Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Turkije wil grootste vliegveld ter wereld

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2032 
|
 nu.nl 
Turkije wil grootste vliegveld ter wereld

AMSTERDAM - Turkije heeft plannen om een nieuw vliegveld te bouwen dat 150 miljoen passagiers per jaar kan verwerken. Hiermee zou de luchthaven de grootste capaciteit ter wereld krijgen.

Dit heeft de Turkse minister van Transport, Binali Yildirim, woensdag gezegd.
Het nieuwe project krijgt een omvang van 77 miljoen vierkante meter en kost naar verwachting meer dan 7 miljard euro, exclusief financieringskosten, zo legt Yildirim uit tegenover internationale media.
Het vliegveld wordt gebouwd bij Istanbul en het eerste deel moet in 2017 operationeel zijn. De stad heeft al twee luchtvelden, maar deze hebben te weinig ruimte om te uit te breiden.
De grootste luchthaven qua capaciteit is op dit moment Heathrow bij Londen. Het Britse vliegveld kan per jaar 70 miljoen passagiers aan. Vliegveld Atatürk is voorlopig nog de grootste Turkse luchthaven met een capaciteit van 45 miljoen reizigers per jaar.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

En dan zijn er in Nederland nog van die idioten die nog in groeiscenario's voor de HUB functie van Schiphol denken.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Inderdaad idioten zat, die werkzaam zijn voor de luchtvaartsector in Nederland.
Schiphol verplaatsen, al dan niet in zee of voor de kust van Den Haag, zou volgens de sector (lees: Schiphol) te duur zijn.
Logistiek te moeilijk zijn, ect..

In Turkije doet men blijkbaar niet zo moeilijk. In Duitsland (nieuw vliegveld Berlijn) doet men blijkbaar ook niet zo moeilijk, ondanks de slechte economische omstandigheden die ook de genoemde landen niet ongemoeid laat.

Wie is er nu gek?

Geplaatst door Inwoner Buitenveldert uit Amsterdam

Dubai heeft ook een heel nieuwe Hub aangelegd. Om concurrerend te blijven met een Hub heb je lage kosten per overstap nodig. Schiphol is een heel inefficiente luchthaven, 6 banen en er wordt nu ook gesproken over een 7e (parallele Kaagbaan). En dan nog loop je tegen capaciteits en milieu grenzen aan. Daarmee kun je de concurrentie niet aan met nieuwe efficiente Hubs zoals in Dubai en Turkije. Indien London ook nog besluit om een nieuwe luchthaven aan te leggen in de Thames delta is het snel een aflopende zaak met de Mainport Schiphol.

Geplaatst door gerard uit NULL

Ik vraag me af waarom de drie grote luchthavens rond de Noordzee de handen niet ineen slaan en in zee 'de grootste hub ter wereld' bouwen. Of zijn we daar in ons 'economisch samenwerkend' Europa nog niet aan toe? Wéér een gemiste kans!?

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofdddorp

Enkele losse opmerkingen: ik meen dat Heathrow slechts 2 banen heeft en er veel actie wordt gevoerd om een derde tegen te houden. Berlijn is een bouwkundig fiasco en wordt voor de omgeving een ramp qua overlast omdat uit kosten- en politieke overwegingen een domme locatie is gekozen. Schiphol is uiterst inefficient, dat klopt, al was het maar vanwege de touristische rit naar/van de zesde baan of routes die gekozen worden met de woonplaats van gemeentelijke en LVNL en sector bestuurders in het achterhoofd als onwenselijk vlieggebied. Was niet afgesproken dat aanleg van een tweede Kaagbaan sluiting van een andere baan zou betekenen of heeft "ons Melanie" anders verordonneerd?