Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vaker starten over Uitgeest

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 706 
|
 NHD 
Vaker starten over Uitgeest

UITGEEST -  Uitgeest krijgt vanaf eind dit jaar te maken met een nieuw experiment op Schiphol. In hoeverre dat gunstig of ongunstig zal zijn voor de bewoners, is niet duidelijk. Jo van Dam, spreekbuis van de vereniging van Uitgeester huizenbezitters (AVBU), denkt van wel. Wethouder Henk Eilert wil nog geen oordeel uitspreken.
 
Het experiment gaat om een andere startprocedure vanaf de Polderbaan tussen zes uur en kwart voor zeven ‘s ochtends. De bedoeling is dat piloten vanaf 21 december de startprocedure gaan volgen zoals die nu verplicht is tussen elf uur ‘s avonds en zes uur ‘s ochtends.

Volgens het ministerie zal een verschuiving plaatsvinden van de geluidsbelasting. Op bepaalde punten zal het geluid toenemen, maar verwacht wordt dat het aantal ernstig slaapverstoorden en ernstig gehinderden zal afnemen. Per saldo moeten er straks 8.000 minder omwonenden zijn met ernstige hinder overdag en 2400 minder omwonenden die ernstig in hun slaap worden gestoord. Daar tegenover staan veel minder mensen die meer hinder zullen ondervinden van het experiment, geeft zowel Van Dam als Eilert toe. ,,Maar dat is zeker geen reden om af te zien van deze inspraakmogelijkheid’‘, zegt Van Dam. ,,Als je niets laat horen, denken ze dat je het er mee eens bent. Dat moet zeker worden voorkomen. Hopelijk kijken ze niet alleen naar die cijfers.’‘


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton uit NULL

Minder mensen, minder waard.
Hetzelfde als bij de aanleg van de polderbaan. Toen werd de lawaaiellende verplaatst van Amsterdam naar de IJmond.
Nogmaals: minder mensen zijn ook minder waard.

Geplaatst door gerard uit NULL

Ton, dat is lijkt me de wet van de jungle. Vind jij nu echt dat dit ook in de wet van een beschaafd land thuishoort?

Geplaatst door Ton uit NULL

Natuurlijk niet Gerard.
Het moet als aanklacht gelezen worden.
We zijn allemaal evenveel waard. Dat is het wrange als je dit soort beslissingen op deze gronden leest.

Geplaatst door boudy uit kudel

Je kunt moeilijk 100000 luchthavens
aanleggen in het land zodat ieder evenveel
geluidsoverlast heeft!!

Geplaatst door gerard uit NULL

Nee, maar je kunt verder van een luchthaven, zoals in onze regio, het verkeer wel spreiden opdat zo min mogelijk mensen een overdosis hinder krijgen.

Geplaatst door Olav uit Castricum

NACHTELIJKE GLIJVLUCHTEN

Gerard, inderdaad, het is allemaal zielig gepruts.
Volgens deskundigen zou het bijvoorbeeld zelfs wel mogelijk zijn om glijvluchtlandingen te spreiden, simpelweg door bijvoorbeeld de nacht te verdelen in drie perioden en voor ieder van die perioden een ander standaard-traject te definiëren.
Er wordt op het gebied van inpassen van de uit de hand lopende behoefte aan communicatie door de lucht gewoon te weinig onderzoek gedaan, omdat het initiatief overgelaten wordt aan de stuurlui aan de wal, pardon, aan de Alderstafel.

KENNIS SUBSIDIEREN IN PLAATS VAN EXPERIMENTJES UITPROBEREN

Wanneer er druk zou uitgeoefend worden op de LVNL cum LNR en er de nodige financieën ingestopt (projectsubsisie), dan zou je in minder dan geen tijd belangwekkende ontwikkelingen kunnen zien, zowel ten aanzien van de diagnostiek van geluidshinder als van de middelen om beter te vliegen en de natuurlijke grenzen van vliegdichtheid te definiëren. Het is zielig hoe nu ideetjes van de stuurlui aan de wal moeten worden uitgeprobeerd.

EEN DRAMATISCHE ONTWIKKELING

De ontwikkeling in de vliegdichtheid is niet gelijkmatig, maar toont de laatste tientallen jaren een dramatische spurt. Een discontinuiteit en onvoorspelbaarheid. We smijten met middelen en energie - overigens ten koste van anderen en van elkaar. Willen we zorgen dat komende generatie niet, zeg over pakweg 20 tot 25 jaar in de problemen komt, dan zullen we nu als een haas aan het werk moeten.

KORTZICHTIGHEID

Dat dat niet gebeurt is te danken aan kortzichtigheid. De tranen springen je in de ogen wanneer je kamerleden hoort als Haverkamp, die het allemaal zo fraai ziet zitten. Het heeft ook geen zin om maatregelen te bedenken gelijkwaardig aan wat in het verleden lukte of aan Alderstafels het ene beetje verdraagzaamheid van een bewoner uit te wisselen voor de volgende belofte van Cerfontaine of om Eurlings een schaamlapje te bieden. Die zielige inspraakjes zullen niet overmorgen, maar al morgen worden ingehaald.

NIET EIGEN HACHJE MAAR TOEKOMST

Een goede overheid moet er nu aan gaan staan. Die moet potentie tonen en komen. Niet doorzeuren maar vernieuwen. Het heeft geen zin te vechten voor ons eigen hachje. We moeten zorgen dat de toekomst niet naar z'n mallemoeren gaat. Het geld moet niet worden gestoken in groei van Schiphol, die groei komt er toch. Waar geld, energie en denkwerk en beslissen voor nodig is de taak die toekomst met eigen handen te beteugelen en leefbaar te maken. Els, geen vlaggen halfstok, maar morgen de vlag in top!