Veiligheid luchtvaart op het spel
Door Redacteur Haarlemmermeer
SCHIPHOL - De veiligheid in de luchtvaart staat op het spel. Dat komt door bezuinigingen bij de Inspectie Luchtvaart en de neiging van maatschappijen om bij kleine technische problemen toch te vliegen om zo vertragingsclaims te voorkomen.
Dat stelt Degas in een vandaag te verschijnen advies aan het kabinet. De Dutch Expert Group Aviation Safety (Degas) staat onder voorzitterschap van Benno Baksteen en brengt iedere vier jaar een rapport uit over de veiligheid van de luchtvaart in Nederland. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft de hele sector doorgelicht.
Nederland behoort wat veiligheid betreft tot de top vijf in de wereld. In de westerse wereld (zonder Rusland) vindt gemiddeld één ongeval per jaar plaats. Nederland had in 2009 nog het ongeval met Turkish Airlines. ,,Het kabinet wil de luchtvaartveiligheid permanent verbeteren, ook bij een toename van het luchtverkeer. Maar het tegenover gestelde zal het geval zijn’’, vreest Baksteen. ,,De luchtvaart is zo extreem veilig geworden dat de trend is om daarop te bezuinigingen zoals bij de inspectie. Het aantal inspecteurs neemt af, net als de kennis. Dat is een politieke afweging, maar dan moeten de mogelijke gevolgen ook worden geaccepteerd’’, doelt Baksteen op mogelijk meer ongevallen.
Op de korte termijn zijn de passagiersrechten de grootste bedreiging voor de luchtvaartveiligheid, zo staat in het rapport. Dat passagiers bij overboeking of een enorme vertraging maximaal 600 euro terugkrijgen, is goed. Maar nu een technisch mankement niet meer als overmacht wordt gezien, is het gevaar groot dat maatschappijen een afweging gaan maken tussen punctualiteit en veiligheid. ,,Maatschappijen zullen dat altijd ontkennen, maar er is een grijs gebied met kleine technische gebreken. Of de discussie over doorvliegen of een tussenlanding maken bij brandstofgebrek. Wat de passagiersrechten betreft moet er een nieuwe Europese regeling komen.’’
Tot slot wordt de rol van Justitie gehekeld. Uit vrees om te worden vervolgd is de neiging groot om incidenten niet te melden. De KLM weigerde zelfs aan dit NLR-onderzoek mee te werken.