Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegconsument is vogelvrij

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1100 
|
 Telegraaf 
Vliegconsument is vogelvrij

AMSTERDAM -  Het wordt tijd dat de nieuwe Consumenten Autoriteit, die sinds vorig jaar bestaat om de consumentenbelangen in ons land desnoods met harde hand te beschermen, eindelijk eens van zich laat horen. De vliegconsument is vogelvrij. De toeslagen en heffingen die voor een simpel vluchtje betaald moeten worden, stijgen met de seizoenen.

Of die miljoenen ook echt worden besteed aan bijvoorbeeld geluidsioslatie, veiligheidsmaatregelen, service en andere van dat soort vage zaken, kan door niemand worden gecontroleerd. Sterke twijfels zijn daarbij dan ook gerechtvaardigd, temeer omdat luchtreizigers voor al hun financiële offers vaak slechts ellende en irritaties terug krijgen. Niemand die het voor de vliegconsument opneemt.

De toeslagen, die luchtreizigers op Schiphol moeten betalen, beginnen steeds vaker uit te stijgen boven het vliegtarief dat betaald moet worden. Prijsvechter of niet, aantrekkelijk prijsacties van vliegmaatschappijen, doen er allemaal niet meer toe. Vliegen wordt een luxe, de auto wordt voor een (vakantie)trip weer steeds aantrekkelijker.

De extra heffingen worden vrijwel stuk voor stuk veroorzaakt door de overheid, niet door de luchtvaartmaatschappijen, die met een olieprijs van boven de 140 dollar in een steeds hoger tempo gedwongen zijn een inmiddels torenhoge olietoeslag te verhogen.

Sinds een nieuwe verhoging deze week bedraagt die voor (KLM) vluchten in Europa 37 euro per een enkele reis en zelfs 123 euro voor een enkeltje bij een intercontinentale vlucht van minder dan negen uur en 133 euro voor alleen heen of terugreis bij een trip van langer dan negen uur.

De passagier krijgt voor het merendeel van de ettelijke extra heffingen niks terug. Of het zouden ellende van steeds langere wachtrijen, irritante, vaak onnodige en onbehoorlijk veiligheidscontroles moeten zijn.

Enkele voorbeelden op een rijtje:

* veiligheidstoeslag zorgt alleen maar voor nog meer oponthoud en controles door nog slechter opgeleid en vaak onbeleefd personeel;

* luchthavenbelasting, bedoeld voor service en voorzieningen vermindert niet de steeds langere wachtrijen;

* de geluidsisolatie biedt de passagier helemaal niets extra’s;

* de nieuwe ticket taks dient zelfs helemaal geen doel, dat de luchtvaart of desnoods het milieu ten goede komt, maar verdwijnt in Rijks’ schatkist. Zo betaalt de luchtreiziger misschien wel mee aan de integratie-cursussen in Limburg of Friesland of aan de prachtwijken van minister Ellen Vogelaar….., alhoewel die naam natuurlijk wel doet denken aan vliegen

De overheid reageert niet op alle aanzwellende kritiek, zoals bijvoorbeeld op de vraag waarom een vliegtuigpassagier als een “verdachte” bij vertrekt wordt aangepakt en gecontroleerd en een treinreiziger niet. Toch vonden in Europa de meeste aanslagen plaats op trein- en metrostations, zoals in respectievelijk Madrid en Londen.

Politici, reis- en consumentenorganisaties en ANWB – toch het imago van wielrijdersbond meer dan ontstegen - laten vakantiegangers en overige passagiers in de kou staan. Kritiek uit die hoek op de torenhoge toeslagen, die reizen tot een luxe maken, is niet hoorbaar en laten de stijgingen van toeslagen en heffingen kritiekloos passeren.

Wie controleert waaraan de hogere toeslagen voor bijvoorbeeld veiligheid, geluidsisolatie en de service op de luchthaven Schiphol – een onderneming met overheid als aandeelhouder - worden besteed. Om nog maar tre zwijgen over de ticket taks, die op 1 juli ingaat en waarvoor helemaal geen doel wordt genoemd door diezelfde overheid. Het lijkt allemaal bij het moderne vliegen te horen.

