Uithoorn niet gelukkig met wijziging baangebruik
Het baangebruik van Schiphol is vorige week gewijzigd. Daardoor wordt de Kaagbaan minder gebruikt en de Aalsmeerbaan juist meer. Veel inwoners uit Uithoorn en De Kwakel klagen bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Ook vragen zij zich af waarom het baangebruik is gewijzigd en wat de gemeente hieraan kan en wil doen.
Bijzondere weersomstandigheden
De wijziging is veroorzaakt door de langdurige zuidenwind, waardoor steeds in zuidelijke richting is gestart. De ruimte op de Kaagbaan is daarom bijna op. Dit probleem is nog nijpender geworden nu de handhavingspunten onlangs zijn aangepast om te voorkomen dat de luchthaven dit jaar grenzen zou overschrijden.
De handhavingspunten zijn in juli jl. aangepast in overleg met de regio, het zogenaamde Aldersoverleg. Toen bleek al dat het aantal vluchten over Uithoorn zou toenemen. Uithoorn was daar niet gelukkig mee..De bijzondere weersomstandigheden waar we nu mee te maken hebben, waren toen natuurlijk nog niet te voorzien.
Overleg partners
Wethouder Verheijen wil zo snel mogelijk met de partners aan de Alderstafel bespreken of er weer meer vluchten via de Kaagbaan kunnen plaatsvinden in plaats van via de Aalsmeerbaan. Hij kan zich niet voorstellen dat het verschuiven van grote aantallen vluchten van de Kaagbaan, die minder omwonenden hindert, naar de Aalsmeerbaan de bedoeling is geweest van het Alders overleg.
De wethouder wil met deze stap ook nog het belang onderstrepen van het zoeken naar verbetermogelijkheden in Uithoorn door de luchtverkeersleiding. Dat onderzoek is in mei gestart, op uitnodiging van de gemeente.
Aanpassing baan- en routegebruik middellange termijn
Tenslotte richt de gemeente zich op aanpassing van het baan- en routegebruik op de middellange termijn, zodat de bebouwing van Uithoorn en De Kwakel bij gebruik van de Aalsmeerbaan worden ontzien. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is natuurlijk de “bocht naar het oosten”, het knelpunt Uithoorn.
Verder zijn er op dit moment weinig mogelijkheden om direct actie te ondernemen. De aanpassing van het baangebruik is er namelijk juist op gericht om binnen de wettelijke grenzen te blijven. Zolang het weer niet meewerkt en de wind uit het zuiden blijft waaien, is er geen verbetering te verwachten.
Geplaatst door Rob uit NULL
Bij de Politiek komt meestal kletspraat vandaan
Op Schiphol altijd!