Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Verdrag vrij luchtverkeer vooral slag om Heathrow

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 663 
|
 TROUW 
Verdrag vrij luchtverkeer vooral slag om Heathrow

Geen goedkopere vliegtickets door verdrag EU en VS
Edo Sturm

De Europese consument merkt straks maar weinig van het Open Skies-verdrag. De vrije luchtvaart tussen de EU en de VS is vooral een gevecht om Heathrow.

Air France-KLM mag eind maart vanaf Heathrow naar bijvoorbeeld Washington vliegen. American Airways kan iedere EU-luchthaven aandoen. Dat is het resultaat van het Open Skies-verdrag tussen de EU-landen en de VS. Met dit verdrag dat vorig jaar werd ondertekend, komt een einde aan de decennia oude luchtvaartverdragen tussen de afzonderlijke EU-landen en de VS.

Dankzij Open Skies kunnen Amerikaanse en Europese luchtvaartmaatschappijen binnenkort naar elke willekeurige bestemming aan weerszijde van de Atlantische oceaan vliegen. British Airways kondigde twee weken geleden als eerste aan de ruimte die het verdrag biedt te benutten. De Britten openen op korte termijn een luchtroute tussen Brussel en Parijs en de VS. British Airways hoopt met deze zet de concurrentie als Air France op de eigen thuisbasis te bevechten.

Goed nieuws voor de consument, de liberalisering van het luchtverkeer tussen de EU en de VS? „Meer concurrentie betekent in de regel goedkopere tickets”, zegt Guillaume Burghouwt, luchtvaartonderzoeker bij Amsterdam Aviation Economics (AAE). Wie echter hoopt op tickets van een paar tientjes door prijsstunters komt bedrogen uit, vult Burghouwt aan. „Vergelijk het met een straat waar tien bakkers zitten. De prijs van een brood zal niet ineens fors dalen omdat er een elfde bijkomt.”

Burghouwt vermoedt dat passagiers die vanaf Schiphol of Charles de Gaulle bij Parijs naar de VS vliegen maar beperkt profiteren van het verdrag. „Tussen Nederland en de VS en tussen Frankrijk en de VS bestaan al open skies-verdragen. Hierdoor zijn de effecten voor de consument beperkter dan op de route tussen Groot-Brittannië en de VS, waar nu nog een heel restrictief verdrag geldt.”

Niet alleen de Britten zullen het opengooien van het luchtruim merken, zegt Burghouwt. Ook voor Heathrow en thuisspeler British Airways gaat het nodige veranderen. „De Londense luchthaven is de drukste van Europa en de spil in het trans-Atlantisch verkeer. Londen is tevens het financiële epicentrum van de wereld. Iedere grote luchtvaartmaatschappij wil er straks als het verdrag van kracht is een deel van het lucratieve zakelijke vliegverkeer”, zegt de onderzoeker.

Heathrow is nu nog verboden terrein voor andere maatschappijen die op de VS wilden vliegen. Dat recht is tot eind maart voorbehouden aan vier maatschappijen, waaronder thuisspeler British Airways (BA) en American Airlines.

Burghouwt voorspelt binnenkort een ’Battle of Britain’, een oorlog om Heathrow beter gezegd. De strijd zal gezien de krapte op Heathrow voornamelijk gaan om slots, zegt Burghouwt. Slots zijn kortgezegd de aankomst- en vertrekrechten. Anders dan op andere luchthavens mogen die in Londen vrij worden verhandeld, zonder tussenkomst van de luchthaven. Alitalia, de Italiaanse luchtvaartmaatschappij in problemen, verkocht eind december drie slots. BA betaalde maar liefst 41 miljoen euro voor één slot. Air France-KLM, dat Alitalia wil overnemen, zegt over genoeg Londense slots te beschikken om na maart ook de VS van daaruit te bedienen.

British Airways zint inmiddels ook op andere acties om de concurrentie tegenwicht te bieden. De Britten beginnen binnenkort met een dochtermaatschappij die dagelijks vanuit Parijs en Brussel op New York gaat vliegen. De maatschappij krijgt de toepasselijke naam OpenSkies.

Niet meer vluchten
Amsterdam Aviation Economics (AAE), dat onderzoek doet naar de economische aspecten van de luchtvaart, ziet het luchtverkeer tussen de VS en Europa straks maar beperkt toenemen. Tickets worden goedkoper maar niet zodanig dat er ’substantieel meer gevlogen’ gaat worden, voorspelt het AAE. Volgens het onderzoeksinstituut passen reizigers hooguit hun bestemming aan. „Een lang weekeind Madrid wordt ingeruild voor een paar dagen New York. Het Open Skies-verdrag wil dus niet automatisch zeggen dat de emissie-uitstoot toeneemt”, zegt luchtvaartonderzoeker Burghouwt van het AAE.


Reacties op dit bericht