Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Uitbreiding luchthaven brengt Schiphol niet meer terug in top 10

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 2476 
|
 fd.nl 
Uitbreiding luchthaven brengt Schiphol niet meer terug in top 10

Plannen om Schiphol in de toekomst uit te breiden met een parallelle Kaagbaan zal de nationale luchthaven niet terugbrengen in de mondiale toptien.  Dat blijkt uit een vergelijking van prognoses van Stichting Economisch Onderzoek (SEO) en van statistieken die de Airports Council International (ACI) in Genève bijhoudt van het internationale luchtverkeer.

  Schiphol wil een parallelle Kaagbaan kunnen aanleggen om ook in 2020 een   betrouwbare capaciteit te garanderen tijdens de piekuren. Om de ruimte voor   die zevende baan te reserveren, werd SEO door het Verkeer en Waterstaat   gevraagd om nieuwe groeiprognoses voor Schiphol te maken.
 
  Tickettaks

  SEO sluit niet uit dat de luchthaven in 2020 te maken krijgt met 580.000   vliegbewegingen (de som van het aantal starts en landingen), ook in het   geval van een tickettaks. Nu de tickettaks is afgeschaft, kan Schiphol   615.000 vliegbewegingen halen, zelfs als Air France de hub Charles de   Gaulle zou ‘voortrekken’, aldus SEO.

  Omdat de provincie Noord-Holland niet langer ruimte reserveert voor de   parallelle Kaagbaan, wil het Rijk via een Algemene Maatregel van Bestuur   die ruimte alsnog veiligstellen, zo staat in de Luchtvaartnota. Met het   SEO-rapport kan het kabinet die reservering nu ook getalsmatig   onderbouwen.
 
  Vliegbewegingen stagneren

  Cijfers van ACI tonen echter aan dat het aantal vliegtuigbewegingen op   Schiphol, na een stormachtige ontwikkeling in de jaren negentig, sinds 2000   nagenoeg stagneert. In de periode 2000-2008 stegen de vliegbewegingen van   432.000 tot 446.000; een groei van gemiddeld 0,4% per jaar. Op basis van   die cijfers zou Schiphol in 2020 uitkomen op 482.000 vliegbewegingen. Om in   2020 580.000 vliegbewegingen te halen, moet Schiphol jaarlijks 2,5% meer   vliegbewegingen halen. Dat is sinds de expansie in de jaren negentig niet   meer voorgekomen.

  Onderzoeker Jan Veldhuis van SEO onderkent dat het aantal van 580.000   ‘allerminst zeker’ is. ‘Ik zou mijn hand voor die 580.000 niet in het vuur   willen steken, want voorspellen kan nu eenmaal niemand. Daarom hebben we   scenario’s gemaakt’, zegt Veldhuis.

  Opmerkelijk is dat SEO de reële marktontwikkelingen buiten beschouwing   liet en slechts scenarioberekeningen toepaste, zo schrijft de minister in   antwoord op kamervragen. Toch noemt de minister de SEO-prognoses   ‘realistisch’.
 
  Verschil in cijfers

  Dat SEO desondanks op dat aantal komt, heeft volgens Veldhuis te maken met   de onderzoeksvraag die het ministerie aan het bureau stelde. ‘De vraag is   of er überhaupt een risico is dat Schiphol in 2020 capaciteit tekort   komt. Dan pak je automatisch de hoogste scenario’s en neem je lagere   scenario’s niet mee. Hanteer je de bandbreedte 300.000 tot 800.000   vliegbewegingen, dan zitten we met 580.000 er ongeveer tussenin.’

  De ACI-cijfers vertellen een ander verhaal. In 2005 verwerkte Schiphol 44   miljoen passagiers en kwam zo in de mondiale top 10 op plaats 9 terecht, na   Parijs (7) en Frankfurt (8). In 2008 was het aantal passagiers op Schiphol   gestegen tot 47,4 miljoen, maar omdat Peking, Denver, Madrid, Hongkong en   New York harder groeiden, zakte Schiphol af naar de veertiende plaats.   Inmiddels is de situatie dramatischer, blijkt uit recente cijfers van ACI,   en is Schiphol afgezakt naar plaats 19. Zelfs de opening van de zesde baan,   de Polderbaan, in 2003 kon de terugval in de ACI-ranking niet   stuiten.
 
  Atlanta

  In 2008 kwam Atlanta met ruim 90 miljoen passagiers en bijna 979.000   vliegbewegingen volgens ACI opnieuw als nummer één uit de   bus. De luchthaven in de Amerikaanse staat Georgia is de thuisbasis van   Delta Airlines. Atlanta verwerkt met vijf startbanen op een veel kleinere   oppervlakte van 1518 hectare tweemaal zo veel vliegtuigen en passagiers als   Schiphol die met 2787 hectare zes banen telt, inclusief de Oostbaan.

  In september bespreekt de Kamer de reservering voor een zevende baan. In   Engeland is fel verzet tegen een vierde baan op Heathrow. Schiphol verwacht   dat eventuele aanleg van een parallelle Kaagbaan pas na 2020 gaat spelen,   maar wil dat de overheid daar nu al grondgebied voor vrijmaakt. De aanleg   gaat veel geld kosten omdat de N201 tweemaal moet worden verlegd en omdat   gebouwen in Schiphol-Rijk moeten worden gesloopt en bedrijven uitgekocht.

  Klik voor een vergroting 

 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit Nederland

De ligging vande banenis altijd al verkeerd geweest
St N en M raadde destijds al aan, als het dan toch moet,de Polderbaan lager aan te leggen en enkele graden gedraaid, maar men ging gewoon door.
Een dergelijk ruimtebeslag is onzin in het dichtstbevolkte deel van de wereld, en in nederland, zonder achterland !

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Het meest jammerlijke van de hele situatie vind ik dat Den Haag (het Rijk) te stom is om er uberhaupt maar iets van te leren! Al die vergelijkingen die al aantonen dat Schiphol aan het zwemmen is in drijfzand......en NOG snappen ze het niet!
En NOG willen ze van Nederland bv. 1 groot vliegveld maken..........van onze belastingsgelden! Als dank krijgen wij er voor teug: veel herrie, veel vervuiling en veel kans op een toestel OP je dak !

Geplaatst door cns uit deltametropool

Schiphol, toch voor zo'n 70% vastgoedbedrijf.
Via Schiphol Airport Development Cy. (SADC)
stevig verankerd binnen de burelen van boegbeeld Harry Borghouts met zijn intussen berucht financieel beheer. Wat nu weer?

Via aangekondigde megaclaims dreigt wederom voor miljoenen aan gemeenschapsgeld onttrokken te worden, zodat Schipholrijk gesloopt en onderdeel van de nieuwe Kaagbaan kan worden. En elders in de wijde omgeving opnieuw "projektontwikkeling" de kassen kan spekken.
Ten slotte ligt het in de bedoeling dat dit SADC - met steun van de Bank Ned. Gemeenten! - het grondbedrijf gaat worden dat niet alleen Amsterdam, maar de gehele "Metropoolregio" van Alkmaar tot Leiden en van IJmuiden tot Hilversum moet gaan bestieren.
Aldus de dubbele agenda van GS - ook na de wisseling van de wacht ivm Icesave - waarbij net als in Amsterdam PvdA en Groenlinks uit opportunisme om mee te mogen besturen voluit participeren.
Wordt het eindelijk niet eens tijd om een "knip" te bepleiten waarbij het nog sec om de "luchtvaartgebonden" activiteiten zou moeten gaan in relatie tot de aan te pakken klimaatproblematiek?