Velsense piloot pakt geluidsoverlast aan
VELSERBROEK
Velsenaar van het jaar
Wie?
Job Rosenhart uit Velserbroek.
Waarom?
Zet zich in om geluidsoverlast door vliegverkeer Schiphol in de IJmond te verminderen.
,,Natuurlijk is het subjectief. De een heeft er géén last van, maar dat neemt niet weg dat anderen er wél last van hebben.” Aan het woord is Velserbroeker Job Rosenhart (44). Volgens de vierde kandidaat voor de titel Velsenaar van het jaar is de IJmond door de introductie van de Polderbaan op Schiphol erg zwaar belast wat geluidsoverlast betreft.
Toen hij in 2001 op een gemeentelijke inspraakavond merkte dat veel anderen zich zorgen maakten over de toenemende geluidsoverlast, besloot Rosenhart niet langer roerloos toe kijken hoe zijn directe leefomgeving door ‘grote jongens als de Boeing 747’ lawaaieriger werd.
Na de ingebruikname van de Polderbaan in 2003 begon hij zich namens het platform PVOS (Platform Velsen Overlast Schiphol) actief bezig te houden met het bestrijden van de herrie.
Rosenhart: ,,Op een gegeven moment was het in Spaarndam bijvoorbeeld zo erg dat kinderen in de klas hun lerares niet meer konden verstaan.” Ter illustratie van zijn boosheid destijds schetst hij nog een voorbeeld. In 2003 kwamen werklui uit Groningen naar Velserbroek om een rijtje huizen in de straat van een dakkapel te voorzien. Omdat zij niet gewend waren aan het kabaal van de vliegtuigen, stapte Rosenhart destijds op hen af. ,,Ze lachten erom, maar ik heb hen gezegd voorzichtig te zijn. Ze konden van schrik zomaar van het dak vallen”, aldus de oud-werknemer van vliegtuigmaatschappij Fokker.
Met zijn collega’s van het PVOS (‘Voorzitter Rob van den Brink verdient de titel in mijn ogen meer dan ik’) boekte het platform successen, vinden velen. Zo wist PVOS te bedingen dat de kernen Velserbroek, Driehuis, Santpoort-Noord en Santpoort-Zuid elk een geluidsmeetpunt kregen.
Als de Polderbaan niet wordt gebruikt, is het zo dat veel vluchtverkeer opstijgt vanaf de Zwanenburgbaan en vervolgens recht over Velserbroek heen vliegt. Om dat te voorkomen hoopt Rosenhart - als privé-vlieger actief als ambassadeur van de internationale vlieghulporganisatie MAF - dat over vijf jaar een alternatieve uitvliegroute beschikbaar is.
Hij stoort zich aan de kritiek dat hij hypocriet zou zijn door over de ‘kisten’ te klagen, terwijl hij zelf ook een eenmotorig propellervliegtuig bestuurt. ,,Ik vraag me wel eens af waar ik het allemaal voor doe”, zucht Rosenhart. ,,Maar ik trek nu eenmaal graag m’n mond open als dat nodig is. Zeker als ik zie dat het ónnodig is dat de woonomgeving verslechtert. Zolang ik weet dat er mogelijkheden zijn de overlast te beperken, blijf ik ervoor vechten.”
Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen
Eendracht maakt macht. De Vereniging Gezamenljke Platforms VGP vernemen dit hopelijk spoedig van hem.