Platform Vlieghinder Kennemerland
 

’Verstandig bouwen bij Schiphol’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1679 
|
 Haarlems Dagblad 
’Verstandig bouwen bij Schiphol’

Vindplaats: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemmermeer/

HOOFDDORP - Ook in gebieden waar net te veel vlieglawaai is, hoopt de gemeente meer ruimte te krijgen om te bouwen. Op suggesties in die richting hebben Rijk en Schiphol namelijk niet geheel afwijzend gereageerd. En dat is winst, meldde wethouder Michel Bezuijen gisteren bij de presentatie van de Structuurvisie Haarlemmermeer 2030.

Woningbouw moet er wel ’met verstand’ gebeuren. Zo kunnen aan de lawaaiigste kant gevels komen waar geluid moeilijk doorheen dringt. Ook wil de gemeente er op toezien dat zeker in deze gebieden nieuwe bewoners goed worden geïnformeerd over mogelijk vlieglawaai.

Bezuijen merkt dat dat makelaars en ontwikkelaars dat beter zijn gaan doen: ,,Maar nog steeds verschijnen brochures waarin alleen wordt gesproken over rust, groen en ruimte. Dat is hier ook. Maar het is een illusie dat je nooit een vliegtuig hoort.’’

Hoewel Schiphol volgens de wethouder ruimtelijke ordening meer lusten dan lasten met zich meebrengt, vindt hij dat mensen ’goed moeten beseffen’ dat die schaduwkanten er zijn. Dat scheelt ook de gemeente, die dat keurig op haar site meldt, veel gedoe. Als burgers daar pas achter komen wanneer ze er al wonen, dan klagen ze namelijk ’bij ons’.

Volgens hem is het niet mogelijk om zoiets af te dwingen bij alle verkopende partijen, maar hij ziet wel uitgelezen mogelijkheden. Bijvoorbeeld wanneer de gemeente een bestemmingsplan moet wijzigen om woningbouw mogelijk te maken. Dat kan gaan spelen op het bedrijventerrein in Hoofddorp-Noord, waar op sommige plekken de normen voor vlieglawaai worden overschreden. Wil de gemeente daar extra woningbouw mogelijk maken, dan moet daar wat tegenover staan.

De wethouder benadrukte er niet op uit te zijn om zo veel mogelijk woningen te bouwen. Hij vindt wel dat de mogelijkheden die er zijn, goed moeten worden benut. Wonen in de buurt van het werk - en dat is er rond luchthaven en hoofdstad - heeft volgens hem nu eenmaal grote voordelen. Voor de regio, het milieu en de mens: ,,Je kunt ook niet iedereen dwingen in Amersfoort of Alkmaar te gaan wonen, al zijn het op zich prima steden.’’

Om te voorkomen dat er woningen worden gebouwd waar weinig behoefte aan bestaat, hecht de gemeente wel aan ’goed marktonderzoek’. Ze wil dat zelf doen, maar steunt ook regionale initiatieven in die richting: ,,Je merkt vooral dat de markt erg grillig is geworden. En zeker op zo’n moment moet je elkaar in de regio niet wegconcurreren.’’

In totaal zouden er in de regio rond Amsterdam tot 2040 ruim 300.000 woningen bij moeten komen. In de Structuurschets neemt de gemeente daar 7.500 van voor haar rekening. Het is een optelsom van bouwplannen die redelijk zeker lijken of soms al zijn gerealiseerd, van de woningen boven de bioscoop tot Toolenburg-Zuid en Schuilhoeve bij Badhoevedorp. De Westflank staat er als schaduw, nu het gebied van Abbenes tot Cruquius een hoogspanningskabel krijgt.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


" Woningbouw moet er wel ’met verstand’ gebeuren. "

Geluidswerende gevels....wel men zit natuurlijk nooit buiten. Bouwen met verstand?
Heeft men dat ook gedaan toen de Kolderbaan werd aangelegd?
Hele dorpen boven het Noordzee-kanaal- gebied zijn in het geheel niet gebouwd op zoveel herrie die de luchthaven nu genereerd!

" Je kunt ook niet iedereen dwingen in Amersfoort of Alkmaar te gaan wonen, "

Tsja, ga voor het gemak voorbij aan het feit dat er voorheen nooit geluidshinder was
in Alkmaar veroorzaakt door de Kolderbaan, maar nu dus wel!

