Platform Vlieghinder Kennemerland
 

VVD stelt vragen over luchthaven Lelystad

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 958 
|
 De Puttenaar 
VVD stelt vragen over luchthaven Lelystad

PUTTEN - In de commissie voor Ruimtelijke Zaken van vorige week stelde Bert Klompenhouwer (VVD) vragen over de te verwachten toename van geluidsoverlast, ook voor Putten, bij het overhevelen van vliegroutes van luchthaven Schiphol naar vliegveld Lelystad: “Wat is de ligging van de wachtgebieden (holdings) voor het vliegverkeer van Lelystad en op welke minimale hoogte wordt de holding gedraaid? Wat geeft dit voor effecten op het gebied van geluid voor de gemeente Putten? Zijn er alternatieven bekend ten aanzien van de vertrekroutes in Noord Oostelijke richting?” Ook stelde Klompenhouwer nog vragen over de types vliegtuigen die geluidsoverlast veroorzaken kunnen. Verder stelde de VVD vragen over de summiere berichtgeving: “Bent u met ons van mening dat de berichtgeving hierover richting Puttense bevolking en gemeenteraad erg summier is? Waarom ligt het advies van de betreffende commissie over de ontwerpwijziging luchtvaartterrein niet in het gemeentehuis in Putten ter inzage, zoals in Nijkerk, Ermelo, Harderwijk en Nunspeet? Komt er in de plaatselijke kranten van Putten ook een paginagrote advertentie van de betreffende commissie?” Wethouder Barend Siksma antwoordde dat Putten aanvankelijk niet op de hoogte gehouden werd, maar sinds de gemeente daarom gevraagd heeft wel. De wethouder toonde zich bereid het rapport ter inzage te leggen op het gemeentehuis. De routes zouden nog niet bekend zijn en naar alternatieven moet nog gekeken worden. “Over drie weken is er weer bestuurlijk overleg, dan krijgen we meer te horen”, aldus wethouder Siksma, die er tot slot nog aan toevoegde dat het een dag later, op woensdag 14 oktober, in de Tweede kamer weer aan de orde zou komen. Volgens persberichten heeft het Kameroverleg weinig opgeleverd: “Pogingen van de Tweede Kamerfracties van SP en Groen Links om de uitbreiding van vliegveld Lelystad tegen te houden, zijn mislukt. Moties van de twee partijen werden door de andere fracties resoluut van de hand gewezen. Alleen de Partij voor de Dieren toonde begrip.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

VVD, als u zo verder gaat met vragen stellen over de snode plannen van de luchtvaart en de onleefbaarheid van Nederland, dan kan het u stemmen gaan opleveren, bij de gemeenteraadverkiezingen!! Zeker in Noord- Holland. Er zijn honderd- en honderdduizenden, die goed in de gaten houden wat de politieke partijen met deze barbarij wilen gaan doen. Dus partijen, maak een punt van dit gigantisch probleem. Bravo voor de partijen, zoals de Partij voor de Dieren, SP en Groen-links. Eén van die partijen ga ik zeker stemmen!

Geplaatst door Els uit Castricum

En Politieke partijen, nog eens wat: u kunt ook vragen stellen over de gezondheid van de mensen, en vooral van kinderen ( ook van dieren en planten). Dat hoeven dit keer geen vragen te zijn over slapeloosheid en concentratiestoornissen, hoge bloeddruk of wat dan ook. Maar meer over de luchtwegen en onverklaarbare aandoeningen, die zo maar de kop op steken.
In dit verband het antwoord van de GGD in Hoorn, in beknopte vorm!
'Het stof komt waarschijnlijk van de provinciale weg, waar u vrij dichtbij woont.. (vreemd, daarvoor had ik dit niet in die mate) Of waarschijnlijk door de uitstoot van Corus. Er is in Castricum geen overschrijdingen gebleken van de daartoe bestaande milieunormen. (worden die ook steeds opgerekt, net als de geluidshinder??)Nou, dan kun je in een soft rapport lezen, hoe alles meevalt. Er zijn geen afwijkingen gevonden, wat betreft endocriene aandoeningen, zoals schildklierproblematiek.
En toen werd er nog naar een ander rapport verwezen.
Maar ik heb mijn eigen rapporten en onderzoeken.
Zondag heb ik een dakraam gezeemd en de ander zo gelaten. Na een nacht vliegtuigen zat er een olieachtige laag op,
waar ik in kon schrijven. Vanmorgen ging ik er met een witte doek over en ja...zwart stof na weer een lading vliegtuigen, vooral in de nacht! Misschien maakt dat ook nog uit, bedenk ik nu.
In ieder geval, ik blijf opletten en ik heb al een tip gekregen, hoe ik dit wellicht wel kan laten onderzoeken. Wat dat doet de GGD niet. Daar hebben ze niet de mogelijkheid voor.
Hoe zijn ze dan aan de uitkomsten van de rapporten gekomen, dat alles zo reus-ach-tig meevalt??

Geplaatst door Thijs uit NULL

Grote gebieden in vooral N-Holland worden als vuilnisvat voor de luchtvaart gebruikt. Politiek doet niets en maken zelf gratis snoepreisjes.
Allemaal eigenbelang en zakkenvullerij.

Geplaatst door Theo uit Katwijk

De politici timmeren het gebouw t.a.v. het milieu helemaal dicht. Netelenbos, Schultz van Haegen, Asscher, Vos (Gl), etc. Ook Diederik Samson liet een staaltje van volkverlakkerij in Z-Limburg zien. En dan hebben we de instituten, die ook een handshake met de politiek doen. Dat is niet alleen op dit gebied. Banken is een ander voorbeeld. Welk figuur komt zo te voorschijn in de gezondheidszorg t.a.v. van een dubbele agenda, jawel de dierenarts Ab Osterhaus met zijn 'swine flu'.
Dus zo vreemd is deze wijze van voorlichten van de burgerij niet. Het is onbegrijpelijk dat de burgerij dit nog steeds pikt.
Zelfs de voorzitter van bond van Oranje verenigingen pikt de houding van prins Alexander niet en geeft pittige kritiek daarover.
Echter BLRS blijft nog steeds met dezelfde toon de politiek en burgerij toespreken. Of het helpt? Ik denk van niet.

Geplaatst door JH Griese uit Amstelveen

beste Thijs, Ook jou verzoek ik mij eens te bellen. We leren graag van derden,
Een goed gesprek brengt vaak meer dan heen en weer geschrijf.
Tel 0297-582336 vr groet Jan Griese

Geplaatst door JH Griese uit Amstelveen

Sorry, Ik bedoel THEO , dus niet Thijs
Jan Griese

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Het VVD standpunt roept bij mij vraagtekens op. Deze partij was (en is ?) mede een voorstander van een groot Schiphol, ten koste van de omwonenden. Wellicht komt Schiphol nu aan hun eigen wens tegemoet en gaan ze over hun eigen huizen vliegen......Ja, dat kan natuurlijk niet.