Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Universiteit berekent grondlawaai Polderbaan

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 944 
|
 Haarlems Dagblad 
Universiteit berekent grondlawaai Polderbaan

HOOFDDORP -  De Universiteit van Gent maakt een herberekening van het ontwerp van de zogeheten ecobarrier. Deze tunneltent moet het grondlawaai van startende vliegtuigen van de Polderbaan verminderen, maar de vraag is of de beloofde zeven decibel wel wordt gehaald.

De gemeente Haarlemmermeer heeft daarom de faculteit ingenieurswetenschappen van de Belgische universiteit ingeschakeld voor een second opinion. De elf meter hoge tunnel, die kan worden ingeklapt wanneer de Polderbaan niet voor starts wordt gebruikt, is een ontwerp van Toine van Goethem en is nagerekend door TNO. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen kijken de Belgen ook nog eens naar het ontwerp en de geluidsvermindering.

Om het grondlawaai uit de pijngrens voor bewoners van Vijfhuizen en vooral Hoofddorp-Noord te halen is het essentieel dat het lawaai met tien decibel wordt teruggedrongen. Die laatste drie decibel wordt dan weggehaald door de aanleg van een bedrijventerrein achter de tunneltent, in het gebied tussen de IJweg en het einde van de huidige spottersplaats langs de Polderbaan. De bebouwing is tevens nodig om de tunneltent mee te betalen. Maar binnen de Haarlemmermeerse politiek bestaat grote weerstand tegen dit bedrijventerrein. Er wordt met name gevreesd voor extra autoverkeer over de smalle polderwegen wanneer daar duizenden mensen komen te werken. Daarnaast ligt het gebied is de zone waar volgens het rijk helemaal niet mag worden gebouwd.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Optie? Verwijder die Kolderbaan!
Zelfs 10 dB(A) lager dan de pijngrens, is een hoop herrie waar je ook niet te lang mee te maken wil hebben! Maar volgens de beleidsmakers moet dat allemaal maar geaccepteerd worden, in de huidige maatschappij. Lawaai hoort erbij, is hun motto! Mijn motto: weg met dat soort bestuurders, gelijk verwijderen met die Kolderbaan, die er nooit had mogen komen!

Geplaatst door Els uit Castricum

Van mij mag de universiteit van Gent ook berekenen wat het met een paar honderd kinderen doet, die met elkaar een timmerdorp timmert en waar vele vliegtuigen laag over heen razen. Hoe is het mogelijk dat dit mag? Het gevaar dat er iets van een brokstuk of een vliegtuig neerstort boven al die kinderen en de vele volwassenen is toch niet denkbeeldig? Enige tijd geleden is er nog het een of andere brok op een volkstuintje, hier vlak bij, terecht gekomen tot grote schrik van de tuinierster.
Ik heb een paar keer deze waanzin van al die vliegtuigen boven àl die kinderen doorgegeven bij Cros maar ik denk dat ze het gewoon niet willen horen en er niets mee doen.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Els: vliegen wordt als 1 van de veiligste manieren gezien om je te verplaatsen. Statistisch zal dat ook wel zo zijn. Dat neemt niet weg dat er niets kan gebeuren.
Het vliegen boven woonkernen is in deze regio helaas aan de orde van de dag. Je kunt melden bij 'Bas' (Cros) tot je een ons weegt, ze nemen het slechts voor kennisgeving aan. Zelf denk ik, dat de lokale politiek (indien ze echt willen!) een grotere invloed kan uitoefenen richting Den Haag, dan de burgers. Maar de schenkingen die de Schiphol-group geeft (zwijggeld) worden gretig in ontvangst genomen.
Wellicht niet direct door de gemeenten zelf, maar door plaatselijke verenigingen en dergelijke. Het geld vloeit uiteindelijk toch weer terug in de (Staats)kas. Geld doet blijkbaar de herrie vergeten........

Geplaatst door Els uit Castricum

Dank je V.O.S. Ik heb op het bord van het timmerdorp gekeken en voor zover de informatie juist is, was er dit keer geen donatie van het (zwijg)Schiphol-fonds. Mijn hart maakte een sprongetje maar...ik kan me vergissen dat het toch een donatie heeft onvangen. Vre-se-lijk, als het wèl zo is!