of twintig is de luchtvaart twee keer zo groot. Tenzij de groei van de luchtvaart en halt wordt toegeroepen.

Geplaatst door nooitgedagt

In plaats een samenleving heel anders in te richten, gaan lieden gewoon door:" Bigger, Bigger". Een adagium overgewaaid uit Amerika en wat niet werkt wel voor een paar, voor heel veel niet. Maar de Amerikanen hebben hun PR best voor elkaar in de films wel te verstaan= fantasiewereld. In Nederland wordt groot gedacht, net zoals Wisse Dekker!! ( onmens ).
Het moge heel erg duidelijk zijn dat de Luchtvaart zich volstrekt onmogelijk maakt door in een klein land zoveel vliegvelden neer te leggen met subgroep LVN. Hieruit kun je alleen maar concluderen dat ze niets om klanten, burgers, natuur geven. Het is ze onverschillig en de kern gaat om vernietiging van al het mooie in het leven. Zelf doet men niets, er zijn nauwelijks stille vliegtuigen, de grootste vervuiler in het verkeer, intimidatie, minachting, grote bek bij de Politiek etc.