Platform Vlieghinder Kennemerland
 

VLIEGTUIGEN HOUDEN 44% WAKKER

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 749 
|
 Nieuwsblad voor Castricum 
VLIEGTUIGEN HOUDEN 44% WAKKER

CASTRICUM - Uit gezondheidsonderzoek van de GGD Noord-Kennemerland
blijkt dat in Castricum bij 44 procent van de volwassenen de slaap verstoord wordt door vliegtuigen. GroenLinks van Castricum vraagt zich af waarom burgemeester en wethouders nog niets gedaan hebben met deze uitkomsten.

Eind vorig jaar nam de gemeenteraad een motie aan met als uitgangspunt dat niet meer dan negen procent last mag hebben van luchtvaartlawaai.  GroenLinks wil weten waarom de raad niet door het college is geïnformeerd over de cijfers van de GGD en waarom de uitkomsten niet zijn meegenomen bij de behandeling van de strategische nota Schiphol,  die door het rijk is uitgebracht. Dat zou invloed Kunnen hebben gehad op de beraadslagingen en besluitvorming, stelt GroenLinks. De partij wil ook weten of B en W samen met Heiloo, Schermer en Graft-De Rijp te onderzoeken hoe om te gaan met de overlast door vliegtuiglawaai.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door BS uit Castricum

Als een dergelijk gemeten resultaat een weergave is van de feitelijke overlast (in dit geval in de nachtelijke uren) is het een absoluut raadsel waarom deze Gemeente niet laaiend is over het discriminatoir overvliegen van deze woongemeenschap. Het is in geen enkel ander geval geoorloofd een om een minderheid met de ellende van een meerderheid op te zadelen (inderdaad: onderscheid maken ten (on)gunste van iemand heet discriminatie en is bij wet verboden). Nergens mag je in Nederland om 5 uur s'ochtends een industrieel bedrijf opereren. En een aanzienlijk gedeelte van deze Gemeente heeft last van dat industriele bedrijf en verkiest een laconieke houding aan te nemen. Dat politiek correcte geleuter van GroenLinks is daar een goed voorbeeld van. Overigens is een motie dat niet meer dan 9% last mag hebben zeer vervelend als jij bij die 9% hoort en structureel des nachts die vliegtuigen over je dak krijgt. Het is daarom aan de orde om met forser geschut aan te komen. Wellicht kunnen we aankloppen bij degenen die met hun huis in de maag zitten, of bij degenen die opmerken dat de prijzen van hun huizen, oh wonder, de laatste tijd ten opzichte van de directe omgeving gedaald zijn, Samen een goede advocaat in de handen nemen is 'peanuts' vergeleken met deze kaptitaalvernietiging. Wellicht is een Gemeente die beseft dat hun inwoners meervoudig geschaad worden eindelijk bereid om van hun handen af te komen en eens wat effektief lawaai te maken Ook gij, Brutus hoor ik u zeggen. En ja, ik heb ook mijn dagelijkse beslommeringen en zeker, ik vind het zeer vervelend me te moeten opwinden over die verdomde vliegtuigen. Oh ja ik behoor ook tot die mensen waarvan de medegezinsleden geen last hebben en me manen mijn rust te bewaren en me niet over te geven aan het spuien van negatieve energie. Ik behoor dus ook tot degenen die tamelijk lijdelijk aan zien hoe een goed geoliede propaganda (met ondersteuning van ruime publieke middelen, zij het geld, eigen slimme ambtenaren, terzake deskundige inhuur en last but not least onze gekozen volksvertegenwoordigers ) de zaakjes netjes in het gareel houdt. Landsbelang gaat boven eigenbelang, nietwaar. Die paar Castricummers die om 5 uur uit hun bed vallen, nou en! Vele anderen slapen verder en intussen kunnen wij 'ons' onderscheiden van Frankfurt, Zaventem en al die andere plekken waar je (wellicht binnenkort) voor 7 uur niet meer kan komen omdat de bevolking daar deze overlast niet meer pikt.
Te zwaard Castricum, maak herrie, huur de gemeenste advocaat van Nederland. Maar verdom het om 44% van je (volwassen) bevolking bloot te stellen aan nachtelijke herrie. Hebben we onze kinderen overigens ook iets gevraagd??

