Platform Vlieghinder Kennemerland
 

UPDATE - De VrijeLijst Castricum: praten over Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1357 
|
 De VrijeLijst 
hvs_castricum_DSC_2563.jpg

De VrijeLijst legt in januari aan het overleg van de fractievoorzitters met de burgemeester het plan voor om op zo kort mogelijke termijn een openbare informatieavond te beleggen over de bestuurlijke stellingname van Castricum inzake de luchthaven Schiphol. De lokale partij wil weten welke positie Castricum inneemt aan de gesprekstafels als het gaat om groeiplannen, toekomstige ontwikkelingen en het nachtvluchtenregime. Op de informatieavond zouden ook luchtvaartdeskundigen, belangengroepen en inwoners een actieve inbreng moeten kunnen leveren.

De VrijeLijst vindt een bijeenkomst van belang, nu het bewonersplatform dat zich rondom Schiphol regio breed heeft georganiseerd binnenkoert een oproep laat uitgaan om onderzoek te doen naar het luchtvaartbeleid. De oproep wordt vanuit Castricum mede ondertekend door PVRC, die een Castricumse vertegenwoordiger heeft in de persoon van H. van Schoor, voormalig raadslid van D66.

Over Schiphol, de ontwikkelingen van de luchthaven, toekomstplannen, uitbreiding Lelystad wordt sinds geruime tijd gesproken aan bestuurlijke tafels, waarbij Castricum ook is vertegenwoordigd via een regiotafel. Alleen al de wijze waarop gemeenten zich laten vertegenwoordigen roept veel vragen op. Onduidelijk is op welke wijze de belangen van inwoners aan deze tafels worden meegenomen. In de gemeenteraad van Castricum is Schiphol de afgelopen jaren zelden onderwerp van gesprek geweest.


Zie ook in het weekblad De Castricummer hier.

UPDATE - 6 februari 2018

Zo kort voor de verkiezingen is op het laatst gehouden presidium van fractievoorzitters met de burgemeester positief gereageerd op het voorstel van De VrijeLijst om zo spoedig mogelijk met de nieuwe gemeenteraad een stevig debat te hebben over de luchthaven Schiphol. Ik maak u deelgenoot van de brief (bovenstaand) die ik hierover heb opgesteld, omdat de uitslagen van de lokale verkiezingen heel bepalend kunnen zijn hoe het voorstel verder wordt uitgewerkt en opgepakt. Ik hoop hierin ook na 21 maart mijn rol en aandeel te kunnen blijven nemen. Een Verkiezingsboekje van De VrijeLijst wordt u desgevraagd, onder achterlating van naam adres en postcode op het mailadres info@devrijelijst.nl, toegestuurd.

Hartelijke groet,

Ron de Haan
raadslid, De VrijeLijst


Reacties op dit bericht

Geplaatst door aviator uit de Woude

Het probleem geluidsoverlast Schiphol is in de afgelopen decennia volledig weggegepoliijst en veracademiseert. Wie begrijpt er nog iets van de geluids(overlast)-berekeningen? Veel van het 'overleg' is verworden tot een platform waarop oekazes hun vorm krijgen. Ondertussen wordt je uit je slaap gehouden door vliegtuig-geluid dat volgens de berekeningen niet bestaat. Als burger voel je je dan in de maling genomen. En de burger wordt murw gemaakt met rapporten en bombardementen van informatie en argumenten.
Hoeveel overlast verdraagt 'het volk' nog als er alternatieven voor handen zijn? Waarom accepteert Den Haag de lariekoek van 'haar directie' op Schiphol. Waarom accepteert Castricum de lariekoek, ze heten antwoorden te zijn, op serieuze overlast?
Schiphol 'motor van onze economie'? Vertel dat maar in de Rijp! Je zult bedoelen, motor van de overlast aan binge-drinkers in Amsterdam. Voor zes-tientjes AMS <>Londen/Parijs/Berlijn/Barcelona vv doordrinkers/snuivers/blowers in Amsterdamse B+B's. Wát brengen de miljoenen transatlantische transit passagiers ons op?
Denk helder, ga terug naar accepteerbare waardes en normen

Geplaatst door BS uit Castricum

Ik denk dat het breed gedragen protest tegen Lelystad Airport wellicht nu nog niet het gewenste resultaat oplevert (de Staat gaat gewoon door), maar aan de horizon is te zien dat ze hier niet meer mee weg komen. De bevolking keert zich steeds openlijker tegen de beslissers. Wij zijn hier destijds inderdaad compleet weggevaagd, de protesten waren tegen dovemansoren en de redelijke bezwaren werden weggemanipuleerd (via Hans Anders, overlegTafels, cadeautjes voor clubjes, PR in de media, druk van de Provincie etc.). De last werd handig verdeeld en naar buiten geplaatst. Die 'paar mensen' die daar last hadden van de economische 'motor' Schiphol telden niet mee. De omgeving van Lelystad heeft dat op tijd ingezien en staat sterker in hun protest. Wij moeten op onze beurt leren van de 'affaire Lelystad'.
Grootschalig protest loont.

