‘Veel overlast bij uitbreiding vluchten Schiphol’
Technisch gezien is het mogelijk om Schiphol uit te breiden naar meer dan zeshonderdduizend vluchten per jaar, maar dat betekent dat 32.500 extra huishoudens in de omgeving ernstige hinder ondervinden. “Dan wordt niet meer voldaan aan de wettelijke normen”, zei voorzitter van de zogeheten Alderstafel Hans Alders woensdag tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer.
Om Schiphol te ontlasten wil het kabinet het aantal vluchten op Lelystad Airport fors uitbreiden. Critici stellen echter dat Schiphol veel meer aankan. Dit zou echter ingaan tegen afspraken en wetgeving, benadrukte oud-minister Alders. De overlegtafel die hij voorzit is in december 2006 opgericht om het kabinet te adviseren over de ontwikkeling van Schiphol in samenhang met de luchthavens Eindhoven en Lelystad.
“Het is een politieke afweging of we normen wel of niet willen hanteren”, aldus Alders. “Ik wil graag zien wie dat gaat uitleggen aan omwonenden als dat niet gebeurt. Ik zou daar niet toe in staat zijn.” Volgens hem is uitbreiding van Lelystad noodzakelijk als de overheid haar eigen regels naleeft. De eerste vluchten zouden dan al vanaf 2018 moeten kunnen landen en opstijgen. Het gaat dan met name om vakantievluchten.
Maar de vliegmaatschappijen KLM, Arkefly en Corendon voelen hier weinig tot niets voor, bleek tijdens het rondetafelgesprek. KLM stelt dat Schiphol ‘nog lang niet vol is’. Volgens Arkefly-directeur Casper Maasdam ontbreekt de noodzaak. “Het ontwerp van Lelystad is niet goed voor leisureverkeer. De banen zijn te kort en er zijn geen nachtvluchten mogelijk. Een harde eis zou moeten zijn dat alleen het juiste ontwerp een goed alternatief kan zijn.”
Het kabinet wil dat Lelystad Airport over vier jaar de tweede luchthaven van Nederland wordt. De verwachting is dat Schiphol tussen 2018 en 2023 het maximum van 510 duizend vluchten per jaar bereikt. Het plan is om Lelystad Airport vanaf 2018 vluchten van Schiphol te laten overnemen tot een totaal van 45 duizend vluchten in 2043.
De Kamer debatteert donderdag met staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) over de plannen.
Geplaatst door V.O.S. uit NULL
" "Dan wordt niet meer voldaan aan de wettelijke normen", zei voorzitter van de zogeheten Alderstafel Hans Alders woensdag tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. "
Dubbel, leugenachtig moraal. De wettelijke normen zijn juist steeds opgerekt ten gunste van de luchtvaartsector en dus ten nadele van de inwoners. Dat Schiphol vrijwel aan haar maximum zit, kan juist een (wrange)zege zijn voor de mensen die nu al sinds jaar en dag worden geterroriseerd door de luchtvaartsector (Schiphol). Dat er toch nog mensen zijn die beweren dat er nog wel meer bij kan, zullen zich waarschijnlijk niet bezig houden met de leefbaarheid van de omgeving van i.d.g. Schiphol. De grens is reeds jaren geleden al bereikt v.w.b. de leefbaarheid, al voor de komst van de onder valse voorwendselen geplaatste Polderbaan. De sector is vrijwel constant aan het oprekken geweest, onder de paraplu van de Nederlandse regering. Dat de luchtvaartsector hier nog steeds mee bezig is bewijst de uitbreidingen van de luchthavens Eindhoven Airport en Lelystad Airport, wel. Het is geen spreiding van aantallen starts en landingen, het is gewoon ordinair uitbreiden! Helaas komen door dit soort dragonische prestige projecten nog meer mensen (en de natuur), in de problemen te zitten. Belasting betalen tot over je oren doen we al, geen tot nauwelijks profijt hebben van al die luchthavens die Nederland al 'rijk' is, maar wel de hinder / vervuiling en onveiligheid moeten ondergaan, dat is wat de Nederlandse regering u aanbiedt, waarbij de sector de lachende derde is.