Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Tweede Kaagbaan is niks’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1361 
|
 Leidsch Dagblad 
‘Tweede Kaagbaan is niks’

LEIDEN -  Een tweede Kaagbaan voor Schiphol is onnodig. Dat de ministers Eurlings en Cramer die baan een zaak van ‘nationaal belang’ noemen, verontrust de Leidse wethouder John Steegh. ,,Ik betreur het dat de ministers die baan zo belangrijk vinden, dat zij zo’n zwaar middel inzetten. Ik vind die tweede Kaagbaan helemaal niks.’’

De brief van de ministers aan de Tweede Kamer is ‘weer een signaal dat milieu in de regio geen rol speelt in de besluitvorming’, zegt Warmonder Cees van Kuijen, bewonersvertegenwoordiger in de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (Cros).

De aanleg van een tweede Kaagbaan zou funeste gevolgen hebben voor de regio Leiden en de Duin- en Bollenstreek, zegt Jaap van Meijgaarden, die Leiden vertegenwoordigt in de Cros. ,,Die baan maakt twee- tot driehonderdduizend vluchten per jaar meer mogelijk. Alle bewonersvertegenwoordigers in de Cros zijn daar mordicus tegen.’’

Dat de ministers ingrijpen om de ruimte voor een tweede Kaagbaan open te houden, bewijst volgens Van Kuijen dat het kabinet uitsluitend luistert naar de ‘Schiphol-lobby’. ,,Het is: U vraagt en wij draaien.’’

Verstandig is dat niet van het kabinet, zegt Van Kuijen. ,,Want uiteindelijk zal de wal het schip keren. De meeste mensen zien het belang van mainport Schiphol en willen best enige overlast accepteren, als zij zien dat er ook serieus rekening wordt gehouden met hun problemen. Schiphol moet duidelijk maken dat het daar gewetensvol mee omgaat. Maar dat is alleen geïnteresseerd in uitbreiding van de capaciteit.’’ Steegh onderschrijft die mening: ,,Het vliegveld moet leren dat er grenzen zijn aan de groei. Met een tweede Kaagbaan zou Schiphol zes banen hebben. Heathrow redt het met drie!’’


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

Schiphol heeft al 6 bananen. en met de haarlembaan erbij, én de tweede Polderbaan., beide óók in onderzoek, worden het er negen. Voor zo'n klein land als het onze willen we wel op érg grote voet leven...

Geplaatst door Olav uit Castricum

En ik maar denken dat de 2e kaagbaan gericht is op dunbevolkt gebied! Een paar vissers op de Noordzee toch?

Geplaatst door Victor uit Krommenie

Toch even vreemd dat Cees van Kuijen namens alle bewonersvertegenwoordigers in de CROS spreekt.....Er zijn gebieden waar er met een 2e kaagbaan (tijdelijk)op vooruit wordt gegaan en die bewonersvertegenwoordigers zetten zich in voor hun regio.......

Geplaatst door Observer uit Nederland

Heren, Victor,
"Dat de ministers ingrijpen om de ruimte voor een tweede Kaagbaan open te houden, bewijst volgens Van Kuijen dat het kabinet uitsluitend luistert naar de 'Schiphol-lobby'. ,,Het is: U vraagt en wij draaien.''
Ik ben het grondig eens met Kees van Kuijen,die voor de regio Leiden spreekt. Ook voor Amstelveen en regio zou het een drama betekenen. Terwijl de gemeente Haarlemmermeer ook tegen een 2e Kaagbaan is.
Bovendien betekent het alleen maar capaciteitsvergroting/volumeverhoging, die voor niemand iets brengt.


Geplaatst door Victor uit Krommenie

Is toch niet helemaal waar dat het voor niemand iets brengt.
Zoals ik al aangaf in iedergeval tijdelijk zullen er minder vluchten op andere banen zijn. Daar is dan een duidelijk verlichting.
Zolang er aan het 2+1 concept vast wordt gehouden is dat dan alleen maar een eerlijker verdeling van de routes/vluchten over een groter gebied.
Als neveneffect is het natuurlijk zo dat er een capaciteits vehoging kan plaats vinden omdat er meer banen zijn.