Een overzicht van de meeste toeslagen, heffingen en en extra kosten, waar voor de passagiers maar weinig tegenover blijkt te staan en waarover veel vragen blijken te bestaan.

Luchthavenbelasting Schiphol

Het totale bedrag aan luchthavenbelasting per ticket voor vluchten die vanaf Schiphol vertrekken bedraagt € 28,00. Hierin zijn de volgende toeslagen verwerkt, die door KLM worden afgedragen aan de luchthaven Schiphol:

· veiligheidstoeslag €12,78

· passagierstoeslag €13,22

· geluidsisolatietoeslag €2,00

De toeslagen zijn als één bedrag in het ticket verwerkt.

Luchthavenbelasting eindbestemming

Iedere luchthaven heft luchthavenbelasting op vliegtickets. Dit bedrag varieert per bestemming. De tarieven voor luchthavenbelasting worden apart vermeld en in de totale ticketprijs opgenomen.

Ticket taks

De vliegbelasting geldt voor elke passagier die vertrekt - op 1 juli 2008 of later - van één van de luchthavens in Nederland. KLM heft de belasting op tickets met een vertrekdatum vanaf 1 juli 2008 die op of na 16 januari zijn uitgegeven. Binnen de EU en met een kortere reisafstand dan 2500 km., bedraagt deze belasting 11,25 euro per persoon. Wie verder vliegt, moet 45 euro per persoon betalen, met uitzondering van de Canarische Eilanden en de Turkse bestemmingen, waarvoor het lage tarief is gaan gelden na protest. De vliegbelasting voor een enkele reis ticket is even hoog als voor een retourticket. En de passagiers die een doorverbindingen via Schiphol kiezen en dus twee keer voor een start en voor een landing van de luchthaven gebruikmaken, betalen merkwaardig genoeg niets….. De politiek liet het zo zonder slag of stoot gebeuren.

Dan nog de kosten die luchtvaartmaatschappijen, bijvoorbeeld de KLM, in rekening brengen en waarover toch ook wel bedenkingen bestaan, l;os van de min of meer begrijpelijke olietoeslag.

Voor het reserveren van tickets moeten reserveringskosten worden betaald. Dus om iets te mogen komen moet eerst een bedrag worden neergeteld. Vreemd maar waar…. De hoogte hangt af van de manier waarop de reservering wordt gemaakt.

De reserveringskosten via www.klm.nl zijn het voordeligst en bedragen in juni slechts € 7,50 per ticket. Wie boekt via KLM Telefonische Reserveringen betaalt € 25 per ticket voor Europese bestemmingen en € 35 voor intercontinentale bestemmingen. In de KLM Ticket Offices, die wereldwijd bestaan bedragen de reserveringskosten voor dat persoonlijke kontakt zelfs € 45 per ticket (-).

Toeslag op papieren tickets

Bij KLM is reizen per e-ticket tegenwoordig standaard. Reizen met een e-ticket heeft een flink aantal voordelen. Zo is een e-ticket veilig, omdat het niet zoekgeraakt, vergeten of gestolen kan worden. Bovendien kan metr een e-ticket online worden ingecheckt via www.klm.nl, dus dat biedt enbig voordeel. 
Voorheen kon tegen betaling van een toeslag een papieren ticket worden aangevraagd. Sinds 1 juni 2008 is het aanvragen van papieren tickets niet meer mogelijk. De betreffende toeslag is daarom niet meer van toepassing.

Brandstoftoeslag

De prijs van kerosine is hoog en is aan wisselingen onderhevig. KLM heft daarom afhankelijk van de prijssttijgingen bijvoorbeeld een brandstoftoeslag naar Europese bestemmingen van momenteel € 37 per gevlogen segment – een enkeltje - en naar intercontinentale bestemmingen € 123 voor vluchten van minder dan een uur en € 133 voor langere vluchten. De toeslag geldt per vlucht, dus zowel voor de heen- als de terugreis en eventuele tussenliggende vluchten.

Veiligheidstoeslag

De veiligheidstoeslag, die de luchtvaartmaatschappij naast die van de overheid heft, bedraagt € 5 per gevlogen enkele reis, bestemd voor verzekerings- en veiligheidsmaatregelen, apart in het ticket vermeld. In verband met het verhoogde risico op terroristische aanslagen zijn de verzekeringspremies aanzienlijk gestegen. Ook zijn en worden er nog steeds structureel veiligheidsmaatregelen doorgevoerd in diverse processen aan boord en op de grond.

