Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Twijfel over evaluatie geluidsstelsel Schiphol

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 745 
|
 Haarlems Dagblad 
Twijfel over evaluatie geluidsstelsel Schiphol

SCHIPHOL - Het is niet duidelijk hoe het nieuwe geluidsstelsel voor Schiphol over twee jaar wordt geëvalueerd. Daarmee is onduidelijk op basis waarvan eind 212 wordt beoordeeld of met het nieuwe systeem wordt doorgegaan of niet.

Die kritiek uiten de gemeente Aalsmeer en de bewonersvertegenwoordiger uit Heiloo op de plannen die onlangs onder leiding van Hans Alders zijn gemaakt. Ook komen er steeds meer kritische geluiden uit plaatsen als Velsen en Amsterdam.

Het nieuwe systeem heet Vliegen Volgens Afspraak en gaat op 1 november van start voor een periode van twee jaar. De afspraak is dat de Kaag- en Polderbaan zo veel mogelijk worden gebruikt en vooral de Buitenveldertbaan minder wordt ingezet omdat die baan immers onder een groot woongebied ligt. Het kan zijn dat op de ene plaats de overlast toeneemt, maar in zijn totaliteit moeten straks minder bewoners ernstig worden gehinderd.

,,Toch is ons niet duidelijk wat de effecten voor Aalsmeer zijn. En wordt het positieve effect straks niet teniet gedaan door de groei van het aantal vliegbewegingen tot 2020’‘, vreest de gemeente Aalsmeer. ,,We zijn geenszins gerustgesteld dat dit nieuwe stelsel haar inwoners dezelfde bescherming biedt tegen de groeiende geluidshinder van Schiphol.’‘

In Amsterdam heeft GroenLinks ook al bezwaren. De afspraken worden te vaag bevonden en de partij vreest dat de maatregelen tegen hinder, zoals glijvluchten en minder remmen op de motor, weer teniet worden gedaan door de voorgestelde groei van Schiphol. Twee bewonersvertegenwoordigers in het Schipholoverleg Cros hebben inmiddels ook van zich laten horen. Zij denken dat de bewoners te weinig worden beschermd. Over de evaluatie en de glijvluchten zijn geen goede afspraken gemaakt, net als voor de periode na 2020. ,,Tot 2020 mag Schiphol groeien van 391.000 naar 510.000 vluchten. Voor de periode daarna zijn geen er geen beperkingen, waardoor Schiphol zonder belemmering kan groeien tot 800.000 of 1,7 miljoen vliegbewegingen per jaar’‘, vreest Wim Dekker uit Heiloo. In Haarlemmermeer buigt de gemeenteraad zich pas over de nieuwe afspraken wanneer deze evaluatie klaar is.


Reacties op dit bericht