Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Uitgeest ontkomen aan crash

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 2835 
|
 NHD 
Uitgeest ontkomen aan crash

Klik voor een vergroting


Vliegtuigen op ramkoers

DOOR BART VUIJK

UITGEEST - De twee vliegtuigen die op 13 november boven het Alkmaardermeer gevaarlijk dicht bij elkaar kwamen, hadden geen seconde later voor elkaar moeten uitwijken. ,,Er is hier bijna een drama gebeurd’’, aldus webmaster Gerard Hoogendijk van het Platform Vlieghinder Regio Castricum.

Uit een analyse van de vluchtgegevens op de website inzicht.bezoekbas.nl door deze krant blijkt dat de vliegtuigen op die dinsdagochtend om kwart voor acht op ramkoers lagen. Een Airbus 320-vliegtuig van Garuda uit Indonesië koerste vanuit het oosten op de Polderbaan af, terwijl het naar de Zwanenburgbaan moest. Gelijktijdig zette een Boeing 737 van de KLM vanuit Engeland de daling in naar dezelfde baan.
De vliegtuigen naderden elkaar gevaarlijk dicht, tot iets meer dan een kilometer, terwijl ze tegen alle regels in op dezelfde hoogte vlogen. Normaal moeten vliegtuigen bij parallel landen zo’n 300 meter hoogteverschil aanhouden. Als ze zo vijftien seconden waren doorgevlogen, waren ze gebotst in de lucht.
Dat is niet gebeurd. Het KLM-vliegtuig beschrijft wat vreemde koerscorrecties. Het Garuda-toestel vliegt door tot de punt van de Hempolder en buigt dan ineens sterk af.
Als het Indonesische toestel was doorgevlogen, hadden de vliegtuigen elkaar geraakt vlak boven de jachthavens op de Lagendijk in Uitgeest. Waarbij de brokstukken waarschijnlijk tot ver in het dorp terecht waren gekomen.
Het Garuda-toestel begon al boven Graft-De Rijp te dalen naar 625 meter, de aanvlieghoogte voor de Polderbaan. De aanvlieghoogte voor de Zwanenburgbaan is 875 meter.

Het KLM-toestel kwam ook op 625 meter hoogte aanvliegen. Kennelijk hebben de waarschuwingssystemen aan boord van de vliegtuigen de piloten erop geattendeerd dat de toestellen te dicht bij elkaar zaten, want na de koerscorrecties van beide vliegtuigen gaan ze kaarsrecht op hun eigen landingsbaan af: de Zwanenburgbaan voor Garuda, en de Polderbaan voor het KLM-toestel.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft vorige week een onderzoek aangekondigd naar de bijna-crash boven Uitgeest. ,,Want de separatie-minima zijn overschreden’’, aldus een woordvoerder van de raad. Het rapport van de raad wordt ergens in het voorjaar verwacht. Tot die tijd doet de raad geen inhoudelijke uitspraken. Luchtverkeersleiding Nederland is bezig met een eigen onderzoek, en geeft evenmin commentaar totdat dit is afgerond.

Toevoeging door redactie vlieghinder.nl:

Afbeelding, afkomstig van inzicht.bezoekbas.nl, waaruit de uitwijkmanouvre blijkt

Links het KLM-vliegtuig, rechts het Garuda-toestel dat te laag vliegt. Ze vliegen op een kilometer van elkaar boven het Uitgeestermeer

Hieronder ziet u een versnelde weergave waarbij te zien is hoe de beide vliegtuigen uitwijken. Bron: youtube

 

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door cros op de helling

Op weg naar de verkeerde baan botst de een bijna op de ander. Van voldoende horizontale separatie bij parallel aanvliegen blijkt geen sprake te zijn. Dat heeft de Alderstafel naar blijkt vervangen door hoogteseparatie. Vandaar de zeer geringe vlieghoogtes boven IJmond en Kennemerland. Dit is overigens in een briefing zonder debat door Rijkscommissaris Alders onlangs in een besloten bijeenkomst in Beverwijk nog toegelicht.
Maximale capaciteit lijkt het enige dat telt, maar daar komt nog het nodige bij.

Het door de nieuwe CEO van Schiphol gevoerde beleid werkt niet selectief zoals afgesproken, maar is louter kwantitatief gericht. Kwaliteit in allerlei opzichten, van gezonde werktijden tot bezuinigen op onderhoud, wordt ingeleverd om zoveel mogelijk slots te kunnen afzetten.
Intussen zijn er ook dicht bij de polderbaan hele woonwijken bijgekomen, deze ontwikkelingen lijken volledig met elkaar in tegenspraak.
Samenvattend:

13 november bijna een crash bij Uitgeest

13 december Algemeen Overleg Luchtvaart

Zal dit niet als ongelukkig INCIDENT maar als absoluut ONGEWENSTE SITUATIE aan de orde komen, dames en heren politici?!

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Helaas is dit niet de eerste keer, er is al eerder sprake van een bijna crash geweest door toestellen die elkaar in de weg zaten boven Uitgeestergrondgebied.
Dat is gemeld en werd afgedaan als optisch bedrog. Nu weer Uitgeest, de volgende is Amsterdam? Hoeveel slachtoffers moeten er vallen voor de politiek wakker wordt?
Ik hoop, dat de sector en de politiek haar verantwoordelijkheden nemen.
Maar ik vrees het ergste, kijk maar naar de Bijlmer. Een normale bedrijfstak zou hier van leren!

Geplaatst door Liesbeth

we kunnen erop wachten...

Geplaatst door RH

Een scan van beide flight tracks op planefinder.net laat zien dat de separatie-minima weliswaar zijn geschonden, maar het beveiligingssysteem aan boord van de vliegtuigen (ACAS / TCAS) heeft goed gewerkt.
Het openbare onderzoeksrapport van de OVV zal t.z.t. meer duidelijkheid verschaffen over de oorzaak van dit voorval.

Geplaatst door gerard

Bijzonder. Garuda stelt zelf dat het bots beveiligingssysteem TCAS niet aansprak. Maar goed dat de VKL op het laatste moment zag aankomen dat het fout zat.