Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Veelvuldig gebruik Aalsmeerbaan onacceptabel voor Uithoornaars

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1822 
|
 dichtbij.nl Editie Amstelland Nagekomen van 20-01-2014 
Veelvuldig gebruik Aalsmeerbaan onacceptabel voor Uithoornaars

UITHOORN - Waarom moeten startende vliegtuigen recht over Uithoorn vliegen ? En waarom wordt de Aalsmeerbaan gebruikt voor starts ? Volkomen onacceptabel voor inwoners van Aalsmeer en Uithoorn.

Uithoorn, zondag 19 januari.

Weekend !

Na een week hard en lang werken is er toch niets ontspannenders dan wat langer door te slapen ? Helaas woon ik in de buurt van Schiphol en ben ik zowel vandaag als gister rond 7 uur ’s ochtends weer eens wakker gebulderd door startende vliegtuigen die recht over mijn huis vliegen, één per minuut, uren achter elkaar.

Het is weer nodig om vanaf vroeg in de ochtend starts via de Aalsmeerbaan te doen en blijkbaar heeft iemand bedacht dat de uitvliegroutes recht over de bebouwde kom van Uithoorn moeten lopen. Erg vreemd, die uitvliegroutes. Bij landingen is het blijkbaar wel mogelijk om Uithoorn te vermijden maar bij stijgen worden depiloten gevraagd iets naar links bij te sturen zodat Uithoorn lekker veel herrie mag absorberen. Welke malloot heeft dat bedacht ? En dat terwijl banen die aanzienlijk minder overlast bezorgen niet gebruikt worden.

Zowel Uithoorn als Aalsmeer hebben zeer veel last van startende vliegtuigen vanaf de Aalsmeerbaan en er lijkt niets aan te doen. Vanuit de politiek lijkt er geen enkele interesse, de betrokken minister is totaal doof voor de problemen, Schiphol vindt alles prima, de LVNL loopt hand in hand met Schiphol en de Alderstafel, ach, laten we het daar maar niet over hebben, daar is totaal niets zinnigs uit gekomen, althans niet voor de omwonenden. Opheffen zou ik zeggen.  Kortom, we zijn gegijzeld in de herrie van Schiphol.

We kunnen natuurlijk wel klagen via www.Bezoekbas.nl Lekker voor de statistieken maar meer dan dat ook niet.

Ik schrijf u deze brief omdat ik hoop dat er nog ergens een politicus aanwezig is die wel geïnteresseerd is in wat de omwonenden van Schiphol moeten doorstaan. En die wel in aktie wil komen. Een illusie, ik snap het maar wie weet, ergens in Den Haag, bij de provincie, in de gemeente Uithoorn ……… ?


Reacties op dit bericht

Geplaatst door leo

@Dichtbij-lezers-Uithoorn, er zijn bij de Aalsmeerbaan twee uitvliegroutes. De ene naar het oosten loopt net ten noorden van Uithoorn, ook al is dat niet altijd goed waar te nemen. De wide-bodies nemen de wijk De Legmeer "even" mee.
De andere route, naar het zuiden, die bijna net zo vaak gebruikt wordt, loopt recht over De Kwakel.
Geluidsmetingen van geluids.net geven aan dat het in beide dorpen evenveel herrie is.
Als je de route over uithoorn ook over/langs De Kwakel laat lopen houd je in Uithoorn herrie en is het in De Kwakel erger dan in enig andere plaats in Nederland, om maar even niet over Aalsmeer te praten.
Het geluid is nu "iets" verspreid, het is het beste van twee kwaden.
De oorzaak van dit alles is het feit dat het banenstelsel van Schiphol niet geschikt is voor zoveel verkeer. Bij het ontwerpen van het aanvankelijke banenstelsel had men, in de tijd van de propellorvliegtuigen, één geschikte baan voor starten en landen, ongeacht windrichting. Door daarop voort te borduren in plaats van te herontwerpen, zitten we nu met een banenstelsel dat eigenlijk totaal ongeschikt is.
Gegeven het feit dat de bebouwing steeds dichter wordt - een mens zijn eerste levensbehoefte is nu eenmaal een dak boven het hoofd, eten en drinken en nog een paar andere zaken, past een herrieluchthaven daar niet in.
Omdat de economie nog steeds gestoeld is op het adagium van vlak na de tweede wereldoorlog (méér, méér, méér - er was immers "niets") kon de ridicule situatie ontstaan zoals die nu is. Gepaard aan de bedrijfsblindheid die directeuren van luchthavens tegenwoordig hebben en de (ongewenste) verwevenheid tussen politiek en zakenleven is het tij ongunstig om iets aan de nutteloze uitbreiding van Schiphol te veranderen. De enige weg die open staat is, ondanks het voorafgaande, toch de politiek.
En ja, daar gaat het vaak mis. Want "werkgelegenheid" is hét argument om alle andere argumenten voor meer leefbaarheid mee te torpederen alsof een veel kleiner Schiphol geen werkgelegenheid oplevert.
Kortom: je stemgedrag is het enige wapen.
=> En het torpederen van het Alders-gespuis natuurlijk.

Geplaatst door jhgriese

1)Voor meerdere reacties zie:

http://www.dichtbij.nl/amstelland/regionaal-nieuws/artikel/3338105/veelvuldig-gebruik-aalsmeerbaan-onacceptabel-voor-uithoornaars.aspx

2)Advies: stel deze vraag eens aan de heer Ir.Theo Geudeke inwoner van Uithoorn en oud-VVD wethouder die sinds jaren namens de bewoners deelneemt aan de Alderstafel en op zijn manier (???) probeert de belangen te behartigen. Ja, en in het geval dat hij dit in die rol niet doet, wie zou het dan wel moeten doen.. Een pluche klever dus.
NB Hij beschreef 1 week voor 1 oct 2008 het voorgenomen VVA stelsel, als: "Terug naar de tekentafel" Een 2 voor de moeite...Een week later stemde hij alsnog in ..Het zou toch een 6 min zijn. Lust u nog peultjes?