Creditcardtoeslag

Reizigers gebruiken steeds vaker een creditcard om hun tickets mee te betalen. Met het toenemende gebruik van de creditcard nemen ook de kosten voor KLM toe. Om de kosten, die credit card maatschappijen te compenseren, wordt een toeslag van € 7,50 per persoon (met uitzondering van baby’s) in rekening gebracht.

De toeslag geldt alleen voor de lager geprijsde Economy Class-tickets. Natuurlijk kunt u altijd gebruikmaken van de andere - gratis - betaalmethoden, zoals de betalingsmogelijkheid iDEAL, een eenmalige machtiging of een bankoverschrijving. De creditcardtoeslag geldt voor alle creditcards.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de toeslagen en belastingen? Bel dan met KLM Reserveringen, telefoon 020-4 747 747, of stel de vragen aan de reisagent, die overigens bij reservering vaak ook nog kosten in rekening brengt. De hoogte en benaming daarvoor kunnen verrassend verschillen. Een autorit wordt – ondanks de hoge benzineprijs – steeds aantrekkelijker en vergeleken met vliegen zelfs voordeliger. En we hebben natuurlijk ook de trein nog…..

aburlage@telegraaf.nl


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Vandaar dat Burlage prijsje krijgt van PNL.

Kun je ook es een lijstje maken beste Arnold van de schade die luchtvaart met zich meebrengt?

Geplaatst door Observer uit Nederland

"Vliegen wordt een luxe, de auto wordt voor een (vakantie)trip weer steeds aantrekkelijker." aldus Burlage.
De heren spreken elkaar aardig tegen. Als Burlage het gaat opnemen voor de consument, dan is mijn argwaan gewekt.
Ook VVDer Nicolai had een jaar geleden inde kamer een dergelijk doorzichtig trucje,toen hij het opnam voor de reizigers , die op veldbedjes zouden moeten slapen. Ach gut.
Hij bedoelde naturlijk: Dan maken onze vriendjes niet genoeg winst.

Geplaatst door Observer uit Nederland

PS: En, merkt Burlage op; we hebben de trein nog......... Het zal eens tijd worden met die in de Schiphol PKB 1995 geschreven zin : De HSL gaat veel europese bestemmingen overnemen......

Geplaatst door Maaike uit Leiden

De vliegconsument is een verwend kreng! Nog steeds is vliegtuigbrandstof vrij van accijns en is een vliegticket vrij van BTW. Waarom eigenlijk? Oneigenlijke concurrentie is het waar snel een einde aan gemaakt moet worden! Daar hoor ik Burlage niet over.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

@Maaike:

dat valt wel mee, dat van dat verwende kreng.

Het is de propagandist Burlage die de consument neerzet als zielig persoon.

Het zijn Hartman, Cerfontaine, Eurlings cs, Verkeer en Waterstaat die het hartgrondig eens zijn met hun spreekbuis.

De consument betaalt gewoon voor zijn/haar ideaalbeeld, zonder mokken.

En dus is het de hoogste tijd om de markt zijn werking te laten hebben en de valse concurrentie in de mobilitiet op te heffen.

Geplaatst door Ton uit NULL

En ademhalingstoeslag,
en gezondheidstekorttoeslag,
en slaaptekorttoeslag,
en leerachterstandtoeslag,
en agressietoenameverminderingstoeslag,
en depressieverminderingstoeslag,
enz.
Die Burlage verdient een lintje met z'n mooie lijstje.
Overigens is voor hem een bezoek aan een psychiater toch wel aan te bevelen.
Hij is de weg kwijt.

Geplaatst door ton2 uit castricum

Wij burgers in de buurt van Schiphol zijn al jaren vogelvrij, waarover zeurt die man eigenlijk?

En heffingen die in de zak van de overheid verdwijnen: Als ik een ander huis koop verdwijnt er een jaarsalaris aan overdrachtsbelasting in de schatkist, als ik ga tanken, tank ik voor ongeveer 70% belasting, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Schei toch uit met het gejammer over de luchtvaart!