Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Turbulentie A380 trekt aandacht VS

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1294 
|
 Telegraaf 
Turbulentie A380 trekt aandacht VS

NEW YORK - Het dubbeldeks passagiersvliegtuig van Airbus, de A380, wordt wellicht opnieuw inzet van een geschil tussen de Europese en de Amerikaanse autoriteiten. De aandacht van de Amerikanen gaat uit naar de turbulentie die het toestel op de grond veroorzaakt. Een eventuele verandering van de regels kan grote gevolgen hebben voor het toch al drukke luchtverkeer.

De zaak kan de spanningen tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten vergroten. De twee economische machtsblokken vechten al een handelsconflict uit over de luchtvaart bij de wereldhandelsorganisatie WTO. Het gaat hierbij om de steun die over en weer aan de eigen vliegtuigbouw zou worden gegeven.

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal is nu de omvang van de A380 zelf de bron van een mogelijk nieuw conflict.

Het toestel is zo groot dat er bij het opstijgen en landen grote turbulentie ontstaat. Andere toestellen die te snel het spoor van de A380 zouden volgen, zouden daardoor in gevaar kunnen komen.

Turbulentie veroorzaakt door vliegtuigen bij het stijgen en landen, is een normaal verschijnsel. Om die reden moeten volgende vliegtuigen altijd voldoende afstand houden. De Amerikaanse autoriteiten zouden er over denken om vliegtuigen die achter een A380 moeten opstijgen langer te laten wachten. Anders zou de piloot de controle over de stuurknuppel kunnen verliezen.

Het gevolg van zo’n maatregel zou kunnen zijn dat er zeker tijdens het spitsuur vertragingen kunnen ontstaan op de toch al drukke luchthavens, aldus The Wall Street Journal. Dit zou de grote vliegtuigen als de A380 zelf weer minder aantrekkelijk kunnen maken. De bedoeling is dat eind volgend jaar de eerste A380 wordt geleverd.

De krant haalt verder functionarissen aan die zeggen dat het een pure veiligheidskwestie betreft. Maar ze geven wel toe dat de al bestaande spanningen op handelsgebied de zaak kunnen compliceren. Tot woede van functionarissen van Airbus zouden de Amerikanen willen voorschrijven hoe snel de A380 op de grond zou mogen manoeuvreren. Zulke beperkingen zijn niet gebruikelijk in de commerciële luchtvaart.

Uit: Telegraaf, 5-10-2005


Reacties op dit bericht