Geplaatst door gerard

nachtvluchten mag je niet vergelijken met dagvluchten. Zonder nachtrust kunnen mensen niet eens overleven, nachtvluchten zijn in feite een misdaad tegen de menselijkheid, het gaat eerder op martelen lijken. Nachtvluchten worden geconcentreerd boven een klein gebied, de mensen die daar wonen, ja die wonen er echt, worden gemolesteerd. 'democratisch besloten'. En diezelfde mensen krijgen ook nog eens zo ongeveer de hoogste concentratie dagvluchten over zich heen. Hoe onmenselijk kan je het maken!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

De burger zou zijn citytrip, vliegvakantie en zakenreis eens moeten laten. Helaas tel je in de veel kringen pas mee als je 3x pj voor vakantie vliegt en diverse malen voor je werk. Volstrekt onnodig en ook nog eens veel vluchthaven stress en gedoe.

Geplaatst door anton uit castricum

Peter, je gaat voorbij aan het hart van het probleem: De overstappers, die 70% van het vliegverkeer (en dus van de overlast) van Schiphol vormen. Mensen die hier niets te zoeken hebben, die herrie makend en vervuilend aankomen, niets aan de nederlandse economie bijdragen, een ander vliegtuig pakken, en vervolgens herriemakend en vervuilend Nederland weer verlaten. Als we dat kwijt zijn, is ons probleem grotendeels opgelost (= 70% kleiner).

Geplaatst door BS uit Castricum

Sorry, Hans ALDERS. Al zou dit dossier wel een nieuwe bril kunnen gebruiken.

Helaas wordt het erg lastig om mensen te verbieden om met het vliegtuig op vakantie te gaan, net zo als de KLM te vertellen dat ze hun hub (en dus hun bestaansrecht) kwijt zijn. Maar dat neemt niet weg dat er een verbod op nachtvluchten kan komen (alleen noodgevallen) en dat er veel omgevings-vriendelijker moet worden gevlogen. Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom hier op 600 meter hoogte moet worden gevlogen, waarom er exact boven Castricum een grote bocht wordt gemaakt. Het lijkt meer op de tele2 reclame; niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ze doen het omdat ze ten koste van de bevolking optimaliseren. En niemand houdt ze tegen.

Geplaatst door anoniem

BS, je hebt groot gelijk! Ik begrijp niet waarom wij in Castricum hebben toegestaan dat - zodra de Polderbaan open is - bijna alle vliegverkeer over ons heen krijgen. Op 650 mtr. WAAROM?? En WAAROM?? dwars over de plaats waardoor je niet in je tuin kan zitten. Als ALDERS hier gewoond had, was dit NOOIT gebeurd. En dan de voorlichtingsavond anderhalf jaar geleden. Van de ene op de andere dag werd al het vliegverkeer 's nachts ook vanuit de oostelijke route over Castricum geleid. HOORN werd ontlast en wij dubbel in de herrie met alle gevolgen van dien. Het zou even voor een paar maanden zijn tot er een oplossing zou komen. NIETS hoor je er meer over. Ik voel me zo ongelooflijk BELAZERD. En WAAROM neem ik nog de moeite om te reageren. Dit is uit pure wanhoop en FRUSTRATIE. De politiek is er niet voor de burger.

Geplaatst door BS uit Castricum

Je vergeet met welk een formidabele en strategisch gewiekste tegenstander (of eerder tegenstanders) je van doen hebt! Dit soort overheden -ministeries, Gemeente Amsterdam, Provincie Noord-Holland- hebben enorm veel macht en kunnen veel kleinere groepen de arm achter de rug draaien. Dat ze uitgerekend hier zijn uitgekomen zal ongetwijfeld een reden hebben gehad (noem eens: Gemeente was druk met CAL, demografische- en bevolkingsgegevens, van wie -welke Gemeenteraad- hadden ze het minst te duchten). Het zal allemaal zijn uitgezocht. Dat we niet te hoop zijn gelopen tegen die omleiding van de oostelijke route zal hier ook mee te maken hebben -het politieke klimaat in Castricum is allesbehalve stabiel- Een speelbal voor deze lieden. Wie zijn niet alleen belazerd, er was geen tegenstand. Als je als grootste belanghebbende (degene die al het verkeer over zich heen krijgt) niet meer hebt dan een kinderzitje aan de Tafel dan kun je je lot uittekenen.