Mijn inziens kletst de wethouder Ruimtelijke ordening volledig uit zijn/haar nek!

Geplaatst door gerard uit NULL

bij Schiphol bouwen is altijd onverstandig

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

Er zijn ook mensen die beweren dat zij geen last van het lawaai van vliegtuigen hebben. En dat zou best wel eens waar kunnen zijn, want niet ieder mens is hetzelfde. Of lawaai dan medisch gezien ook geen schade aanricht, weet ik niet. Ik ben geen medicus. Mensen die voor deze woningen belangstelling hebben moeten zich wel goed realiseren waar ze aan beginnen. Overigens geldt dat ook voor drukke straten, verkeers- en spoorwegen, winkels, horeca, enz. Maar de een kan niet leven in een doodstille straat en de ander wordt ziek van voorbij razende auto's; de een stoort zich aan vliegtuigen, de ander aan een schoolplein met krijsende kinderen. Als je de locale omstandigheden kent, kun je er rekening mee houden als je een woning zoekt. Maar als je ooit bewust voor een woning in een rustige omgeving gekozen hebt en er toen redelijkerwijs van uit kon gaan dat zo zou blijven, is het erg bitter als je toch onder een vliegroute bent terecht gekomen. Ik denk dat dit voor de meeste mensen die op dit forum hun gal spuwen het geval is.

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Dhr De Groot maakt m.i.een denkfout. Vrijwel alle voorbeelden die hij noemt zijn nl oplosbaar. Al woon je in Amsterdam bij het CS als je het te druk vindt kun je in veel gevallen verhuizen naar Oost of West zonder dat dat direct problemen geeft met werk e.d. Bij Schiphol ligt dat anders. Als je daarvoor wilt vluchten omdat het bij nader inzien niet zo prettig is moet je zo langzamerhand vele tientallen kilometers weg en dan nog loop je het risico dat er weer een baan bijkomt die wel over je hoofd gaat of er weer eens een route wordt verlegd om de burgemeester of wat Schipholdirecteuren te plezieren. De betrouwbaarheid bij het beperken van geluidhinder is bij Cros, Bas, Alders, Schiphol, gemeente Haarlemmermeer, provincie en rijk al jaren praktisch nul.

Geplaatst door gerard uit NULL

In de regio waar deze website uit ontsproten is gaat bovenstaande toch wel op. Men koos voor een relatief rustige omgeving. Met de komst vand de polderbaan was het ineens hardhandig over. Waarheen te verhuizen? De CROS dame kon me destijds alleen adviseren dat ze het niet wist, want 'waar nu niet is kan het morgen kermis zijn'. Hoe waar bleken haar woorden.

Bouwen bij Schipjhol is dus altijd onverstandig. Er zijn voorbeelden te over, ook recente. Floriande bijvoorbeeld.

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

@ A. Boeing. Met wat u schrijft ben ik het helemaal eens. Volgens mij beschrijft u een extra complicatie, t.w. de afstand woon-werkverkeer, als je in de regio Schiphol werkt en niet tegen geluidsoverlast kan. En verder heb ik ook het risico beschreven dat je tientallen kilometers verder op ook last van vliegtuigen kunt krijgen. Dat heb ik zelf ervaren en ik dacht dat dat voor meer mensen op dit forum geldt. Maar ik begrijp niet wat voor denkfout ik heb gemaakt. Volgens mij zijn we het helemaal met elkaar eens.

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

@ Gerard. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om in de buurt van Schiphol te gaan wonen en zeker niet in een woning "die op het randje staat." Maar als er nou mensen zijn die hun schouders over het geluid ophalen, is het dan ook onverstandig? Als die mensen liever in de herrie zitten (wat ze zo niet ervaren) dan in de dagelijkse file, of een overvolle trein? Mijn buren hoor ik ook nooit klagen en daar is precies evenveel herrie als bij mij. Misschien omdat ze zelf graag vliegen en misschien storen ze zich aan andere dingen storen waar ik me weer niet druk over maak. Ik probeer alleen maar te zeggen dat geluidsbeleving subjectief is; de een houdt van Bauer en de ander van Bach. Of van allebei of geen van beiden; dat kan natuurlijk ook.....

