‘Tweede Kaagbaan is niks’
LEIDEN - Een tweede Kaagbaan voor Schiphol is onnodig. Dat de ministers Eurlings en Cramer die baan een zaak van ‘nationaal belang’ noemen, verontrust de Leidse wethouder John Steegh. ,,Ik betreur het dat de ministers die baan zo belangrijk vinden, dat zij zo’n zwaar middel inzetten. Ik vind die tweede Kaagbaan helemaal niks.’’
De brief van de ministers aan de Tweede Kamer is ‘weer een signaal dat milieu in de regio geen rol speelt in de besluitvorming’, zegt Warmonder Cees van Kuijen, bewonersvertegenwoordiger in de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (Cros).
De aanleg van een tweede Kaagbaan zou funeste gevolgen hebben voor de regio Leiden en de Duin- en Bollenstreek, zegt Jaap van Meijgaarden, die Leiden vertegenwoordigt in de Cros. ,,Die baan maakt twee- tot driehonderdduizend vluchten per jaar meer mogelijk. Alle bewonersvertegenwoordigers in de Cros zijn daar mordicus tegen.’’
Dat de ministers ingrijpen om de ruimte voor een tweede Kaagbaan open te houden, bewijst volgens Van Kuijen dat het kabinet uitsluitend luistert naar de ‘Schiphol-lobby’. ,,Het is: U vraagt en wij draaien.’’
Verstandig is dat niet van het kabinet, zegt Van Kuijen. ,,Want uiteindelijk zal de wal het schip keren. De meeste mensen zien het belang van mainport Schiphol en willen best enige overlast accepteren, als zij zien dat er ook serieus rekening wordt gehouden met hun problemen. Schiphol moet duidelijk maken dat het daar gewetensvol mee omgaat. Maar dat is alleen geïnteresseerd in uitbreiding van de capaciteit.’’ Steegh onderschrijft die mening: ,,Het vliegveld moet leren dat er grenzen zijn aan de groei. Met een tweede Kaagbaan zou Schiphol zes banen hebben. Heathrow redt het met drie!’’
Geplaatst door Gerard uit NULL