Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

VVD wil honderdduizend internethandtekeningen tegen vliegtaks

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 602 
|
 Haarlems Dagblad 
VVD wil honderdduizend internethandtekeningen tegen vliegtaks

HAARLEMMERMEER -  Nederlandvliegtaksvrij.nl. De naam van de website laat aan duidelijkheid weinig te wensen over. En dat is ook de bedoeling, want de Haarlemmermeerse VVD wil af van de vorig jaar ingevoerde milieubelasting van ruim 11 euro voor kortere afstanden en 45 euro voor grote afstanden op vliegtickets. De liberalen hopen 100.000 digitale handtekeningen op te halen.

,,En die willen we dan met veel bombarie aanbieden aan minister Camiel Eurlings’‘, zegt raadslid en initiatiefnemer Rob Koster.

Onlangs nog protesteerden Schipholwerkers in Den Haag tegen de belasting, die volgens hen voor het veel luchtvaartbanen kost. En daarnaast, zeggen Koster en fractievoorzitter Henk Kuipers, levert de taks voor het milieu niets op. Kuipers: ,,Wij weten als geen ander dat veel bedrijven op en rond Schiphol hard bezig zijn met milieu en duurzaamheid. Als die belasting nou in een apart fonds werd gestopt om dat soort initiatieven een handje te helpen, dan zou je er nog over kunnen discussiëren. Maar nu verdwijnt die vliegtaks gewoon in de grote pot’‘. Bovendien wordt er niet minder gevlogen, denken ze, maar rijden vakantiegangers eerst naar Duitsland of België en nemen daar het vliegtuig.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer

Och ,och,Zo kennen we de VVD weer, de partij van ene dame Joritsma, die als Min. V en W de ene leugen op de andere stapelde.
Heft die VVD nu niets anders omhanden?

Geplaatst door Justus

CBS: overlast vliegverkeer afgenomen in afgelopen twaalf jaar
09-03-2009

DEN HAAG - In de periode 1997-2008 is het aandeel personen dat in Nederland geluidshinder van het vliegverkeer ervaart afgenomen. Dat blijkt uit maandag (9 maart) gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In 1997 ondervond negentien procent van de Nederlanders geluidshinder van het vliegverkeer; in 2008 is dat percentage afgenomen tot zestien procent.

Het aandeel personen dat geluidshinder zegt te ervaren van het wegverkeer is in dezelfde periode wel gestegen, van 27 naar 31 procent. Geluidshinder van het railverkeer nam tussen 1997 en 2008 toe van vijf naar zeven procent.

Geplaatst door V.O.S.

Honderdduizend handtekeningen tegen de Haarlemmermeerse VVD, laten we daar eens mee gaan beginnen. De partij met de grootste liefde voor vliegtuigherrie, kan het blijkbaar niets schelen dat zovele mensen mede door hun toedoen in de herrie zitten!

Ongenuanceerde partijpolitiek!


Geplaatst door Observer

Het moge zo zijn dat de totale hoeveelheid geluidgehinderden door vliegtuiggeluid is gedaald sinds 1997 (Intussen werd de polderbaan geopend) Voornaamste oorzaak hiervan zal zijn, dat er nu minder huizen onder b.v. de Buitenveldertbaan meetellen.
Er vond dus iets meer spreiding plaats.
Het betekent wel dat er nu nog altijd ruim 2,5 miljoen ernstig gehinderden zijn.
Bovendien blijft het feit, dat vliegtuighinder van een andere (ernstiger) orde blijft dan hinder van verkeer en trein.
Verder was er juist in de periode vanaf 2000
een stabilisatie van de groei. (Sars, , 11de sept,en nu kredietcrisis.)
Hoe zal de ontwikkeling zijn, als er over 2 tot 3 jaar weer groei mocht optreden......
De idiote scenarios (die nauwelijks serieus te nemen zijn) die o.a. Provincie NH
in haar beschouwingen betrekt, o.a. ruim een miljoen vluchten, doet het ergste vrezen...