Geplaatst door gerard uit NULL

@ Jaap de groot:
Tot 2003 was Castricum vér van Schiphol. Niet 'op het randje'. Geen mens hier had iets met Schiphol of zelfs maar een gering vermoeden dat het zo fout kon lopen.
Zo gezien ligt heel Nederland' potentieel 'op het randje' van Schiphol of een van zijn satellieten.
Wie zit wie nu in de weg?

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

@ Gerard. Met de huizen "die op het randje" liggen, of beter gezegd, komen te liggen, bedoel ik de omstreden nieuwbouw in Hoofddorp en omgeving. Dicht bij Schiphol dus en als je daar nu gaat wonen, weet je wat je daar te wachten staat. Ik bedoel dus niet Castricum en omgeving. Daar wonen mensen die, net zoals ik, dachten rustig te wonen en niet konden vermoeden dat zij onder een vliegroute zouden komen te wonen. Ik deel jouw mening dat de invloedssfeer de afgelopen jaren alsmaar groter is geworden. Er zijn nauwelijks plaatsen binnen de cirkel Alkmaar, Almere, Amersfoort, Alphen aan de Rijn en Leiden waar niet over Schiphol geklaagd wordt. Als je geen overlast wilt hebben, kun je daar eigenlijk niet meer wonen, maar als je verhuist moet je ook weer niet in de buurt komen van de "airports" Eindhoven, Rotterdam, Eelde, Maastricht, en Twente en Lelystad waar plannen voor zijn. Volgens mij zijn we het helemaal met elkaar eens. Ik kan tenminste niets ontdekken waarover we van mening verschillen. Hooguit over de oproep op deze site om niet bij BAS te klagen. Dat blijf ik onverstandig vinden, maar ja, je kunt het niet altijd eens met elkaar worden. Hoeft ook niet.

Geplaatst door gerard uit NULL

@ Jaap de Groot.
Met je eens dat de oproep op deze site om geen hinder te melden wat vreemd overkomt. Ik zou zeggen, wil je melden, doe het, wil je niet melden, doe het niet. Ik trek mijn eigen plan en meld hinder dus wél bij www.bezoekbas.nl
We zijn het dus helemaal eens. Saai eigenlijk...

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

@ Gerard. Mooi, dan kunnen we deze discussie afsluiten. Ik meld mijn ongenoegen ook regelmatig bij BAS, maar dat had je al begrepen.

Geplaatst door Schipholland uit A'dam

Deze wethouder zit duidelijk tot over zijn oren in Schiphol met zijn bewering dat "Schiphol duidelijk meer lusten dan lasten met zich meebrengt".
Ongelofelijk, hoe brutaal of naief kan je zijn om te denken dat het directe economische resultaat (?) van Schiphol veel belangrijker is dan het leed van 100-duizenden omwonenden. Zonder de ruime overheidsubsidie had Schiphol nooit zo kunnen groeien.
Het is toch te zot voor woorden dat men als dwergland ambieert de grootste luchthaven van Europa te bieden.

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Deze wethouder Bezuijen, VVD en zijnpartijgenoot van Dijk heeft tonnen boter op zijn hoofd.. Willens en wetens de wijk Floriande gebouwd.Er lag ook een motie van de Raad, om de Kaagbaanroute langs Floriande te verleggen.De Floriande bewoners werden niet geinformeerd. Samen met zijn vriendje uit Zamenburg, dorpsarts van Ojik, maakten ze van het Cros en het Alderstafelgebeuren een trieste kliek, zonder enig democratisch gebeuren, en hebben vele bewoners het nakijken..

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

N.a.v. de opmerking van jhgriese: de zaak Floriande-Hoofddorp is naar mijn mening een goed voorbeeld van falend gemeentelijk (Haarlemmermeer)beleid. Eerst een forse nieuwbouwwijk bouwen en verkopen en geen woord op geluidhinder en dan opeens een uitvliegroute er overheen leggen. Heet dat niet onbehoorlijk bestuur? Wie "genieten" wil van het niveau van de lokale bestuurders kan een recente raadsvergadering over Schiphol en Floriande beluisteren via deze link:
http://gemeenteraad.haarlemmermeer.nl/Vergaderingen/Raadsplein/2012/5-juli/

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Deze al beluisterd. Enige partijen daar info gezonden. Sommigen willen het Wiel opnieuw uitvinden. Sinds 1994 is al bewezen: Oorzakelijke ws verbanden tussen effecten op de gezondheid en vliegherrie ! GGDen zijn veel te laks