Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vette jaren luchtvaart lijken achter de rug

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1114 
|
 De Financiele Telegraaf 
Vette jaren luchtvaart lijken achter de rug

AMSTERDAM (DFT) - De vette jaren voor de wereldluchtvaart lijken voorlopig achter de rug. De cijfers over het afgelopen boekjaar, die Air France-KLM op 22 mei presenteert, zijn – naar verluidt – nog rooskleurig, maar de vooruitzichten zijn zorgelijk.

In directiekringen van Air France-KLM wordt de stormbal gehesen en zijn de gezichten somber na de eerste vier vette fusiejaren. De negatieve factoren voor een afnemende groei zijn de stijgende brandstofprijzen en de kredietcrisis in de VS.

De internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA registreerde de afgelopen maanden als gevolg daarvan ook een scherpe neerwaartse trend, die tegelijk met de crisis in de VS al in december is ingezet.

In maart was weliswaar sprake van 5,8% passagiersgroei en een bezettingspercentage van 77,7, maar die groei werd veroorzaakt door het extra vervoer van de zeer vroege Pasen. Zonder dat extraatje van de paasvakantie bedroeg de passagiersgroei 4% en de ’loadfactor’ 76,1%; dat is 1,7% minder dan de 77,8% in dezelfde maand vorig jaar.

In de internationale luchtvrachtsector zijn de groeicijfers op retour met 3,2% tegen nog 4,3% in 2007, wat toen ook al sukkelen betekende.

IATA-directeur Giovanni Bisignani zei gisteren dat de vervoersresultaten van de IATA-maatschappijen wereldwijd maar een deel van het verhaal vertellen. „De astronomische olieprijzen komen hard aan en de buffer van een groeiende economie is verdwenen. Het fortuin van de industrie heeft een belangrijke wending voor verslechtering gemaakt”, zei hij.

Het vliegverkeer vertoont overigens van regio tot regio in de wereld grote verschillen Waar het verkeer op de AziëPacific-routes en in Afrika met ’slechts’ 43,3% groei achterbleef bij de hogere verwachtingen. Bleef de groei in het Midden-Oosten ’booming’ met 15,4%, maar ook dat was een fikse stap terug vergeleken met 20,4 % groei in 2007.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard P uit NULL

Vooruitzichten zorgelijk (stormbal gehesen). Dit blijkt niet uit onderstaande informatie.
1 Zomer 2008 geboekte vliegvakanties. Volgens ANVR verre bestemmingen dit jaar favoriet (+17%):
USA +51%
Midden-Amerika +21%
Zuid-Amerika +24%
Indonesië +28%
India/Nepal +31%
Effect vliegtax?
2 Schiphol boekte in het eerste kwartaal nog altijd 2% meer passagiers en een recorddrukte tijdens de meivakantie.
3 De internationale luchtvrachtsector op zijn retour (groei 3,2% t.o.v. 4,3%)? Dit geldt niet voor Schiphol, die boekte in het eerste kwartaal 9% meer vrachtvluchten.

Geplaatst door Observer uit Nederland

En zo worden we via de PR machine van de Sector met haar Schipholland onzinblaadje
Gepiepeld.

Geplaatst door Frits uit Leiden


Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Woonkern

Schokkend Frits, vooral het milieu, men schrijft:

"door de toegenomen welvaart worden hogere eisen aan het
leefmilieu gesteld. In de luchtvaart is met name na 2020 een
afname van het vliegtuiglawaai te verwachten, door het stiller
worden van vliegtuigen en stillere vliegprocedures. Voor het
autoverkeer is dat moeilijker, omdat veel geluidhinder komt van
banden/wegdek. Overschakelen op waterstofeconomie
(brandstofcel/elektrisch rijden) kan wel een sterke beperking van
motorlawaai en uitstoot betekenen. Licht, lucht, rust en ruimte
zullen nog schaarser zijn dan nu en daardoor hoger worden
gewaardeerd. De resterende groene ruimten in de regio worden
gekoesterd. Toch zal men deze kwaliteiten ook meer buiten de
regio gaan zoeken."