Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Veiligheid kleine luchtvaart ter discussie’

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 999 
|
 NHD 
‘Veiligheid kleine luchtvaart ter discussie’ Download het gehele artikel '‘Veiligheid kleine luchtvaart ter discussie’'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els

Ehm....moet zoiets niet 'onder de pet' blijven? Dit waren we toch langzamerhand gewend? De meldingen, die menigeen deed over verontrustende incidenten, zijn maar moeizaam en tegensprekend afgehandeld. Mijn complimenten aan Henk Honing, die dit in de openbaarheid brengt. Bravo!! We geloven al lang niet meer, dat de luchtvaart zo veilig is. En dit bevestigt het nog eens des te meer!

Geplaatst door Ton2

Ik zag afgelopen zaterdag (23 mei) boven Castricum (Molendijk) een sportvliegtuigje (komend uit het oosten) bijna tegen een verkeersvliegtuig aan vliegen (komend uit het westen), het verkeersvliegtuig maakte snel een bocht naar rechts om een botsing te voorkomen.
Er zat m.i. niet veel hoogteverschil tussen die twee, en het ging maar net goed .................

Geplaatst door V.O.S.

Ook boven Uitgeest komen dit soort 'incidenten' voor. Dan weer met een helikopter en dan weer eens met klein vliegtuigje, maar ook met verkeerstoestellen onderling. Als je het meld bij de Luchtverkeersleiding Nederland, krijg je als antwoord dat het optisch bedrog is.......Het wachten is op de grote klapper, helaas.

Geplaatst door Ton

Wat ik nu ga vertellen heeft met kleine vliegtuigen niet zoveel te maken, maar wel met kleine (en grote) vliegvelden.
In "Natuurbehoude" nr. 1 van voorjaar 2009 las ik een artikel over conferencier Herman Finkers die pas na láng aandringen aktie wilde voeren tégen een gróter vliegveld Twente.
Hij wilde zijn persoonlijke belang niet stellen boven het maatschappelijke belang.
Wél zei hij dat hij bij ekonomen eens zou gaan informeren hoe groot de zegen van vliegveld Twente zou zijn voor de regio.
Citaat: "alle ekonomen zeiden; het is voor het woongenot, voor 't toerisme, voor de rust en de natuur natuurlijk niet best. Maar een vliegveld met 3 tot 6 miljoen passagiers plus de vrachtvluchten blijkt dus voor de ekonomie een onzinnig verhaal te zijn."
En voor elke vlucht zou zo'n € 11000,- subsidie nodig zijn.
Natuurlijk denk ik daarbij aan de regio Schiphol, want daar woon ik.
Ooit heb ik gelezen dat in de 90-iger jaren rond de 33 miljard euro in Schiphol is geïnvesteerd. Een kort rekensommetje leert dan dat voor de 200.000 extra vluchten bóven 't aantal in 't jaar 1990 een belastinginvestering is geweest van
€ 150.000 per vlucht.
Als hadden komt is hebben te laat. Maar het is toch aardig om te filosoferen over de vraag hoe mooi, rustig, stil en fijn het hier nog zou zijn zonder dat walgelijk grote en stinkende Schiphol als we die 33 miljard euro in de regio geïnvesteerd zouden hebben via een "Stichting Alternatieven vliegveld Schiphol".
Zo'n stichting is namelijk in 't leven geroepen in Twente.
We gaan hopelijk niet nóg eens de fout maken als in de 90-iger jaren met nog meer zogenaamde milieustartbanen extra.
Kortom, beter kapitaalvernietiging dan welzijnsvernietiging.
Bovendien is 't interessant te weten wat een dergelijke "Stichting Alternatieven vliegveld Schiphol" zou kunnen bedenken voor een groener en duurzamer gebruik van 't schipholgebied dan 't huidige slechte vliegbedrijf dat doet en wil doen.
En dat dan met behoud van échte werkgelegenheid voor mensen uit deze regio zonder ze overal vandaan te moeten importeren.

Geplaatst door Ton2

Beste Ton,

Volgens mij is er sprake van zowel kapitaalvernietiging als welzijnsvernietiging, helaas de enige dubbeldoestelling die de luchtvaart wel gerealiseerd heeft ................

Geplaatst door Henk

Beste Ton,
Helaas zijn de bestuurders in Twente net zo luchtvaartbelust als bij jullie in de randstad. Er moet en zal een vliegveld komen en zinnige argumenten worden ter zijde geschoven. Ook zijn er allerlei beloften: geen nachtvluchten, kleinere geluidscontouren, veel natuur. Wat die beloften waard zijn weten jullie maar al te goed.