Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Topman KLM somber over vooruitzichten

 |
 Geplaatst door: Rob 
 |
 Bekeken: 604 
|
 NRC 
Topman KLM somber over vooruitzichten

Economie

Topman KLM somber over vooruitzichten


Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 27 JUNI. Luchtvaartmaatschappij KLM, onderdeel van Air France-KLM, is niet van plan met een winstwaarschuwing te komen, ondanks het feit dat topman Leo van Wijk somber is over de kortetermijnvooruitzichten. In de Wolkenridder, een interne publicatie van KLM, schrijft Van Wijk: ,,De stijgende olieprijs drukt een zware stempel op de gehele economie. De gezamenlijke Air France-KLM-vervoerscijfers van mei laten zien dat de vrachtbenuttingsgraad met 5,1 procentpunt is gedaald. Dit is een teken van een zwakkere Europese export en een voorbode van mogelijk tegenvallend passagiersvervoer. De vooruitzichten zijn dus somber en de enorme druk op de marges blijft. Het is daarom van groot belang het beste te halen uit de samenwerking.’‘

Vormen deze woorden de inleiding voor de aankondiging van een crisis in de grootste luchtvaartonderneming (naar omzet) ter wereld? Nee, zegt een woordvoerder van KLM. ,,We gaan de stormbal niet hijsen. Van Wijks column moet je zien als een wakkerschudboodschap voor het personeel. Aan de hoge olieprijs kunnen we niets doen, maar we kunnen wel proberen zoveel mogelijk kaartjes te verkopen en de kosten te beheersen.’‘

Van Wijk verwijst in de Wolkenridder naar de vorige week afgesloten CAO-onderhandelingen als ,,constructieve wijze’’ van kostenbeheersing. De 30.000 werknemers van KLM krijgen een eenmalige uitkering van 4 procent van hun jaarsalaris, 1 procent loonsverhoging in augustus, nog eens 1 procent in april 2006 en in januari 2007 0,75 procent. Van Wijk: ,,Dit is een goede balans tussen kostenstijging en productiviteitsverbetering.’‘

Air France-KLM presenteerde vorige maand de eerste jaarcijfers, sinds de overname van KLM in mei 2004. KLM bleek het veel beter te hebben gedaan dan Air France. Terwijl de winst van KLM over het gebroken boekjaar 2004-2005 verviervoudigde, bleef de winst van Air France nagenoeg gelijk. De onderneming benadrukte dat dit niet wees op een tegenstelling tussen de Franse en Nederlandse poot. Het verschil zou toe te schrijven zijn aan het feit dat KLM in 2003 een grote reorganisatie in gang zette, terwijl Air France daar pas vorig jaar mee begon.


27 juni 2005


Reacties op dit bericht