Geplaatst door Els uit Castricum

Helemaal mee eens. Bijna de helft van de inwoners van Castricum wordt dus gestoord in de slaap. Volgens mij zijn het er veel meer.
Een dan zou er ook eens naar de gezondheidsproblemen gekeken moeten worden. Hoeveel procent heeft last van hartkloppingen, aandoeningen aan de luchtwegen en concentratiestoornissen en wat al niet meer? En verlies van levensvreugde omdat het vreselijke lawaai zo belastend is voor je humeur? En inderdaad, wie heeft kinderen wat gevraagd? Niet doen hoor want die geven echt een eerlijk antwoord. En dat wou wel eens schokkend kunnen zijn. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de gemeenteraadsleden zelf veel te graag allerlei reisjes maken naar de zon of zo! En dus maar al te graag zeggen dat ze er zelf geen last van hebben. Dus waarom zich druk maken over de gekwelde inwoners van Castricum?

Geplaatst door Angela uit NULL

Genoeg is genoeg! Ik heb daarom een belangrijke vraag:
Is er zicht op dat er iets (wezenlijks) zal veranderen aan die nachtelijke terreur? Kan het PVCR iets betekenen voor deze omgeving? De Polderbaan is nu 5 jaar open en het is al 5 jaar gedaan met onze nachtrust. En nee niet alleen tot 0.00uur en vanaf 05.00 uur. Ook gewoon om 1,2,3 en 4 uur landen ze (zie hiervoor de live radar beelden). Wordt dit deel van de regio opgeofferd? Moeten we andere mogelijkheden gaan zoeken? We willen nu weleens weten waar we aan toe zijn. En ik denk dat we daar recht op hebben.

Geplaatst door Olav Bijvoet. uit Castricum

WAT GEBEURT HIER?

Dit bericht is belangrijk omdat het de lamlendigheid en machteloosheid illustreert van de burger tegenover de uit de klauwen gelopen stoomwals van behoefte aan economische groei.

De Schipholdiscussie is symptomatisch voor zieligheid.
Wat een vertoon bij de discussies tussen verantwoordelijke minister en parlement. Een en al machteloosheid en gebrek aan visie. "Ja, zo gaat het niet". Of het nu gaat om veiligheid of om de manier om een enorm complex geheel als luchtvaart te verwerkelijken, worden binnen de concrete voorwaarden en mogelijkheden van de concrete breekbare woonwereld, een wereld die geen andere schaal heeft dan het kleinmenselijke.

Wat gebeurt er? Dit enorme probleem waarvan de maten vastgelegd zijn op Europees niveau (hadden de luchthavens niet de verplichting om samen aan een uniform contourensysteem te werken) terug naar de Alderstafel?

Kom nou? Wie zijn verantwoordelijk? Minister en Parlement. Maar Parlementsleden klagen over de metersdikke onhapbare dossiers. Ze zijn gewoon zielig en machteloos. Ministers hebben grote ministeries met een kolossaal apparaat en vele deskundigen en instituten, maar en schuiven af naar een zielig groepje onderhandelaars dat van deelnemende belanghebbenden afhankelijk is, belanghebbenden die geen enkel mandaat hebben.

Als we niet oppassen krijgen we nog eens te maken een fascistische structuur waarin of een zakenman - (gelukkig ontpopte Cerfontaine zich niet als Berlusconi) - of een dictator - (het begin van het fascisme was uiterste verleidelijk: kijk naar Geert Mak) - de zaak overneemt. Bij ons zien we een klein minister-presidentje met dromen over tulpjes voor de kust en de jongste minister, minister voor verkeer die zelf geen leiding weet te geven. Een bewonersvereniging als PVRC die machteloos is om het probleem in eigen gemeente te beschrijven laat staan te ontdekken.

Ik denk dat we meer verwachten van Minister en Verkeersleiding, beiden toch leiders van en verantwoordelijk voor instituten waarin mensen aanwezig zijn met grote kennis en ervaring. Laat ze hun taak opnemen en Nederland niet te laten afglijden tot het niveau van een bananenrepubliek.


Geplaatst door Gerard uit NULL

Angela, voorzover ik begrepen heb steunt VGP, gesteund door PVRC, de verlenging van het nachtregime met een half uurtje extra. Snap jij het? ik niet.