Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Veel meer geluidmeetposten voor Schiphol

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 606 
|
 NHD 
Veel meer geluidmeetposten voor Schiphol Download het gehele artikel 'Veel meer geluidmeetposten voor Schiphol'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door nico uit NULL

Er zijn tal van redenen waarom de gebruikte rekenmodellen voor vliegtuiggeluid niet bruikbaar zijn. Ik zal slechts twee feiten noemen.
1. De afstraling van het vliegtuiggeluid is hoekafhankelijk. Het vliegtuig als geluidsbron met daarbij de omgeving (rond het vliegtuig) is een complexe bron. Je zou die met een grove vereenvoudiging voor het verre veld als een multipool bron kunnen beschouwen. Het is veel ingewikkelder. Hierbij spelen vanwege de grote geluidsintensiteit de niet-lineairiteit van lucht rondom het vliegtuig en daarbij de Doppler verschuiving een grote rol. En dan hebben we het niet eens over het geluid als gevolg van de stroming.
2. De invoerdata voor deze modellen zijn zeer grofstoffelijk wat de geluidsintensiteit betreft. Ook het weer en de omgeving spelen een grote rol.

Nu hebben we het niet eens over de atmosferische modellen met daarbij de normale turbulentie en die als gevolg van het vliegen gehad. Er zijn vele modellen, van zeer eenvoudig tot zeer complex. Men heeft het eenvoudigste model uitgekozen en heeft quasi-wetenschappelijk de vliegtuigbaan beschreven middels splines.

Eindelijk een advies dat wat de bepaling van de geluidsintensiteit betreft, zin heeft en waar de bewoners vertrouwen in kunnen hebben. Nu eens kijken of ook met de metingen zo dom wordt gedaan. We hebben al een voorproefje gehad, dat dit het geval zal zijn. Eens kijken, wie zich nu bij de neus laat nemen.
Wat de rest betreft moeten we maar even afwachten.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

De belangrijkste reden is dat de decibel geen goede maat is voor vliegtuiggeluid zoals een mens het waarneemt. Bovendien wordt de geluidproductie van landende vliegtuigen nauwelijks of verkeerd berekend. Dat is zo te zien aan de contourlijnen van de geluidsbelasting. Je ziet daar alleen de vertrek routes in voorkomen. Het lijkt wel alsof de grens waaronder berekend wordt op 2000 foot ligt.