VGP: “Vliegramp onderstreept noodzaak luchthaven elders”
De ramp met de Boeing 737-800 van Turkish Airlines ondersteunt het standpunt van de Vereniging Gezamenlijke Platforms dat voor de periode ná 2020 een nieuwe luchthaven moet worden aangelegd buiten dichtbevolkt gebied.
In het overleg over de toekomst van Schiphol op middellange termijn hebben de bewoners met succes het standpunt verdedigd dat de groei van Schiphol moet worden beperkt. In de discussie over de luchtvaartnota van het kabinet stelt de vereniging zich op het standpunt dat Schiphol ná 2020 niet verder kan groeien op de huidige locatie dan de 510.000 vluchten die voor de middellange termijn zijn overeengekomen.
De argumenten van de bewoners zijn de veiligheidsrisico’s, het aantal ernstig gehinderden en slaapgestoorden en de gezondheidsrisico’s van een luchthaven in dichtbevolkt gebied. Na de Bijlmerramp laat ook dit ongeluk zien dat het niet om een theoretische veiligheidsdiscussie gaat maar om reële gevaren voor bewoners.
Het kabinet houdt de optie voor het doorgroeien van het luchtverkeer op Schiphol na 2020 nog open. De VGP wijst deze af. De vereniging vraagt de Tweede Kamer om de verantwoordelijke minister op te roepen het onderzoek naar de locatie voor een nieuwe luchthaven nog dit jaar op te starten. Doorgroeien van Schiphol zal leiden tot overschrijding van de bestaande veiligheidsnormen terwijl het ongeluk aanleiding geeft te onderzoeken of deze verder moeten worden aangescherpt.
Indien niet tijdig in de behoefte aan luchtvaartcapaciteit voor de toekomst wordt voorzien zal Nederland met een dilemma worden geconfronteerd. Ofwel de luchtvaartambities moeten worden bijgesteld ofwel de kans op vliegrampen in dichtbevolkt gebied zal aanzienlijk toenemen.
Bekijk bericht op "VGP"