Van Geel: Groei Schiphol alleen als geluidsoverlast afneemt.
Schiphol mag alleen groeien als de geluidshinder afneemt. Dat is de kern van het kabinetsstandpunt over Schiphol dat vandaag aan de Kamer is gestuurd. “De groei van Schiphol is gekoppeld aan het verminderen van de geluidsoverlast. Brengt de luchthaven de geluidshinder niet terug, dan mogen er ook geen extra vliegbewegingen worden gemaakt. Schiphol moet de groei dus zelf verdienen”, aldus staatssecretaris Van Geel.
Het kabinet heeft een akkoord bereikt over Schiphol. De luchthaven mag alleen groeien als de geluidshinder voor mensen in het buitengebied afneemt. Dat is het gebied verder van de luchthaven, waar de meeste mensen wonen die last hebben van het vliegverkeer.
In de huidige situatie is nog ruimte voor groei. De geluidsoverlast is namelijk niet op alle meetpunten rond de luchthaven te hoog. Via saldering kan toenemende geluidsoverlast op een plek worden gecompenseerd door vermindering van de overlast elders. Uitgangspunt daarbij is dat de geluidshinder in het gehele buitengebied in totaal vermindert.
Het kabinet wil daarover handhaafbare afspraken maken met de luchtvaartsector. “Anders zijn het maar vage beloftes”, aldus Van Geel. Deze “keiharde” afspraken moeten ervoor zorgen dat de geluidshinder in het buitengebied afneemt. Zo wil het kabinet afspraken maken over vermindering van het grondgeluid en over boetes voor vliegtuigen met lawaaiige motoren.
Het kabinet gaat de effecten van deze maatregelen voor omwonenden onderzoeken. In het najaar rapporteert het hierover. Op basis van dit onderzoek besluit het kabinet over eventuele groei van Schiphol en legt het wettelijk regels vast voor geluid in de buitengebieden.
Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen
Wordt vervolgd
Jan Griese