Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Veel lawaai door vrachttoestellen

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 702 
|
 Haarlems Dagblad 
Veel lawaai door vrachttoestellen Download het gehele artikel 'Veel lawaai door vrachttoestellen'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Frappant wel, die 94 decibel. Het wordt eentonig: http://www.geluidsnet.nl en je ziet dat om veel plekken de gemiddelde geluidsbelasting ruim boven de 80 decibel zit. Bovendien zie je dat de piekbelastingen tegen de 100 decibel en soms eroverheen gaan. Gezien de frequentie van die piekbelastingen (1 kist per anderhalve minuut) kun je die piekbelasting ook als gemiddelde gaan zien.

Om helemaal zeker van hun zaak te zijn krijgen de geluidsmetingen géén ‘formele status’. Nee, ze rekenen liever uit wat de geluidsbelasting is (ministerie van V&W kan zo 90% van PROGIS schrappen), want meten is zó moeilijk dat deskundigen zich al jaren hun hoofd erover breken.

Gezien de spontane particuliere ontwikkelingen van de afgelopen twee jaar is, dat een van de minst doordachte leugens die gebruikt wordt om dit milieuprobleem onder een vloerkleed te schuiven.

Wat ik verwacht is dat deze top tien geweerd gaat worden van Schiphol, ‘een gebaar naar de burger’. Jammer alleen dat 10 vliegbewegingen op een geheel van 400.000 per jaar niet veel effect zullen sorteren.
Een gebaar naar de burger zou zijn: iedere kist die volgens het NOMOS systeem boven een bepaalde waarde uitkomt (liefst 20 decibel maar dat is vast niet realistisch) krijgt een boete opgelegd.
Een andere optie: werkelijk geluid meten en dat toetsen met de huidige wetgeving.