Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vijf burgers gezocht voor meetnet vliegtuigoverlast

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 1536 
|
 NHD 
Vijf burgers gezocht voor meetnet vliegtuigoverlast Download het gehele artikel 'Vijf burgers gezocht voor meetnet vliegtuigoverlast'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

1700 euro (ex btw) per meetpunt per jaar, goedkoop huh? En dat hadden de eerdere belangstellenden wel voor lief genomen? De wethouder heeft een nogal overtrokken beeld van het gemiddelde inkomen in zijn gemeente.
Een geschikte pc kost hooguit 400 euro maar die heeft bijna iedereen al, decibelmeter met computer interface en nauwkeurigheid van 1,5 DB kost 300 euro. Mijn programmaatje (http://home.hccnet.nl/r2d2/fourier/fourier.htm) kan het geluid van een vliegtuig en een brommer onderscheiden en dat zorgt er dus voor dat ik geen adsl en een geluidsnet nodig heb om het gemeten geluid toe te schrijven aan een vliegtuig. M.a.w. voor die 500 euro (PER JAAR) koop ik die decibelmeter dan wel. Nog wat knutselen met een weersbestendige behuizing en een kabeltje naar de pc trekken en klaar.
Misschien mis ik iets, maar ik heb bovendien nog niet 1 vliegtuigregistratie door Geluidsnet zelf gezien.
En het laatste zinnetje vind ik nogal verontrustend. De plaats waar ze het NOMOS punt neer willen zetten is volgens mij zo ongeveer de meest stille plek (zeker in de nacht en dat vinden ze zo belangrijk) in Heemskerk qua vliegtuiggeluid, op een steenworp afstand waar vroeger een Luistervink van Omegam stond. Ik neem aan dat de wethouder niet aan Cros gevraagd heeft uit welke wijk (vier cijferige postcode) van Heemskerk de meeste klagers/klachten komen?

Geplaatst door k.weijer uit amsterdam

Helaas staat in het krantenartikel weer het sprookje van de bromfiets vermeld. De enige geluidsbron met een snelheid van 300-350 km is een overkomend vliegtuig. Zelfs een opgevoerde brommer haalt die snelheid niet! En omdat er gewerkt wordt met een geluidsnet, de gegevens van de verschillende meetpunten komen in de server bijeen, kan het geluid van die brommer er uit gehaald worden.
En Willem, je hebt inderdaad iets gemist: dat het een geluidsnet betreft, dat de gegevens bij elkaar komen in een server en vervolgens door een computerprogramma bewerkt worden (om die brommer er uit te kunnen halen.
En als je naar de metingen kijkt, die on line te zien zijn op www.geluidsnet.nl, dat zie je direkt dat de nacht in het IJmondgebied en ten noorden daarvan, om 5 uur is beeindigd en het gemeten geluid komt echt wel van vliegtuigen die vanaf dat moment om de 2 minuten overkomen.
Kees

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Geef mij de link dan eens waar zo'n vliegtuigregistratie door geluidsnet te zien is? Als je mijn site bezocht heb dan kun je je misschien voorstellen dat ik echt wel weet hoe je zoiets doet (en het is nog erg simpel ook), maar ik heb het Geluidsnet nog niet zien doen, dus waar o waar?
Het brommerverhaal heeft twee kanten: detectie en meting. Detectie is het sprookje en de meting is wel degelijk een probleem. Geluidsnet kan niet corrigeren voor geluid van andere bronnen dat optreedt tijdens een vliegtuigpassage. Dus een gelijktijdige brommerpassage geeft een verkeerd meetresultaat. Dat is het nadeel van een domme decibelmeter. Als je geluid echter softwarematig vastlegt dan kun je er nog fijn mee rekenen en het ongewenste geluid er uit filteren. Ter vergelijking: Geluidsnet meet 2 keer per seconde. Ik leg het geluid 11.025 keer per seconde vast en 21 keer per seconde wordt een analyse gedaan.