Topvrouw bedankt voor Schiphol
Beoogde opvolgster Cerfontaine vindt salaris te laag
door Arnold Burlage en Edwin Timmer
DEN HAAG, vrijdag
Corus-topvrouw Marjan Oudeman heeft bedankt voor de hoogste positie van Schiphol. De nationale luchthaven kon niet ingaan op haar salariseis van acht ton, waarna de gesprekken werden afgebroken.
Dat bevestigen verschillende bronnen. Schiphol zoekt naarstig een opvolger voor president-directeur Gerlach Cerfontaine, die op 1 januari 2009 na tien jaar afscheid neemt.
Oudeman, directievoorzitter van Corus Nederland, maakte dankzij haar puike internationale contacten en ervaring een uitstekende indruk voor de post. De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal rekent haar tot de tien belangrijkste zakenvrouwen van Europa. Juist in de keiharde concurrentiestrijd heeft Schiphol grote behoefte aan zo’n stalen topmanager.
Minister Bos (Financiën) bemoeilijkt echter de sollicitatieprocedure doordat de rijksoverheid de hoge salarissen in semipublieke overheidorganen wil temperen. Cerfontaine is in staat zijn basissalaris van 365.000 euro met bonussen te verhogen tot krap zeven ton. Maar voor zijn opvolger lijkt een nóg hoger bedrag volledig uit den boze. Eerder moest de nieuwe topman Hans Hoogervorst van de Autoriteit Financiële Markten zich al tevreden stellen met een fors lager salaris dan zijn voorganger.
Vergeleken bij de rest van de internationale luchtvaart is het salarisdoel zeer bescheiden. De belangrijkste concurrenten, zoals de geprivatiseerde luchthavens Londense Heathrow, Frankfurt of Charles de Gaulle in Parijs, betalen hun topmensen aanmerkelijk meer. Juist met dergelijke grootbetalers moet de nieuwe directeur vechten voor het behoud van de mainportpositie van Schiphol.
Een alternatief voor Oudeman heeft de luchthaven nog niet. Maar in Haagse en luchtvaartkringen circuleert de naam van Dick Berlijn, tot voor kort de hoogste militair van ons land. Ook voormalig staatssecretaris Melanie Schultz (Verkeer) wordt genoemd, die nu bij zorgverzekeraar Achmea in dienst is.
Aad Veenman, topman van de Nederlandse Spoorwegen is een andere mogelijkheid. Hij zwaait, net als Cerfontaine, per 1 januari af, maar zou naar verluidt geen zware baan meer ambiëren.
Geplaatst door V.O.S.
Geldwolfen. Willen er enkel en alleen zelf beter van worden. Zakken vullen, en wegwezen.
Bah !