Transport: Steeds sneller sporen
Spoorwegbedrijven zeggen dankzij hogesnelheidstreinen de concurrentie met vliegtuigen steeds beter aan te kunnen. Hun inspiratiebron: de luchtvaart
Met 300 kilometer per uur raast Eurostar nummer 9007 door het lieflijke landschap van Kent in Zuidoost-Engeland. Aan boord van de hogesnelheidstrein tussen Parijs en Londen door de Kanaaltunnel bevindt zich deze zomerse ochtend Guillaume Pepy, uitvoerend directeur van de Franse spoorwegen SNCF, in gezelschap van vier journalisten.
Terwijl de croissantjes en de jus d’orange, in de klasse Leisure Select bij de prijs inbegrepen, worden opgediend, vertelt hij over het groeiende Europese netwerk van hogesnelheidslijnen. Dat zijn de trajecten waar minstens 250 kilometer per uur wordt gereden. In juni opende Frankrijk opnieuw zo’n lijn, TGV Est, die de reistijden tussen Parijs, Straatsburg en een aantal Duitse steden aanzienlijk heeft verkort. Later dit jaar volgen het laatste gedeelte tussen Londen en de Kanaaltunnel in Engeland en de laatste kilometers tussen Madrid en Barcelona. Daarna zou ook Nederland volgend jaar eindelijk kennis moeten maken met snelle treinen, op de HSL-Zuid tussen Schiphol en Antwerpen.
Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen
Het is verheugend dat deze ontwikeling nu eindelijk op gang lijkt te komen. Nu dus Nederland nog met haar HSL, die in 1995 al werd beloofd in de PKB Schiphol