Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Uitbreiding Schiphol strijdig met klimaatbeleid

 |
 Geplaatst door: Liesbeth 
 |
 Bekeken: 708 
|
 WNS 
Uitbreiding Schiphol strijdig met klimaatbeleid

Minister Eurlings wil Schiphol laten doorgroeien en ruimte reserveren voor een zevende baan. De reden daarvoor is behoud van het KLM-netwerk, maar of het zal helpen is de vraag. De Schiphol Group (eigendom van de overheid) streeft naar ruim een miljoen vliegtuigbewegingen in 2040, ruim twee keer zoveel als nu. De uitbreidingen met een nieuwe baan en een tweede terminal gaan veel extra geld kosten, omdat de N201 tweemaal moet worden verlegd, gebouwen in Schiphol-Rijk moeten worden gesloopt en bedrijven uitgekocht, aldus FD. Het bijbehorende toenemende gebruik van jet kerosine door vliegtuigen die op Schiphol tanken, versterkt de opwarming. Biobrandstoffen zijn volgens VROM geen goede oplossing en emissierechten verschuiven wel de lasten, maar verminderen niet de uitstoot van kerosine.

Terwijl de wereld dure maatregelen neemt om fossiele koolstoffen af te schaffen, investeert de Nederlandse overheid in een luchthavenuitbreiding die de opwarming laat toenemen. De regering investeert tegelijk in maatregelen tegen de opwarming. Tot 2020 minstens 20% afname van CO2-uitstoot, volgens de G8-landen zelfs 80% afname tot 2050. Minister Eurlings is voorstander van elektrische auto’s, maar legt tegelijk een luchthavenbeleid aan het parlement voor dat de effecten van elektrisch verkeer grotendeels teniet zal doen. In september heeft de Tweede Kamer de mogelijkheid de minister te vragen zijn plannen aan te passen aan het klimaatbeleid.


Reacties op dit bericht