Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Traditionele airlines ontlopen korte afstanden

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 664 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
Traditionele airlines ontlopen korte afstanden

AMSTERDAM - De traditionele luchtvaartmaatschappijen zoeken hun toevlucht naar de verdere bestemmingen, omdat de concurrentie van prijsvechters op kortere afstanden te groot wordt en de verdiensten te klein. Luchtvaartjournalist Arnold Burlage, die op reportagereis is in de VS, meldt dat dinsdagochtend in de Financiële Telegraaf.

Hij schrijft dat die opmerkelijke ontwikkeling zich het duidelijkst voordoet in de Verenigde Staten. Maar ook in Europa wordt in plaats van voor concurrentie gekozen voor groei op verdere bestemmingen, die profijtelijker zijn.

De winterdienstregelingen in de VS, die eind deze maand ingaan, laten zien de dat de zes grote vliegmaatschappijen elf procent meer capaciteit op de internationale bestemmingen inzetten. De passagiersgroei is daar ook sterker met als gevolg stijgende vliegprijzen en hogere opbrengsten.

Tarieven
De vliegprijzen van de VS naar Azië stegen bijvoorbeeld de afgelopen maanden 6,5 procent, terwijl de tarieven voor vluchten binnen de VS 1,4 procent daalden, onder druk van de prijsvechters, voert Arnold Burlage met feiten aan in het ochtendblad.

Op binnenlandse verbindingen, traditioneel de ruggengraat van Amerikaanse luchtvaart, die meer en meer worden overheerst door prijsvechters, wordt deze winter niet meer dan drie procent extra capaciteit aangeboden. Dit ondanks de veel sterkere passagiersgroei.

De luchtvaartjournalist van De Telegraaf: “Het principe van ‘low budget’ maatschappijen is vooral gebaseerd op zoveel mogelijk vluchten per dag over korte afstanden. De opbrengsten komen dan vooral uit super korte omdraaitijden, ofwel het landen en weer starten binnen niet meer dan 25 minuten.”

COMMENTAAR:

Geeft dat problemen voor het combineren van hubfunctie met taxitijden naar en van de Polderbaan?


Reacties op dit bericht

Geplaatst door AN uit Amsterdam

Uiteraard geeft dat problemen met taxitijden van en naar de Polderbaan. Of het echter ook problemen met de HUB functie heeft, dat betwijfel ik echter.

Een leuke anekdote:

Ik stond dit jaar in het voorjaar eens te kijken naar landende vliegtuigen op de polderbaan. Er landde een middelgroot vliegtuig van Varig. Dit maakte gebruik van thrust-reverse, en omdat de piloot de kist al vroeg op de baan geland had, kreeg deze het voor elkaar om gelijk de eerste afslag naar de taxibaan naast de Polderbaan te nemen. Daar reed het vliegtuig rustig verder op weg naar de afslag naar Schiphol.

In de verte kwam een vliegtuig van Easyjet aanzetten. Toutchdown-punt was veel verder op de baan dan het vliegtuig van Varig, maar opmerkelijker was dat het vliegtuig na een korte thrust-reverse met behoorlijke snelheid door bleef rollen en na even flink afremmen pas de laatste afslag naar de taxibaan nam.

Gevolg was dat het tijdsverschil van 3 minuten volledig ingehaald was, want de Easyjetpiloot sloot nog net achter het Varig toestel aan. Als hij even wat sneller was geweest, dan had hij er wellicht nog voor kunnen kruipen (als dat al toegestaan is uiteraard).

Dus ja, Easyjet heeft inderdaad haast, en zeker als ze op de Polderbaan landen.