Geplaatst door aviator uit de Woude

Ik zou aan BS willen vragen: Is Den Haag, defacto de politieke spil van onze democratie, voor of tegen 'het volk' inzake het Schiphol dossier? Is hun macht preferent? Het Schiphol dossier bouwt dagelijks centimeters op, geeft werk aan vele belanghebbenden, maar is allesbehalve duidelijk, sturend of ergens op af te rekenen. Men blijft steeds maar 'studeren' op nieuwe feiten, meningen en maatschappelijke discussies. Wie durft dát te stoppen? De (overmatige) geluidsoverlast van Schipholduurt al ruim een decennium, in die tijd kon men de BUCH ambtelijk vorm geven, niets niets niets is er positief bereikt in het overleg met Schiphol. vwb de beperking van vlieghinder voor bewoners van de BUCH. Ongetwijfeld vliegen de gouden gebraden kippen in de kelen van de heren bestuurders, fijn genavigeerd door sluwe juristen en lobbyisten. Hun credot: laat ze maar lullen. Toch geloof ik er in dat de volhouder wint, wie dat is? Misschien brengt Santa Claus het antwoord.

Geplaatst door BS uit Castricum

Wij hadden een Santa Claus in de gedaante van prof. Olav Bijvoet. Toen zelfs deze eminente man -naast anderen- er niet doorheen kon komen was er wat mij betreft sprake van een 'lost case'. Er waren andere krachten die meer invloed hadden. Als u denkt dat de gemeenten aan de verkeerde kant van het touw hebben getrokken dan hoop ik dat u geen gelijk heeft Wat betreft 'laat ze maar lullen'; ja, dat was openlijk beleid van de beslissers. Er werd gespeculeerd dat het verzet op den duur wel zou verstommen. Of zoals mijn goede vader altijd zei: 'alles went, zelfs hangen'

Geplaatst door aviator uit de Woude

Het zou niet zo moeilijk hoeven te zijn om vliegtickets voor reizigers met een EU paspoort, op tickets binnen de EU, met BTW te belasten. Zakelijke EU reizigers trekken dit af. De opgevoerde ongetwijfeld eminente professor Olav Bijvoet zal (ik vermoed) niet voldoende munitie hebben gehad om het Schiphol lobby bastion te bestoken. De regenten die dat fort verdedigen hebben kennelijk onbeperkte toegang (en munten) tot de échte 'stakeholders'. BS-het is een axioma om er van uit te gaan dat het verzet op den duur wel zou verstommen. Dat is een feit. Individuele verzetplegers staan dan al gauw bekend als 'zeikerds-querilanten-heb je hem/haar weer'.
De overheid is als de oceaan - zij kan je dragen en verzwelgen.

Geplaatst door Griese JH uit amstelveen

@Allen : Goed initiatief, ik maakte Weth Steeman d-66 uit Castricum al mee in het ORS Forum, die steeds kritische vragen stelde. In de hele regio wordt ook al langer gesold met de Onderwonenden ,@BS, Bekende afkortingen , Waar was u al die tijd, jammer van die anonieme reacties als Aviator, ha ? Laat u dhr Bijvoet maar rusten, hij was niet de juiste man op de juiste plaats helaas. Goed dat PVRC dit initiatief nu steunt, dat zou uw hele regio moeten doen ! (Bergen, Egmond, Heiloo, Uitgeest, Velsen en Beverwijk/Heemskerk ?e.a. ) Of laten VVDers , (PVVers) jullie daar in de steek?
Dit is wel degelijk een prachtige kans, Nu de gemeenteraads verkiezingen er aan komen . Maakte PVRC al een degelijk kieskompas?

Geplaatst door aviator uit de Woude

Beste hr/mvr Griese, Na zóveel jaar, wát kunnen we nog verwachten van onze politieke reuzen en dreumessen, als hun voorlieden in Den Haag, waarvan er nogal veel op de Veluwe of in Nrd/Zd Nederland wonen, ver van het vliegtuiglawaai van Schiphol. Bovendien maken zij deel uit van het 'establishment' die de belangen van de Staat (grootaandeelhouder) verdedigt. Ik meen te lezen dat alle reactie, op die van u na, niemand met de volle naam zijn getekend. U weet ongetwijfeld dat reacties op artikelen nog jarenlang op naam zijn terug te vinden op Google! Dat lijkt mij een valide argument om met een pseudoniem te tekenen. Forum voor Democratie wil op termijn een nieuwe luchthaven in zee aanleggen. Dit ontlast op termijn Schiphol, creëert extra werkgelegenheid en kan ook helpen bij het terugdringen van de geluidsoverlast rondom Schiphol en is goed voor de Nederlandse economie. Deze nieuwe partij wil in ieder geval buiten de kaders denken die er nu liggen. Helaas wordt de Noordzee volgeplempt met windmolens dus dat tzt wel weer een nieuw obstakel worden voor Baudet's plannen. Duidelijk is dat de macht van de grote getallen (to big to fail) (Groningen-gas/Schiphol/de Banken/Tabaksindustrie enz.) het steeds weet te winnen van de 'stem van het volk'.