Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Uitbreiding Europese luchthavens nodig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1086 
|
 nu.nl 
Uitbreiding Europese luchthavens nodig

De uitbreidingen van de luchthavens Frankfurt Airport, Schiphol en Londen Heathrow leiden niet tot overcapaciteit.
Dat stelt luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van Universiteit Twente woensdag tegenover NU.nl.
Dinsdag werd bekend dat luchthaven Frankfurt Airport van de gemeente groen licht heeft gekregen voor de bouw van een derde terminal. 
Heerkens verwacht dat er behoefte zal zijn aan de groei van grote luchthavens.
“Binnen Europa zal de luchtvaart de komende twintig jaar elk jaar 2 tot 4 procent groeien”, zegt hij. Dan doelt hij vooral op de toename van het aantal passagiers.
Wereldwijd zal die groei zelfs nog groter zijn. De economische crisis heeft de groei vertraagd, maar niet ongedaan gemaakt, meent de deskundige.
“Met name Heathrow opereert nu soms al op 99 procent. Er hoeft maar iets fout te gaan en dan loopt het vast”, legt hij uit. “Luchthavens moeten een bepaalde grootte hebben om ook pieken aan te kunnen.”

Twente
Heerkens heeft zich eerder negatief uitgelaten over een commerciële burgerluchthaven in Twente. Hij had daar weinig vertrouwen in, omdat er geen vraag naar zou zijn.
Volgens de luchtvaartdeskundige is dat een heel ander verhaal dan de uitbreiding van grote luchthavens. Vooral vanwege de ligging is er minder behoefte aan een luchthaven bij Enschede. Twente is niet ver van Schiphol en ligt op minder dan een uur afstand van de luchthaven in Osnabrück.
Bovendien willen de meeste luchtvaartmaatschappijen liever vliegen op een aantal grote luchthavens waar toch al veel mensen komen, dan landen op meerdere kleinere vliegvelden.
De provincie Overijssel en gemeente Enschede hebben een burgerluchthaven in de regio inmiddels ook opgegeven. Een onafhankelijke commissie zoekt nu uit hoe het verder moet met het voormalige militaire vliegveld.

Lelystad
Over de uitbreiding van luchthaven Lelystad is Heerkens wel positief. Ook als Schiphol minder hard groeit dan verwacht, is die extra capaciteit op termijn nog steeds nodig.
Ook denkt hij dat Lelystad buitenlandse luchtvaartmaatschappijen kan aantrekken als er te weinig vluchten van Schiphol overgenomen kunnen worden.

Frankfurt
De nieuwe terminal in Frankfurt moet straks 14 miljoen passagiers per jaar kunnen verwerken. Vorig jaar passeerden in totaal 58 miljoen passagiers de Duitse luchthaven.
De eerste bouwfase moet in 2021 afgerond zijn. Naar eigen zeggen verwacht de luchthaven de extra capaciteit nodig te hebben. Het aantal passagiers zal volgens het moederbedrijf van de luchthaven dit jaar 2 tot 3 procent groeien. Zonder de bouw van een nieuwe terminal zou de luchthaven al in 2020 te klein worden.
De behoefte aan extra capaciteit zou ook blijken uit langetermijnvoorspellingen van het Duitse ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur. Het ministerie denkt dat de passagiersaantallen jaarlijkse gemiddeld 2,5 procent groeien vanaf 2030.

Door: NUzakelijk/Tamara Awwad


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

En daar gaan we weer... Bij ongewijzigd beleid zal de Luchtvaartsector alle winst die behaald werd w.b. CO-2 reductie door het wegverkeer te niet doen in 2015 ! Niets van deze Luchtvaart econoom over HSL lijnen, die veel europese vluchten zou kunnen overnemen

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

De luchtvaart economen die slim door Hans Alders worden opgevoerd hebben een ding gemeen: ze mogen onze woon- en leefomgeving eenvoudigweg buiten beschouwing laten. Zo bleek tijdens een Alders meeting voor CROS in het nieuwe filmmuseum onlangs.

Daarbij verbaast het dat landelijk een ministerie voor Infra en leefomgeving en provinciaal een Commissie Ruimte & Milieu klakkeloos de Alders aanpak prijzen en via een nieuwe Omgevings Raad Schiphol ORS gestalte willen geven?

Het is nu aan de vele bewonersinitiatieven, platforms en werkgroepen om juist t.a.v. die ORS een aantal voorwaarden vooraf te stellen?

Hopelijk pakken ook de besturen van PVRC en BLRS deze handschoen op en het motto "eendracht maakt macht" moge daarbij leidend zijn.